Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Co-creatie is meer dan een website inrichten nieuws
3 juli 2009 | Walter van Hulst

‘Ontwikkel een strategie voor co-creatie. Ga er mee aan de slag, experimenteer. Als je het niet doet, dan doen je klanten of gebruikers het zelf wel en dan verlies je de sturing.’ Die raad gaf Martijn Staal, consultant ICT bij TNO, tijdens een bijeenkomst op 24 juni over co-creatie op de High Tech Campus in Eindhoven.

Lego is een vaak aangehaald voorbeeld. De plastic bouwsteentjes raakten een beetje uit de mode, maar het bedrijf toonde lef en gooide online de poort open. Nu dienen fans en liefhabbers per week meer dan drieduizend nieuwe ontwerpen in. Lego kiest de beste om werkelijk in productie te nemen, waarbij de uitverkorenen vijf procent royalty krijgen over de verkoop. Dat alles speelt zich af binnen een zeer actieve community meer dan 2,5 miljoen leden. Verder schrijven vrijwilligers het online magazine Brick Journal en worden er events gehouden die door tienduizenden worden bezocht.

Ook Philips, DSM en KLM doen aan co-creatie, ieder op hun eigen manier. Net als Sara Lee. ‘Co-creatie is echter veel meer dan een website inrichten en meningen van klanten vragen. Het is écht een andere manier van denken en werken voor je hele organisatie,’ benadrukte Johan Sanders, directeur innovatie bij Sara Lee. Als grootste hobbels op de weg naar open innovatie en co-creatie noemde Sanders het ‘wij weten alles beter syndroom’ en de aarzeling om voor de draad te komen met de werkelijke behoeften van de organisatie. ‘Managers denken dat klanten graag een sterk bedrijf zien. Toch is het omgekeerde het geval.’ Hij haalde een recente studie aan die een liniair verband laat zien tussen toeganklijkheid en aantrekkelijkheid. Hoe opener een bedrijf wordt ervaren, hoe liever de klant er mee van doen heeft. Tot tevredenheid van Sanders kwam Douwe Egberts overigens als een van de meest toegankelijke bedrijven uit dit onderzoek.

Wie begint met co-creatie moet zich echter wel een aantal cruciale vragen stellen, benadrukte Martijn Staal van TNO. ‘Allereerst: welke marketing en innovatie doelstellingen wil je bereiken? En vervolgens: welke expertise heb je nodig, in welk deel van het innovatieproces?’ Voor de fasen van concept-vorming aan het begin en feedback van de gebruikers aan het eind kun je ‘de massa’ wellicht inschakelen, maar voor het ontwikkelen en testen richt je je als bedrijf waarschijnlijk liever tot experts en semi-experts. ‘Vervolgens moet je je afvragen hoe je je doelgroep motiveert. En niet te vergeten welke afdelingen en personen in de organisatie je erbij betrekt. Niets werkt dodelijker dan schijninspraak, dat keert zich tegen je.’

Co-creatie kan het maken nieuws
19 mei 2008 | Bertrand Weegenaar

C.K.Prahalad is één van de grootste en meest gerespecteerder businessdenkers van dit moment. De laatste jaren heeft hij concepten als "core competences", "strategic intent" en "the fortune at the bottom of the pyramid" theoretisch onderbouwd. Veel bedrijven zijn groot mee geworden of een andere koers mee gaan varen. Nu is het tijd voor "co-creation".

In het recent verschenen The New Age of Innovation (Driving Cocreation Value through Global Networks) van C.K.Prahalad en M.S.Krishnan staat co-creatie centraal als concept voor het hebben van een succesvolle businesstoekomst. Geen groei zonder co-creatie. Voor het concept zal deze publicatie grote gevolgen hebben. Prahalad is een zeer gerespecteerde businessgoeroe die zijn concepten zeer goed theoretisch onderbouwd, en na publicatie door optredens en artikelen zijn publiek blijft voeden. 'Core competences' en 'Strategic intent' zijn daarom thema's die inmiddels zijn opgenomen in de basisbagage van elke moderne manager. Als co-creatie daar ook bij gaat behoren, zal er iets wezenlijks gaan veranderen in de benadering van klant en product. Marketing & productontwikkeling zullen echt op zijn kop gaan!

Co-creatie is een concept dat in IT & Internet al jaren tot de gewoonste zaak van de wereld hoort. Denk aan web 2.0, open source, of sociale netwerken. Zonder communities geen Hyves en Facebook, zonder mashups geen toegevoegde entertainment waarde op Youtube. De auteurs voegen daar een strategisch en innovatie-organisatorisch perspectief aan toe. Zij richten zich met name op bedrijven die vanuit een oude 'productbenadering' co-creatie moeten gaan toepassen. En daar zal de boodschap - innovatieve bedrijven moeten leren samen te werken met klanten om unieke producten te maken - van dit boek de grootste impact hebben.

Lees ook de bij het boek behorende weblog.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden