Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Authentiek Amerikaans nieuws
21 april 2008 | Ben Kuiken

Joseph Pine was in Nederland ter promotie van zijn boek over Authenticiteit. Erg authentiek was het helaas niet.

Uitgevers moeten tegenwoordig alle zeilen bijzetten om hun boeken onder de aandacht te brengen van het lezerspubliek. Als je dan ook nog eens een boek uitbrengt over Authenticiteit in de beleveniseconomie, is de verwachting natuurlijk hooggespannen. Wat dat betreft valt de bijeenkomst die uitgeverij Academic Service organiseerde rond de verschijning van de Nederlandse vertaling van Authenticity van Joseph Pine en James H. Gilmore (terecht getooid met de authentieke titel Authenticiteit) enigszins tegen.

Natuurlijk, de locatie is origineel zijnde de oude kerk van hotel Arena in Amsterdam (anno 1890). En de uitgever heeft ‘the real thing’ in huis gehaald, te weten een van de sterauteurs: Joseph Pine. Maar voor de rest is de middag er toch vooral een van traditionele presentaties met een borrel na afloop. Jammer, we hadden stiekem toch gehoopt op een Disneyland-achtige belevenis waarbij Pine zich in een Mickey Mouse-pak zou hebben gehesen en oude Amerikaanse folksongs ten gehore zou hebben gebracht.

Beetje flauw, natuurlijk. Maar het geeft wel aan hoe ongemakkelijk ‘wij Nederlanders’ (Pine en Gilmore wijden zelfs een heel hoofdstuk aan onze kritische volksaard) de relatie tussen op Amerikaanse leest geschoeide belevenissen (Disney, Starbucks) en authenticiteit ervaren. Maar, zeggen de twee schrijvers: authenticiteit is ‘in the eye of the beholder’. Niets is echt, alles in perceptie. En die is persoonlijk, en verschilt per cultuur en bevolkingsgroep. Het is de kunst van ieder bedrijf om die perceptie van authenticiteit bij zoveel mogelijk klanten op te wekken. Van niets iets maken, dus eigenlijk.

Leuk natuurlijk. Maar dan moeten we toch ook concluderen dat Pine zelf wel iets beter zijn best had mogen doen. Enige perceptie van authenticiteit was in ieder geval bij mij (en ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) ver te zoeken.

James Gilmore, Joseph Pine
Authenticity

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden