Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Managementboek van het Jaar 2013: ‘Leren samenwerken tussen organisaties’ nieuws
19 april 2013 | Hans van der Klis

Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De jury van het Managementboek van het Jaar 2013 kwam loftuitingen tekort voor het winnende boek, Leren samenwerken tussen organisaties. Voorzitter Philip Idenburg omschreef het als ‘een boek dat een compleet overzicht geeft van een belangrijk onderwerp, dat theorie en praktische voorbeelden op een functionele wijze weet te combineren, dat veel tools, modellen en checklists aan de lezer geeft om in hun eigen organisatie toe te passen en als een boek dat in de overtuiging van de jury in de toekomst bekend zal staan als hét handboek en naar alle waarschijnlijkheid magnum opus van deze auteurs’.

Kaats en Opheij, die bij managementadviesbureau Twynstra Gudde al tien jaar samenwerken op dit terrein, waren buitengewoon verguld met de bekroning van hun boek. ‘Ik zie het vooral als een erkenning van de energie en tijd die wij er al die jaren in hebben gestopt’, zei Kaats. Opheij: ‘Ik ben blij met de bekroning van ons boek, maar belangrijker dan het boek zelf vind ik dat het thema opgepakt wordt: dat we in deze tijd op andere manieren moeten leren samenwerken.’ Kaats: ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan. Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De bekroning van Leren samenwerken tussen organisaties was de afsluiting van het tiende Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, dat zoals gebruikelijk was aangekleed door de acteurs van Troje Training & Theater. Deze keer hadden zij gekozen voor een soort actualiteitenprogramma, waarbij de boeken werden besproken aan de hand van korte videoreportages over een aantal Europese landen. Het leidende thema: ‘Een boek kan helpen’, in Twitterlingo #boekhelpt, zeker in deze tijden van crisis. Zo kwam de nadruk te liggen op de actualiteitswaarde van de boeken, een van de belangrijkste criteria voor bekroning.

Toeval of niet, de theatermakers van Troje hadden de grootste en succesvolste economie van Europa, Duitsland, toebedacht aan de winnaar: Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij. ‘Een heel compleet, gedegen en ondanks de omvang van 495 pagina’s handzaam en leesbaar boek waarbij zoals een van mijn mede-juryleden zo treffend zei: waar je het boek ook openslaat, je bent geboeid en hebt zin om verder te lezen’, om juryvoorzitter Idenburg nog maar eens te citeren. ‘Als je de echt ingewikkelde vraagstukken van deze tijd bekijkt, is er geen enkele organisatie die deze in zijn eentje kan oplossen’, zei Opheij. ‘Dus moet je samenwerken. Maar dat lukt alleen als je daar zelf ook een beetje beter van wordt, hebben wij vastgesteld. Een gemeenschappelijk doel is goed, maar zal alleen bereikt worden als je ook je eigenbelang laat meewegen.’

Een wijze les, temeer daar de manieren waarop organisaties samenwerken steeds diverser worden. Vroeger keken organisaties al snel naar een overname of een fusie als ze bepaalde waarde aan hun eigen bedrijf wilden toevoegen, tegenwoordig komen eerder andere samenwerkingsvormen in beeld, zoals allianties, netwerken, ketens en dergelijke. ‘Consolidatie is niet altijd nodig, je kunt ook horizontaal in plaats van verticaal denken’, aldus Opheij. ‘Maar het is bijzonder lastig om te voorspellen of een match ‘made in heaven’ is. Maar je kunt wel condities creëren waardoor de kans op succes groter is.’

De jury had dit jaar op speciaal verzoek slechts vijf boeken genomineerd in plaats van zes. ‘We hadden er een zesde titel aan kunnen toevoegen’, zei Idenburg. ‘Maar dat was dan alleen voor de vorm geweest. Deze vijf boeken waren allemaal goed genoeg voor bekroning.’

De andere genomineerde boeken waren De Conversation Company van Steven Van Belleghem, Groeimodellen van Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting, Samen slimmer van Maurits Kreijveld en Duurzaam ondernemen waarmaken van Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa.

Vanavond uitslag Managementboek van het Jaar 2013 nieuws
18 april 2013 | Nienke van Oeveren

Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten. 

Vanavond worden tijdens het managementboekengala de vijf genomineerde boeken in het zonnetje gezet:

De Conversation Company - Steven Van Belleghem
Leren samenwerken tussen organisaties - Edwin Kaats, Wilfrid Opheij
Samen slimmer - Maurits Kreijveld
Groeimodellen - Yousri Mandour, Kris Brees, Roy Wenting
Duurzaam ondernemen waarmaken - Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken, Andrea da Rosa

Rond 20.45 uur maakt de jury de winnaar bekend. Meer informatie over de verkiezing

Rob van Tilburg en Rob van Tulder: ‘Het kán, maar niet 1-2-3’ interview
11 april 2013 | Pierre de Winter

Met Duurzaam ondernemen waarmaken schreven Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa het eerste Nederlandse boek over duurzaamheid vanuit zuiver bedrijfskundig perspectief. ‘De crisis heeft in veel gevallen juist een stimulerende rol gespeeld.’

In 2002 werkten Rob van Tilburg en Rob van Tulder voor het eerst samen. Ze organiseerden namens hun beider organisaties, (toen nog) DHV en Rotterdam School of Management een onderzoek naar de vraag hoe ondernemingen op een geloofwaardige manier met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bezig kunnen zijn. Het resulteerde in het boek ‘Reputaties op het spel’, dat Van Tulder samen met toenmalig student Alex van der Zwart publiceerde en dat in 2004 genomineerd werd als Managementboek van het Jaar.

Elf jaar later is Van Tilburg nog altijd adviseur duurzaam ondernemen bij Royal HaskoningDHV en Rob van Tulder nog altijd hoogleraar bedrijfskunde, in het bijzonder business-society management aan de Rotterdam School of Management. Weer hebben ze een onderzoek opgezet naar duurzaam ondernemen, dit keer samen met hun respectievelijke collega’s Mara Francken en Andrea da Rosa. En weer is daar een boek van gekomen: ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’. En om het verhaal compleet te maken: wederom is dat boek genomineerd.

Er zit ruim tien jaar tussen de twee onderzoeken die jullie hebben gedaan. Wat is er veranderd?

Rob van Tilburg: ‘In 2002 ging het nog vooral over reputatie. Over hoe je jezelf geloofwaardig maakte als je als onderneming met duurzaamheid aan de slag ging en hoe dat mis kon gaan als je niet de daad bij het woord voegde. Wat we nu zien, is dat er enorm veel borging van duurzaamheid heeft plaatsgevonden in bedrijfsprocessen, met managementsystemen, KPI’s, verslaglegging etcetera. En vandaaruit zien we dat een groeiend aantal bedrijven dat niet meer alleen doet voor de reputatie, maar dat ze het gebruiken om actief, met nieuwe innovatieve oplossingen, markten te veroveren. Duurzaam ondernemen wordt echt naar de business vertaald’

Rob van Tulder: ‘De extrinsieke motivatie die in de begintijd de boventoon voerde, waarbij MVO vooral als een vorm van filantropie werd behandeld of een reactie op druk vanuit maatschappelijke groeperingen, is steeds meer intrinsiek onderdeel geworden van de bedrijfsvoering.’

Hebben jullie daar mooie voorbeelden van?

Van Tilburg: ‘Bij Philips zie je een mooie ontwikkeling. Eerst brachten ze hun fabrieken sociaal en milieukundig op orde. Vervolgens zijn ze met hun toeleveranciers aan de slag gegaan en met hun zogenaamde green flagships een lijn zeer duurzame producten gaan produceren. En nu zie je dat ze daadwerkelijk nieuwe businessmodellen in de markt aan het zetten zijn. Hun medische divisie heeft nu als missie een positieve impact te hebben op het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. En ze verkopen niet alleen lampen meer, maar verleasen lichtoplossingen voor gebouwen, van ontwerpfase tot en met de vervanging. Zo verdienen ze geld vanuit een hele nieuwe waardepropositie.

Van Tulder: ‘Een ander mooi voorbeeld vormt de grootste Nederlandse bouwer BAM, dat de bouwfraude rond 2003 niet alleen gebruikte als startsignaal om aan z’n reputatie te gaan werken, maar al na een paar jaar besloot in dialoog te gaan met de overheid over de vraag hoe duurzame criteria een plaats kunnen krijgen in het gunnings- en selectieproces bij overheidsaanbestedingen. Men ging actief meedenken en schreef zelfs een ‘handleiding duurzaam aanbesteden’ vanuit het perspectief van deze belangrijke stakeholder. Duurzaamheid waarmaken gaat gepaard met actief stakeholderengagement, niet met defensieve codes zoals de bouw in eerste instantie geneigd was te doen. Andere grote bouwers zoals Ballast Nedam volgen momenteel het voorbeeld van BAM en praten met hun stakeholders over nieuwe duurzamer businessmodellen.’

Toch lijkt de timing ongelukkig. Duurzame energie staat onder druk van schaliegas, de verhandeling van emissierechten is op sterven na dood en de Nederlandse overheid heeft maar weinig voor duurzaamheid over. Is er wel interesse?

Van Tilburg: ‘Vanuit het bedrijfsleven zeker. We krijgen erg veel verzoeken om presentaties te houden, onder anderen als onderdeel van management development programma’s. Dit is in ieder geval in Nederland het eerste boek waarin duurzaamheid vanuit een zuiver bedrijfskundig perspectief wordt behandeld.

Van Tulder: ‘We hebben een fasemodel weten te ontwikkelen waardoor niet alleen totaal verschillende bedrijven onderling vergelijkbaar worden, maar waarmee managers ook concrete handvatten en interventies aangereikt krijgen om de duurzame ontwikkeling van hun bedrijf steeds een stap verder te brengen. Let wel: dat zijn geen simpele stappen. We hebben meer dan 70 zogenaamde kantelpunten geïdentificeerd die een bedrijf in zijn duurzame ontwikkeling kan doormaken. Daarmee zeggen we concreet: ‘Het kán, maar niet 1-2-3.’

Maar is het moeilijker geworden?

Van Tilburg: ‘Nee, ik denk zelfs dat de crisis in veel gevallen een stimulerende rol heeft gespeeld. Kijk naar een nieuwe innovatie als Spotify, waardoor mensen geen cd’s meer hoeven te kopen. Dat is niet alleen goedkoper, maar een enorme duurzaamheidsslag; echt dematerialisatie. En KPN is met toestellease begonnen, wat betekent dat mensen hun mobiele telefoon niet meer in eigendom hebben en na twee jaar een nieuwe kunnen kiezen. Goedkoper dan eigendom, dus staan mensen er juist in crisistijd meer voor open. En het is een fantastische stap in KPN’s duurzaamheidsbeleid, want die telefoons worden door KPN weer ingenomen en de materialen gerecycled. Die blijven behouden voor het productieproces.’

Is een duurzaam imago niet ook gewoon eng voor bedrijven? Hoe harder je roept dat je goed bent, hoe harder je aangevallen wordt als er iets niet blijkt te kloppen.

Van Tilburg: ‘Kijk je naar BP, dan heb je gelijk. Daar bleek het zorgvuldig gecreëerde duurzame imago totaal niet te worden ondersteund door inhoudelijke acties. Greenwashing dus. En toen de ramp met de Deepwater Horizon plaatsvond, stortte dat imago als een kaartenhuis in elkaar’.

Van Tulder: ‘Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de mate waarin de Rabobank te leiden heeft onder de Libor-affaire, dan valt dat heel erg mee. Dat komt doordat de Rabobank zijn duurzame claims al jarenlang wel waar probeert te maken en daarover actief met stakeholders partnerschappen probeert aan te gaan. Zo’n – toch bepaald niet gering – incident leidt dan tot veel minder schade. In transitieprocessen gaat altijd wat mis’

Wat hopen jullie dat het boek teweegbrengt?

Van Tilburg: ‘We hopen hiermee bedrijven te inspireren om verder te gaan op het duurzaamheidspad. Ook de bedrijven die er nog helemaal niets van willen weten – met name onder de niet-beursgenoteerde bedrijven zijn dat er helaas nog een heleboel.’

Van Tulder: ‘Daarnaast stellen we managers hiermee in staat om hun eigen bedrijf zodanig te analyseren, dat ze kunnen bepalen in welke fase van duurzaamheid ze verkeren en vandaaruit welke interventies effectief voor ze zijn en welke niet. Er blijkt vaak meer mogelijk dan nu gedacht wordt.’

Gratis proeven van online leren nieuws
26 maart 2013 | Justin van Lopik

Managementboek, OnlineSeminar.nl en de nieuwe – digitale – business school Crowdale introduceren open online courses op het gebied van strategie, sales & marketing, finance en (persoonlijk) leiderschap. Om u kennis te laten maken kunt u nu gratis proeven van deze nieuwe vorm van leren.

Ter introductie van dit ‘nieuwe leren’ kunt u nu gratis deelnemen aan één of meerdere zogenaamde ‘free lunches’: uitstekende sprekers die u in korte, interactieve sessies van een half uur, bijpraten. De sessies zijn rond lunchtijd live via internet te volgen.

In de komende weken kunt u kennismaken met de auteurs van de 5 boeken die op de shortlist staan en meedingen naar de prijs voor het Managementboek van het Jaar 2013. De links naar deze ‘free lunches’, vindt u hieronder.

Steven Van Belleghem - De Conversation Company

Donderdag 4 april van 12:15 tot 12:45 uur

Steven van Belleghem is auteur van De Conversation Company. Hoe word je een Conservation Company? Een bedrijf waar klanten en medewerkers woordvoerders worden van je bedrijf?
Meld je hier aan

Kris Brees - Groeimodellen
Maandag 8 april van 12:15 tot 12:45 uur

Kris Brees is samen met Yousri Mandour en Roy Wenting auteur van Groeimodellen. Groei staat altijd op de agenda. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie?

Meld je hier aan

Rob van Tilburg & Rob van Tulder - Duurzaam ondernemen waarmaken
Woensdag 10 april van 11:00 tot 11:30 uur

Rob van Tilburg en Rob van Tulder zijn samen met Mara Francken en Andrea da Rosa van Duurzaam Ondernemen Waarmaken. Duurzaam ondernemen biedt grote kansen. En het wordt steeds meer een randvoorwaarde voor overleven.

Meld je hier aan

Edwin Kaats - Leren Samenwerken tusssen organisaties
Vrijdag 12 april van 12:15 tot 12:45 uur

Edwin Kaats is samen met Wilfrid Opheij auteur van Leren samenwerken tussen organisaties. Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships. Goed samenwerken is voor de toekomst van iedere organisatie van groot belang. Meld je hier aan.

Maurits Kreijveld - Samen slimmer
Maandag 15 april van 12:15 tot 12:45 uur

Maurits Kreijveld is auteur van Samen slimmer. We leven in een unieke tijd. Dankzij het internet kunnen we samenwerken op een schaal en een manier die tot nu toe onmogelijk was.
Meld je hier aan

Shortlist 2013 nieuws
5 maart 2013 | Pierre Pieterse

Niet de gebruikelijke zes maar vijf boeken hebben de tweede horde richting Managementboek van het Jaar 2013 genomen. Vijf boeken, zo laat juryvoorzitter Philip Idenburg desgevraagd weten, die allemaal in potentie winnaar zijn, boeken die allemaal evenveel kans maken om op 18 april de prijs in ontvangst te mogen nemen. We stellen deze vijf boeken even kort aan u voor. Uiteraard in volstrekt willekeurige volgorde!

Allereerst is daar De conversation company van Steven Van Belleghem. Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing, en dat hij daarmee de tijdgeest stevig op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn De conversation manager. Van Belleghem constateerde een kloof tussen het management en de consument die rap moest worden gedicht. Dat dichten beschouwt hij de taak van de conversation manager. In De conversation company, de logischeopvolger, gaat hij een stap verder: een conversation manager alleen is niet genoeg, nee, de cultuur van het hele bedrijf moet ingericht en gegroepeerd zijn op en rond de klant.

Het tweede genomineerde boek is Groeimodellen. Creëer nieuwe business van het auteurstrio Yousri Mandour, Kris Brees & Roy Wenting. Volgens deze ICSB’ers moeten bedrijven die niet willen ronddobberen maar willen opstomen in de vaart der volkeren keuzes maken. Dat klinkt niet meer dan logisch. Maar welke keuzes? En hoe kom je tot die keuzes? Yousri Mandour en zijn coauteurs geven in Groeimodellen vier manieren. Een: zet je aanbod op een andere manier in de markt. Twee: reken op een andere manier af. Drie: organiseer je bedrijfsproces op een andere manier. En vier: vraag je af of je welk de juiste doelgroep in het vizier hebt. Vier opties die in samenhang het ‘businessmodelwiel’ vormen: een cirkel met vier kwadranten, elk onderverdeeld in drie schillen, ofwel twaalf opties om je businessmodel aan te passen.

Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats & Wilfrid Opheij is het derde boek op de lijst. Samenwerken, zo betogen zij, is niet langer een wat vrijblijvende kwestie, het is niet minder dan een sine qua non voor de toekomst van organisaties! Dat gaat niet zomaar, dat moet worden geleerd. Vandaar de titel Leren samenwerken tussen organisaties. En de ondertitel geeft richting voor dat leerproces: ‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’. Dus niet samenwerken tussen mensen in een organisatie maar samenwerken tussen organisaties. Dat samenwerken draait om vijf thema’s: belangen, relatie, proces, organisatie en (gedeelde) ambitie.

Samen slimmer: hoe de ‘wisdom of the crowds’ onze samenleving zal veranderen luidt de titel van het vierde genomineerde boek. Auteur Maurits Kreijveld constateert dat ‘wij’ dankzij internet op een unieke want grenzeloze schaal kunnen samenwerken. Daardoor komen er talenten, ideeën, kennis, creativiteit en mankracht vrij die dus letterlijk en figuurlijk ver over de grenzen gaan van onze beperkte samenleving. En met de rap voortschrijdende ontwikkeling van laagdrempelige technieken wordt het voor iedereen mogelijk om daar daadwerkelijk gebruik van te maken. Wat de vruchten van deze ontwikkeling zijn, staat nog even in de sterren geschreven omdat ‘wij’ er momenteel middenin zitten. Maar voor deze bundel hebben meer dan honderd wetenschappers, ontwerpers, filosofen, techneuten en visionairs (‘wisdom of the crowds’) ‘de sterren gelezen’ om hun ‘expert licht’ te laten schijnen op hoe de toekomst er uit gaat zien. En wat dat voor maatschappij & organisatie betekent.

Duurzaam ondernemen waarmaken: het bedrijfskundig perspectief, het vijfde en laatste boek op de shortlist, is een titel die direct inspeelt op de missing link in het ‘duurzaam verhaal’. Wat, zo betogen de auteurs Rob van Tilburg, Rob van Tulder & Mara Francken, duurzaam is niet alleen een voortdurende hype, het is steeds meer een randvoorwaarde voor overleven. Ook voor organisaties! Niet alleen iets als grondstoffenschaarste heeft invloed op het succes en de continuïteit van de onderneming maar ook afnemende biodiversiteit, armoede of vergrijzing. Vereist is dus dat bedrijven duurzaamheid inbedden in hun organisatie. Duurzaam ondernemen waarmaken laat zien hoe twintig vooraanstaande Nederlandse bedrijven omgaan met deze strategische uitdaging en schetst vervolgens een bedrijfskundig perspectief voor andere bedrijven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden