Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
De essentie van High Performance - Praktijklessen van AGILE, LEIDERSCHAP en CULTUUR preview
27 juni 2018 | Peter Stoppelenburg

Wat zijn nu echt de knoppen waaraan je kunt draaien om een organisatie te verbeteren? Peter Stoppelenburg beschrijft in zijn boek De essentie van High Performance de vijf drivers die echt het verschil maken maar over het algemeen onderbelicht zijn in organisaties.  

Een van de interessantste studies is de Grant Study. Deze Harvard studie loopt al 75 jaar en gaat over geluk bij volwassenen. Hieruit blijkt dat het hebben van menselijk relaties een van de belangrijkste drivers voor geluk is. Goede relaties zijn enerzijds goed voor ons geluk, anderzijds zorgen ze er ook voor dat we gezonder en langer leven. Niet zozeer het aantal relaties is van belang, wel de kwaliteit en diepte van die relaties waarbij het draait om compassie en betrokkenheid met de ander. Het blijkt ook dat gelukkige mensen (en werknemers) meer betrokkenheid, succes en performance leveren. Dit is de basigedachte voor high performance, die ik verder uitgewerkt heb in een praktisch model met de volgende vijf drivers voor een transformatie naar een high performance organisatie (HPO).

Een hoger doel als zingeving

HPO’s hebben een unieke visie, waarin ze een hoger doel nastreven en een bijdrage leveren aan hun omgeving door alle stakeholders in ogenschouw te nemen. Het doel is gebaseerd op het ‘waarom’ en het nut van de organisatie en bepaalt haar zingeving. Deze zingeving gaat dieper dan alleen de organisatiedoelstellingen en komt terug in een duurzaamheidsstreven dat mensen, samenleving en milieu omvat. De medewerkers zien zichzelf terug in het hogere doel van de organisatie en zorgt zo voor hun persoonlijke zingeving.

De organisatie zien door een systemische bril

Organisaties zijn complexe systemen met complexe verbanden, patronen en relaties, en in HPOs worden deze onderkend door de mensen die er werken. De ‘onderstromen’ die het reilen en zeilen van de organisatie mede bepalen, worden doorgrond. De focus ligt op echte onderliggende problemen en niet op de symptomen. Om systemisch te kijken naar organisaties heeft men alle beschikbare vormen van intelligentie nodig, namelijk het hoofd, het hart en de onderbuik. Dit maakt dat emotionele intelligentie een van de belangrijkste eigenschappen is.

Dienend leiderschap bepaalt je succes

Effectieve leiders halen betere businessresultaten. De leiders in een HPO zijn dienende leiders en leggen de nadruk op het creëren van de voorwaarden waardoor medewerkers hun werk goed kunnen doen, initiatief kunnen nemen en excellente prestaties neer kunnen zetten. Een dienend leider beschikt over een diep zelfbewustzijn want 'wie je bent bepaalt wat je doet', dus hier begint het mee. Verder heeft een dienend leider de capaciteit om emotionele verbinding te maken gedreven door een compassie voor mensen. Hij is gericht op samenwerking en empowerment, geeft zingeving en richting en is maatschappelijk begaan.

Agile organisaties zijn de winnaars

Agile organisaties bestaan uit een netwerk van high performing teams die zelfsturend zijn. Een agile organisatie kent nauwelijks hiërarchie; mensen werken samen op basis van gelijkwaardigheid in zowel interne als externe partnerships. Het zijn snelle en flexibele organisaties die zich makkelijk aan kunnen passen.

De menselijke maat maakt gelukkig

Een HPO bestaat uit A-spelers die zich vereenzelvigen met de cultuur en de visie van de organisatie. De medewerkers staan centraal, er is een grote mate van vrijheid en de medewerkers gaan met elkaar en met de klant om op basis van de menselijke maat, oftewel: van mens tot mens. Dit leidt tot geluk en betrokkenheid, een winnaarsmentaliteit en betere resultaten.

De vijf drivers heb ik verder ingekleurd met een groot aantal praktijkvoorbeelden zoals Jumbo, Desso, Spotify, ING, WP Hatton en nog vele anderen. Verder heb ik veel persoonlijke verhalen, reflecties, citaten, en gedichten opgenomen als ook praktische tips waar je morgen mee aan de slag kunt.

Naast advieswerkzaamheden aan gerenommeerde bedrijven was Peter Stoppelenburg verantwoordelijk voor het transformatieprogramma om van Essent een High Performance Organisatie te maken ('from good to great'). Hij leidt ook het transformatieprogramma van RWE, het Duitse moederbedrijf van Essent. Hij is de auteur van De essentie van High Performance.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden