Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Je Facebook-account als sociale verbandtrommel nieuws
11 november 2013 | Ger Post

Uitstellen wordt vaak met luiheid in verband gebracht. Of met impulsiviteit, zoals professor en notoire uitsteller Piers Steel betoogt in zijn boek Uitstelgedrag (‘Waarom we lastige dingen voor ons uit schuiven en hoe we hiervan afkomen’). Volgens de professor lijdt maar liefst 95 procent van de bevolking aan deze diepgewortelde gewoonte.

In een artikel in de Scientific Mind van deze maand wordt een ander licht geworpen op Uitstelgedrag. Het zoeken naar positieve ervaringen, zoals bij impulsiviteit of luiheid, is niet het hele verhaal achter lanterfanten, want het verwerken van pijnlijke ervaringen zorgt er ook voor dat we uitstellen. Zoals een onderzoeker in het blad vertelt: ‘Het draait niet alleen om plezier zoeken maar het vermijden van negatieve gevoelens.’

Facebook is volgens het artikel een sociale verbandtrommel. ‘Wanneer iemand terugkeert aan zijn bureau na een tegenslag tijdens een vergadering, zal hij (...) het browsen op Facebook gebruiken om, onbewust, zijn gevoel van sociale verbondenheid te bevestigen.’

Uit verschillende onderzoeken bleken mensen na kritiek inderdaad liever hun Facebook account te checken dan mensen die ‘neutrale’ feedback kregen. En het werkte ook andersom: mensen die eerst hun eigen Facebook-pagina mochten bezoeken, bleken beter kritiek te verwerken dan mensen die alleen de pagina’s van vreemden bezochten. Ze namen eerder hun verantwoordelijkheid en hadden minder de neiging om anderen de schuld te geven voor de negatieve feedback.

Er kan dus veel meer aan uitstellen ten grondslag liggen dan luiheid of impulsiviteit. Zo schrijft de Scientific Mind: ‘Hoewel je denkt dat je uitstelt zonder enige reden, kan het getreuzel een onbewuste manier zijn van zelfbevestiging: je zoekt bevestiging van je waarden en passies die je identiteit opmaken.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden