Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Geboekstaafd: De top 3 van Bart van der Kooi geboekstaafd
26 januari 2015 | Nienke van Oeveren

Bart van der Kooi is werkzaam als Social Media Consultant Crossmedia Communicatiegroep en auteur van Het social media modellenboek. Hij vertelt over zijn 3 favoriete boeken.

1 Free

Chris Anderson

‘Toen ik net afgestudeerd was, werd van Free een gratis pdf verspreid. Na zo’n veertig pagina’s gelezen te hebben, kocht ik het boek. Als je iets gratis weggeeft, kun je meer verkopen, is de boodschap van Free. Dat werkte dus ook bij mij. Tijdens mijn werk voor een regionale krant, besefte ik dat een betaalmuur niet de oplossing is. Op mijn eigen website heb ik het Free-principe wél toegepast en zo een heel lezersnetwerk verzameld dat ik in een later stadium makkelijk kon interesseren voor mijn boek. Iets gratis weggeven is een zienswijze of een strategie, het betaalt zich uiteindelijk uit.’

2 De blauwe oceaan

Chan Kim en Renée Mauborgne

‘Ook deze bekende klassieker gaat over innovatie. Het geeft een opvallend simpele voorstelling van concurrentie; je neemt een ander businessmodel zonder je strategie te veranderen. Cirque du Soleil wordt in het boek aangehaald als success story en meer recentelijk zie je de Wii, die een andere doelgroep aanboren en zo een blauwe oceaan creëren. Er zijn niet veel bedrijven die zo out-of-the box kunnen denken, terwijl de veranderende economie dat juist vereist. Vaak blijft het bij een incrementele verandering in plaats van een radicale innovatie. Het gedachtegoed van Kim en Mauborgne is actueler dan ooit.’

3 Big Bang Disruption

Larry Downes en Paul Nunes

‘Digitale ontwikkelingen gaan ontzettend snel! Social media, digitale platformen zoals apps en wereldwijde toegang tot internet en techniek, laten zien dat je marktpositie nooit meer in ijzer gegoten is. Volgens Downes en Nunes moet je op het moment van innoveren alweer nadenken over je volgende innovatie. Mislukkingen moet je accepteren. Dit boek geeft een prachtig inzicht in de gevolgen van de snel veranderende (digitale) maatschappij.

Gratis, maar niet goedkoop nieuws
1 juli 2009 | Ben Kuiken

Eindelijk is hij er: de vertaling van het nieuwe boek van Chris Anderson. Nou bijna dan, op 21 juli ligt het op de schappen. En wellicht nog interessanter dan de inhoud is de vraag: zal het boek de titel eer aan doen en dus gratis te verkrijgen zijn?

Eind december 2008 schreven we hier dat Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en auteur van The Long Tail, van plan was zijn nieuwe boek, over de economie van gratis, ook gratis weg te geven. Dat wil zeggen, in Andersons eigen woorden: ‘Digital forms (audio, ebook, web) Free, maybe paperback free (sponsored), hardcover paid. To follow the model, that’s "inferior forms free, superior form paid".’ Uiteindelijk verdiende Anderson zijn brood toch met zijn duurbetaalde lezingen en niet met de verkoop van zijn boeken, zo schreef hij.

Maar zijn Nederlandse uitgever, Yvonne Twisk van Nieuw Amsterdam, reageerde hoogst verbaasd. ‘Heeft hij dat gezegd? Ik heb dat niet van zijn Amerikaanse agent gehoord. Maar dat kan helemaal niet. Wij hebben voor de rechten geld moeten betalen, we hebben geïnvesteerd in de vertaling. Als ik het boek gratis weg zou geven, kunnen we hier de tent wel sluiten.’

Eind juni geeft Nieuw Amsterdam echter een persbericht uit waarin het boek van Anderson wordt aangekondigd en waarin de uitgeverij zegt het boek als gratis PDF te zullen verspreiden. ‘Uiteraard zal ook Free gratis te krijgen zijn. Vanaf 14 juli is het al mogelijk de PDF van het boek gratis te downloaden vanaf nieuwamsterdam.nl en lifehacking.nl. De auteur en uitgeverij Nieuw Amsterdam brengen hiermee de belangrijkste boodschap van het boek in de praktijk.’ Wat is er gebeurd? Heeft Twisk bakzeil moeten halen om Anderson voor haar stal te behouden? Of is zij inmiddels overtuigd van de economie van gratis?

We bellen Twisk op haar laatste werkdag bij Nieuw Amsterdam. Ze gaat naar de Universiteit van Leiden, maar is maar al te bereid om de beslissing om Free gratis als PDF weg te geven uit te leggen. ‘We hebben hier echt lang over nagedacht,’ zegt zij door de telefoon. ‘Het is in lijn met hoe wij verwachten dat de uitgeverijmarkt zich in de toekomst zal ontwikkelen. Als je kijkt naar ebooks en naar wat Google doet met boeken, dan zul je als uitgever nieuwe manieren moeten vinden om mensen naar de boekhandel te lokken. Wij denken dat je soms iets moet vrijgeven om zo meer kopers voor het echte boek te vinden. In die zin is dat geheel in lijn met het boek van Anderson. De ondertitel van de Nederlandse vertaling luidt ook: hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert.’

Een bijkomend argument om de Nederlandse vertaling in PDF gratis weg te geven is volgens Twisk dat Anderson veel Nederlandse fans heeft die niet zullen willen wachten tot de Nederlandse vertaling in boekvorm op de markt komt. Dat zal namelijk enkele weken later zijn dan de Amerikaanse editie. Door deze fans nu al meteen de PDF te bieden, hoopt Twisk dat ze het kunnen opbrengen om nog even te wachten op het boek, in plaats van het meteen bij Amazon te kopen. ‘We moeten onze eigen, kleine Nederlandse markt toch ook een beetje verdedigen. We hebben tenslotte flink geïnvesteerd in de vertaling.’

Nieuw! Gratis boeken nieuws
5 december 2008 | Ben Kuiken

Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en auteur van het boek The Long Tail, legt momenteel de laatste hand aan zijn nieuwste boek: Free. Het zal, zo heeft hij aangekondigd, ook Gratis zijn. Maar hoe doet hij dat dan? En wat vindt zijn uitgever daarvan? Op verkenning naar de grenzen van het uitgeven.

De tekst is ingeleverd en de eindredacteur is aan de slag. De grote vraag is nu: hoe gaat hij het uitgeven? Ik heb het dan over het nieuwe boek van Chris Anderson, hoofdredacteur van het toonaangevende technologiemagazine Wired en auteur van het boek The Long Tail. Dat boek was een doorslaand succes, dus de uitgever daarvan zal ook graag Andersons volgende boek willen uitgeven. Maar dat is de vraag niet. De vraag is: hoe? Het boek gaat namelijk Free heten (Gratis) en gaat over de economie van gratis die mede dankzij internet ontstaan is. We hebben al gratis kranten, gratis bellen, gratis televisie (YouTube), Ryanair heeft gratis vliegen aangekondigd en in Japan zijn al winkels waar je gratis gadgets kunt uitproberen. Is de volgende stap misschien: gratis boeken?

Dat is wel de bedoeling, zo zei Anderson tussen neus en lippen door tijdens een lezing die hij onlangs hield voor het Creativity World Forum in Antwerpen. Interessant. Hoe denkt hij er dan geld mee te kunnen verdienen? En de uitgever, hoe komt die aan zijn geld? Ik bel met zijn Nederlandse uitgever, Yvonne Twisk van Nieuw Amsterdam. ‘Heeft hij dat gezegd?’, reageert zij verbaasd. ‘Ik heb dat niet van zijn Amerikaanse agent gehoord. Ik zal hem eens bellen. Maar dat kan helemaal niet. Wij hebben voor de rechten geld moeten betalen, we hebben geïnvesteerd in de vertaling. Als ik het boek gratis weg zou geven, kunnen we hier de tent wel sluiten.’

Overigens denkt Twisk wel na over nieuwe vormen waarop ze het boek onder de aandacht wil brengen van een groot publiek. ‘Maar dan denk ik aan het eerste hoofdstuk online zetten of zoiets, niet het hele boek. Dat kan helemaal niet. Heeft hij dat echt gezegd? Ik heb hier zijn e-mailadres, misschien kun je hem nog eens vragen hoe hij dat voor zich ziet.’

Dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen, hoewel ik de kans klein acht dat ik ook echt een reactie van hem terug krijgen. Maar niet geschoten is altijd mis. ‘Dear mister Anderson….’ Tot mijn verbazing krijg ik een klein etmaal later een mail van hem terug. In staccato en zonder aanhef schrijft hij: ‘Digital forms (audio, ebook, web) free, maybe paperback free (sponsored), hardcover paid. To follow the model, that’s "inferior forms free, superior form paid". And, needless to say, the ultimate "superior form" is a live speech, which is actually where I make the most money (although my publisher does not).’

Het is bekend dat Anderson veel geld vraagt voor zijn lezingen, dus hij zit inderdaad wel goed. Maar die arme uitgever dan? Moet die dan maar lijdzaam toezien hoe auteurs hun teksten gratis aanbieden op internet, zodat ze vervolgens via het lezingencircuit hun geld verdienen? Het initiatief van Google uit 2004, Google Books, dat complete boeken doorzoekbaar en online beschikbaar maakt, doet het ergste vrezen voor uitgevers en boekhandels. En auteurs, zoals gezegd, moeten het zelden hebben van de verkoop van hun boek. Het lezingencircuit, dat is waar het om draait.

Het worden kortom interessante tijden voor het boekenvak en vooral voor de auteurs. ‘Thank you, mister Anderson.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden