Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Place your bets please column
24 februari 2020 | Pierre Pieterse

Toen ik de longlist onder ogen kreeg, was mijn eerste reactie ‘daar valt een degelijke shortlist uit te distilleren'. En ook bij nadere analyse blijft die conclusie fier overeind. Wat vinden we zoal op deze eerste schifting van het boekenjaar 2019?

Natuurlijk het boek waar je niet om heen kunt (Het grote gevecht van Jeroen Smit, over het eenzame gelijk van Unilevers Paul Polman). Dan het verrassend goede boek (De onsterfelijke onderneming, van Fons van Dyck, verrassend omdat het weer over Apple gaat maar met een twist die het weer net even anders dan anders maakt, verrassend dus).

Ook het degelijke vakwerk ontbreekt niet (Meer dan de som der delen, van Leike van Oss cum suis, een overzicht van de belangrijkste systeemdenkers over organiseren en veranderen, een overzicht dat orde brengt in de chaos die de vele benaderingen van systeemdenken met zich meebrengt).

En dan het boek dat je wist dat op de longlist terecht zou komen (Jam Cultures - over inclusie als probleemoplosser - van Jitske Kramer, die overigens voor de derde keer op deze lijst staat). Ook mocht ‘het andere perspectief' niet ontbreken (Top Teams van Katja Staartjes dat teamwork en leiderschap vanaf de bergtoppen beschouwt).

En uiteraard is er ook dit jaar weer een heuse zwarte zwaan (Cicero leest Covey van Harm Klifman, een managementboek over het gebruik van retorica in het managementboek, kort door de bocht: wat maakt een managementboek een goed en goed leesbaar boek). Wat algemene observaties, vanaf de zijlijn. Veel boeken dit jaar waarin ‘het verhaal' centraal stond. Twee daarvan hebben de longlist gehaald: Formule X en Dagboek van bewust leiderschap.

Natuurlijk is dit format, het managementboek als roman, niet nieuw (The Goal van Eliyahu Goldratt uit 1984 is zelfs wereldberoemd, en Harvard Business Review opende in de jaren '80 en '90 telkens met een uit het leven gegrepen cover story). Maar toch. Dit jaar ook opvallend veel modellenboeken of boeken waarin een bepaald model een hoofdrol speelt. De kwaliteit van dergelijke boeken valt uiteraard met de kwaliteit van het model, en daar schort het nog wel eens aan. Geregeld ontbreekt de nodige onderbouwing of gewoon elementair onderzoek, en dan blijft er voor de professionele lezer/gebruiker weinig over.

Een blijvertje is het thema ‘bezieling' of ‘zingeving'. Twee titels heeft de jury uit het aanbod getild: Bezieling (‘what's in a name') en De gelukkige organisatie. Het blijft een lastig onderwerp, zeker voor het grote publiek (vaag, wat staat er onder de streep, hoe krijg je het in de organisatie) maar is daarmee niet minder belangrijk natuurlijk.

En dan vergeet ik bijna nog de outsider: Het is oorlog maar niemand die het ziet, van Huib Modderkolk. Geen managementboek pur sang maar wel een uiterst actueel en voor bedrijven en organisaties bijzonder belangrijk boek, over de cyberoorlog die elk moment de wereld lam kan leggen.

Over een paar weken is er een shortlist, waarna het serieuze speculeren kan beginnen. Waarmee niet gezegd dat de uiteindelijk samenstelling van de shortlist geen gokje waard is. Place your bets please.

De longlist van het Managementboek van het Jaar 2020

Formule X maakt koppeling tussen Grand Prix racen en aansturen van organisaties interview
17 juni 2019 | Ronald Buitenhuis

Bij een Formule 1-team werken circa 1.000 mensen aan 2 auto's. Voor ‘slechts' 20 races van anderhalf uur. Een jaar lang constante focus, constant veranderen.

Zelfs tijdens een raceweekend komen er nieuwe onderdelen op de raceauto bij een Formule 1-team. 30.000 veranderingen per seizoen. En geen schroefje van de Gamma. In het avondseminar Formule X - Versnel je organisatie wordt de extreme snelheid van werken in de Formule 1 doorvertaald naar organisaties. 30 september gaan de motor en de DRS helemaal open.

Het event Formule X is gelieerd aan het gelijknamige boek van organisatieadviseurs Jurriaan Kamer en Rini van Solingen. Het idee voor het boek kwam min of meer toevallig tot stand. Kamer moest een lezing houden op het hoofdkantoor van Red Bull Racing, voor een sponsor van het F1 team. ‘Was ik nog nooit geweest. Ik kende Formule 1 vooral van TV.' Jurriaan viel er van de ene verbazing in de andere en zag direct linken naar organiseren. Kamer: ‘Wat me opviel? De netheid, geen vlek op de vloer. Het professionalisme. Een geoliede machine. De "remote garage", units waar vijftig man tijdens de race op het hoofdkantoor online meekijken met de race, data uitlezen en continu inspelen op verandering. Mission control als bij de Nasa.' Het leiderschap viel op en vooral ook het gemeenschappelijke doel. Kamer: ‘Alles bij Red Bull Racing is gericht op het winnen van de race. In veel organisaties waar ik kom, mis ik vaak een inspirerend hoger doel. Er zijn allerlei afdelingen, maar een ultiem doel ontbreekt vaak. Bij de Formule 1 werken teams aan remmen, motorblok, carrosserie..... Maar hebben altijd die auto en die coureur voor ogen. Het gros van de mensen werkt er ook al heel lang. Er is grote loyaliteit.' Van aansturing tot uitvoering, volgens Kamer kunnen ondernemers en managers heel veel leren van hoe een Formule 1 team functioneert.

Keuken directeur

Het boek Formule X van Jurriaan Kamer en Rini van Solingen is geschreven als een roman. In het boek moet een directeur van een keukenbedrijf de levertijd van een keuken van twaalf naar twee weken terugbrengen. Hij pakt dat aanvankelijk op een traditionele manier aan. Een consultant komt met een framework, een bewezen oplossing en een top-down implementatie moet de rest doen. Hij faalt hopeloos. Een reductie van slechts tien procent. Kamer: ‘Wat we hier kunnen leren van de Formule 1, is het volgende. Bij een Formule 1 team is er niet een externe consultant, maar is het een team van mensen op de werkvloer dat exact weet wat het doel is en daar ook een bijdrage aan willen leveren. Door participatie van iedereen, kun je wel tot versnelling komen, zo leren F1-teams ons. In de Formule 1 rijden de bolides aan het begin van het seizoen twee seconden langzamer dan aan het einde van het seizoen. Doe je niks, ligt je bij race één vooraan en bij de laatste race achteraan. Net als bij de Formule 1 moeten bedrijven leren dat ze constant blijven veranderen. Allemaal samenwerken voor die ene auto. Voor dat ene doel: winnen.'

Robert Doornbos

Tijdens het event Formule X op 30 september zal Jurriaan Kamer over zijn ervaringen bij Red Bull Racing vertellen. Rini van Solingen zal op diezelfde avond ingaan op de hoe je je organisatie extreem kunt versnellen middels het 7-staps Versnelmodel. Maar de poleposition op het avondseminar is voor oud Formule 1-coureur en schrijver van het voorwoord Robert Doornbos. Hij trapt af met zijn ervaringen uit zijn Formule 1 tijd, gekoppeld aan hoe hij die ervaringen heeft meegenomen naar zijn leven als ondernemer en investeerder. Ook gaat hij in op de verhouding risico versus beloning. Mag je nooit crashen, of moet je risico durven nemen om je concurrent te verslaan? Doornbos zal daarbij hameren op ‘constant blijven pushen' om eerste te willen zijn en ingaan op de discipline die daarbij komt kijken.

Dynamische avond

Het belooft een dynamische avond te worden waar constant de vertaalslag wordt gezocht tussen Formule 1 en ondernemerschap, leiderschap en management. Waarom slaagt Mercedes er in steeds weer beter te zijn dan de concurrenten? Waarom is de rol van Max Verstappen zo belangrijk? Kamer daarover: ‘Max zoekt altijd contact met de mensen die de auto bouwen. Geeft feedback, is onderdeel van het team. Iemand als Fernando Alonso heeft dat teamgevoel veel minder goed begrepen. Mooi ook is dat je in de Formule 1 ziet dat het niet om de directeur van het team draait, maar om de fabriek en de coureur. Zo moet in een organisatie ook de man op de werkvloer en de klant de spil zijn waar een organisatie om draait.' De Formule 1 gaat ook over marketing en investeren. Een Formule 1 team kost geld, maar door naamsbekendheid groeit de omzet van de sponsor. De Formule 1 heeft ook aan de wieg gestaan van de hybride motor en is zo enorm belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de gehele auto-industrie. Ook via die wegen zal er een koppeling gemaakt worden tussen Formule 1 en ondernemen. En er is de koppeling naar het boek van Kamer. Zelf zegt hij over het boek: ‘Formule X is een titel met een knipoog. Met de X van eXtreem. Maar Formule X is ook een soort toverformule. Die bestaat niet. Elke organisatie moet z'n eigen formule ontdekken. Wat bindt, is dat je in de wereld van vandaag op zoek moet naar een extreme versnelling om te kunnen overleven.' Het wordt 30 september ongetwijfeld een leerzame avond voor de ondernemer en manager die geen zin heeft om met zijn/haar bedrijf te crashen, maar wel - net als Red Bull - vleugels wil krijgen.

Check onze site voor meer informatie en inschrijven voor dit éénmalige avondseminar 'Formule X - Versnel je organisatie' op 30 september 2019.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden