Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
RIP Warren Bennis nieuws
5 augustus 2014 | Bertrand Weegenaar

Op 31 juli jl is leiderschapsgoeroe Warren Bennis op 89 jarige leeftijd overleden. Na een briljante carrière in het Amerikaanse leger in de Tweede Wereldoorlog studeerde Bennis sociale wetenschappen en economie en in de jaren vijftig werd hij hoogleraar aan de prestigieuze MIT Sloan School of Management.

Bennis maakte naam met het doorbreken van het klassieke leiderschapsmythe waarin je ‘als leider geboren wordt’. Bennis is nagenoeg zijn hele leven werkzaam geweest als docent, coach en adviseur. Tot zijn vele klanten behoorden vier presidenten van Amerika en CEO’s van grote organisaties. Bennis brak internationaal door met zijn boek On becoming a leader (1989) waarin hij zijn denkbeelden over leiderschap uiteenzette. Een succesvolle leider is die persoon die zoekt naar eigen authenticiteit, expressie en ontwikkeling en dit, als dit waardevol geacht wordt, in zijn leven en werk uitdrukt. Bennis was een aanhanger van de denkbeelden van Alexander Maslow.

In zijn latere werk (coauteur Robert Thomas) zoals Geeks & Geezers, vertaald als Jonge honden, oude rotten en leiderschap) benadrukt hij de verschillen en overeenkomsten door jonge en oude leiderschapskenmerken tegenover elkaar te zetten. Een zeer lezenswaardig boek, ook samen met Robert Thomas, is Leading for a lifetime How defining moments shape the leaders of today and tomorrow. (2007).

Warren Bennis call to action : ‘Our quality of life depends on the quality of our leaders. And since no one else seems to be volunteering, it’s up to you. If you’ve ever had dreams of leadership, now is the time, this is the place, and you’re it. We need you.’

De voorjaarsworp (VI): leiderschap en spiritualiteit nieuws
12 februari 2009 | Hans van der Klis

In het laatste deel van deze serie over de managementboeken die komen gaan, staan leiderschap en spiritualiteit centraal. Met onder andere een nieuw boek van Warren Bennis en Daniel Goleman over de noodzaak van Transparantie, en enige boeken over ‘servant leadership’.

Bij Van Duuren verschijnt in maart het boek 'Echt leiderschap', een bundel bespiegelingen over de essentie van leiderschap. Uitgangspunt daarbij zijn de twee stromingen die momenteel in zwang zijn op managementgebied: enerzijds de nadruk op resultaten en anderzijds de nadruk op zingeving. De bundel is samengesteld door Ietje Lindermann en Marcel Wanrooy, die net als de auteurs zijn verbonden aan adviesbureau GITP.

Het trio Warren Bennis, Daniel Goleman en James O’Toole heeft onder de titel Transparantie een boek geschreven over de vraag hoe je als leider openheid creëert (Thema, maart). Transparantie kan volgens deze drie ‘managementreuzen’ het antwoord zijn op de financiële wereldcrisis die wij nu meemaken, omdat deze juist veroorzaakt wordt door een gebrek aan openheid. Banken hebben gesjoemeld met hypotheken, beurskoersen waren overgewaardeerd, managers dekten zich in met astronomische vertrekbonussen… Transparantie vormt de garantie dat alle benodigde en cruciale informatie op het juiste moment bij de juiste persoon komt, om de juiste redenen.

Jeroen Busscher (adviseur en chef interventies bij De Baak) en Miranda Keijser-Van Gils (architect en coach) hebben speeches voor bevlogen leiders gebundeld onder de titel Prekenboek voor Leiders (Business Contact, februari). Het motto: niet ‘Gij zult, maar Gij kunt!’. Met bijdragen van onder meer Harry Starren, Jos Burgers, Jaap Peters, Charles den Tex en Erik van de Loo.

Paulien Assink richt zich in haar boek Samenspel op ‘de kunst en praktijk van V/M leiderschap’, ofwel het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap (Business Contact, april). Assink, die eerder succes boekte met haar boek Uit het harnas, houdt een pleidooi voor het vrouwelijk aspect in leiderschap, dat volgens haar bestaat uit dienstbaarheid aan het grote geheel en luisteren naar je intuïtie.

Een prettig humoristisch boekje is onlangs verschenen bij Eburon, Ondernemen in zwaar weer, met 99 handige tips om te overleven of glansrijk ten onder te gaan. Kerstholt, een ervaren managementconsultant en curator, doet tips aan de hand voor wanneer een onderneming op drift is geraakt en de continuïteit van het bedrijf op het spel staat. Specifieke kennis en vaardigheden zijn dan vereist om de onderneming weer in rustig vaarwater te brengen.

Ook in een lichter register: Hoe je een geboren leider wordt van Frank Schaper, over onbewuste rolmodellen, striphelden en wereldleiders (Scriptum, mei). Volgens de uitgeverij bleek Schaper zelf tijdens zijn carrière bij KLM een geboren leider, en herleidt hij de kiem van zijn leiderschap naar de striphelden uit zijn jeugd.

Tot slot enkele boeken die iets meer naar de zweefmolen neigen. De bestuurskundige Tica Peeman, eigenaar van trainingsbureau VIStrainingen, schreef I trust U, over managen vanuit vertrouwen (Pearson, februari). Volgens Peeman is vertrouwen het sleutelwoord om innovatieve, flexibele en inspirerende organisaties te kunnen bouwen. Dat vraagt wel om aanpassingen in de manier van organiseren, managen en communiceren.

Bij Ten Have verscheen het boek Servant Leadership van Ken M. Keith. Keith schrijft over dienend leiderschap, een trend die ook in Nederland aan kracht wint. De strekking van zijn betoog: leiding geven is iets anders als de baas spelen.

Fons Trompenaars en Ed Voerman schreven eveneens een boek over servant leadership, onder de titel Grenzeloos leiderschap (Business Contact, reeds verschenen). In dit boek doen zij zeven dilemma’s van servant leadership uit de doeken, waarbij duidelijk wordt dat een dienende leider juist bij uitstek in staat is om schijnbare tegenstellingen te overwinnen.

Bij dezelfde uitgeverij ook een bundel interviews met toplieden als Herman Wijffels, Cees Veerman en Peter Blom over onderwerpen als leiderschap, duurzaamheid en persoonlijke verandering. De titel van dit werk luidt 'In naam van de natuur'. Het boek is samengesteld door Jan Willem Kirpestein en Henk Manschot (Ten Have, april).

Warren Bennis, Daniel Goleman, James O'Toole
Transparantie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden