Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Instagram is Twitter voorbij (maar niet qua boeken) nieuws
23 december 2014 | Ger Post

Dankzij de positieve vibe op het medium mag Instagram Twitter dan wel voorbij zijn wat aantal actieve gebruikers betreft, er zijn nog maar weinig boeken over het sociale medium verschenen. De tussenstand Twitter – Instagram: 9-1.

Deze maand tikte Instagram de 300 miljoen actieve gebruikers aan. Daarmee is het sociale medium officieel groter dan Twitter, dat in oktober nog 284 miljoen gebruikers had. En het is erop en erover voor Instagram. Een Amerikaans onderzoeksbureau becijferde dat er per dag 360.000 nieuwe gebruikers bijkomen (tegenover 160.000 per dag voor Twitter).

Experts geven twee redenen voor het succes van Instagram, waar leden alleen foto’s kunnen plaatsen met een kort commentaar of – beter nog – een hashtag. Ten eerste surfen de foto’s mee op een visuele trend. De informatie (de foto’s dus) die er worden gedeeld zijn vaak in een oogopslag te consumeren – iets dat steeds belangrijker wordt nu de internetgebruiker wordt overspoeld met informatie. Daarbij sluiten de filters, waarmee gebruikers hun foto’s kunnen opleuken, aan bij een retro-hype.

Bovenal is Instagram een stuk positiever dan bijvoorbeeld Twitter of zelfs Facebook, dat nota bene haar gebruikers naar positiviteit probeert te sturen door alleen een ‘like’-button beschikbaar te maken en geen ‘don’t like’-button. In de Belgische krant De Standaard zegt Rob Heyman, onderzoeker naar sociale media: ‘Jongeren hebben schrik om commentaar of kritiek te krijgen als ze te veel foto’s delen op Facebook. Die kritiek krijgen ze niet op Instagram. In dat opzicht is Instagram een vrijer medium om foto’s op te posten.’

Heyman vermoedt dat de opmars van Instagram (in april 2012 gekocht voor 1 miljard dollar door Facebook-oprichter Mark Zuckerberg) Twitter niet zal hinderen. ‘Twitter blijft toonaangevend in andere media, waar Instagram amper wordt vermeld. Twitter blijft ook belangrijk om op de hoogte te zijn van het nieuws, terwijl Instagram persoonlijker is. Ze verdringen elkaar niet.’

Volgens Heyman is het nog de vraag hoe de gebruikers van Instagram gaan reageren op reclames. De commercie heeft het medium tot nu toe nog links laten liggen, zo blijkt ook uit het aantal boeken dat bij Managementboek.nl wordt aangeboden. Over Twitter zijn al negen boeken verschenen – van Twitter jezelf naar een baan tot Zakelijk twitteren voor beginners.

En over Instagram? Eentje: Instagram Power. Om met de auteur te spreken: ‘If you're not using Instagram to your advantage, you have to start now.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden