Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
#contentrecht - Content beschermen en gebruiken zonder risico preview
12 september 2019 | Charlotte Meindersma

We zijn continu bezig met content. Op ons werk en voor onze onderneming en privé. Het is heel fijn dat we zo makkelijk content kunnen maken, delen en consumeren, maar daarmee is het ook makkelijker om de fout in te gaan. Het aantal rechtszaken over inbreuken op auteursrecht en ongewenste publicaties groeit enorm. Maar het is te voorkomen. Daar gaat #contentrecht over.

Een inbreuk is zo gemaakt. Een maker krijgt dan vaak te horen dat de teksten, foto's, video's, podcasts of welke content ook dan maar niet op internet had moeten staan. Want alles wat op internet staat mag iedereen vrij en gratis gebruiken, toch? Dat is wat ik een auteursrechtsmoesje noem. Auteursrecht krijg je namelijk meteen wanneer het werk ontstaat. Je hoeft er niets voor te doen. Sterker nog, registers bestaan niet eens. Het is juist aan de gebruiker om ervoor te zorgen dat de content rechtmatig gebruikt kan worden.

Niemand zit te wachten op het schrijven of ontvangen van een brief waarin schadevergoeding gevorderd wordt van vele honderden of duizenden euro's. Het kost alleen maar tijd en geld en houdt ons af van het werk dat we willen of moeten doen.
Daarom vertel ik in #contentrecht bijvoorbeeld hoe het citaatrecht werkt en hoe je dat goed inzet. Niet alleen de vijf criteria waaraan een citaat moet voldoen, maar ook voorbeelden uit de praktijk, waarover geprocedeerd is.
Denk bijvoorbeeld aan de foto van een voorpagina van de Telegraaf. Is dat een citaat? In dit geval wel, omdat de Telegraaf foto's had van Volkert van der G die over de grachten van Amsterdam liep en het artikel ging over de publicatie in de Telegraaf.

Maar internet en social media hebben er ook voor gezorgd dat we makkelijker over elkaar roddelen. Wat normaal in de kroeg gebeurde, staat nu permanent op het internet en er zijn veel meer mensen die de roddels kunnen lezen. Ontevreden over iemand? Je mag veel zeggen, maar het moet wel kloppen én je moet rekening houden met de rechten van derden.
Zo publiceerde iemand klachten over een specifieke Vodafone medewerker, met naam en toenaam, op verschillende plekken op internet. Deze klachten kwamen hoog in de zoekresultaten van Google. Ja, klagen over Vodafone en deze medewerker mocht best, maar niet in deze mate, omdat de eer en goede naam van deze medewerker daardoor te zwaar geraakt werd, zo oordeelde de rechter.

Bovendien lijken we onze eigen privacy belangrijker te zijn gaan vinden. Zo erg zelfs, dat we denken een vetorecht te hebben en altijd te kunnen bepalen of foto's van ons gemaakt en gepubliceerd mogen worden en wat bedrijven met onze gegevens mogen doen. Dat ligt toch een heel stuk genuanceerder.
Zo liet een zwangere vrouw naaktfoto's van zichzelf maken. Op de factuur stond een tekst dat de fotograaf de foto's voor promotionele doeleinden gebruikt mocht worden en dat de tekst doorgehaald moest worden indien niet akkoord. De vrouw streepte de tekst niet door en ondertekende de factuur. Haar foto verscheen vervolgens levensgroot in de etalage van de fotograaf. Dat had zij zich waarschijnlijk niet gerealiseerd. Ze was er niet blij mee en het kwam tot een rechtszaak. Die ze verloor.

In #contentrecht neem ik je daarom stap voor stap mee in het beschermen en gebruiken van content, zonder risico. Met handige checklists om mee aan de slag te gaan.

Charlotte Meindersma is een zelfstandig Informatierechtjuriste die ondernemers op een heldere en eerlijke manier helpt om juridische obstakels te overwinnen, waarmee ze tijd en geld besparen. Charlotte staat bekend als dé jurist op het gebied van social media, youtube en bloggen. Eerder schreef ze Wetboek voor bloggers en Wetboek voor webwinkels.


De juridische valkuilen van bloggen preview
26 maart 2015 | Charlotte Meindersma

Bloggen lag een paar jaar in diepe coma. Veel beweging zat er niet in. Tot enkele jaren geleden het bloggen weer helemaal opleefde. Het is nu levendiger dan ooit en wordt voor veel meer doelen ingezet dan daarvoor. Maar met dat vele bloggen, de professionaliseringsslag die gemaakt wordt en het gemak waarmee content gedeeld kan worden, ontstaan ook de vragen en problemen.

Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je niet weet

Het internet staat vol informatie, maar hoe weet je wat betrouwbaar is en welke informatie klopt? Als bloggers proberen we elkaar zo goed mogelijk te informeren over tips en trucs van design en seo tot auteursrecht en geld verdienen met je blog. Daardoor denk je snel dat je alles al wel weet en er niets meer fout kan gaan. Tot je meer te weten komt over een bepaald onderwerp en begrijpt hoeveel je ergens nog niet over weet. En dat is goed. Want als je weet wat je niet weet, kun je er voor zorgen dat je er meer over leert en ben je beter op je hoede voor valkuilen en fouten.

Bron: Bron

Wist je dat zelfs veel juristen het fout doen? Het is gemakkelijk om goede content en mooie foto’s van internet te plukken. Je mag echter helemaal niet zonder toestemming content van een ander gebruiken. Een groot misverstand dat de rondte doet is dat content wel gebruikt mag worden wanneer de bron vermeld wordt. Dat is echter onjuist en komt voort uit verkeerd begrepen citaatrecht regels. Er kan en mag heel veel, zolang je het maar volgens de regels speelt. Die regels moeten alleen wel goed uitgelegd worden. Als blogger moet je op de hoogte zijn van die regels. Het gaat tenslotte over jouw hobby of vakgebied!

Bescherm je blog

Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ja, vele spreekwoorden en gezegden zijn van toepassing op bloggen en bloggers. Ze bieden niet altijd de oplossing, maar wel de richting of een handvat. Veel bloggers gebruiken graag beeld dat je ‘op internet’ kunt vinden, maar tegelijkertijd vinden ze het erg vervelend wanneer iemand content van hen gebruikt. Het is dus belangrijk dat je als blogger goed op de hoogte bent van de regels, zodat je jouw eigen werk zo goed mogelijk kunnen beschermen en tegelijkertijd kunt voorkomen dat je schadevergoeding moeten betalen voor gemaakte fouten.

Hoe bekender je blog, hoe meer problemen

Hoe groter je blog wordt en hoe bekender je als blogger wordt, hoe meer problemen je tegen zult komen. Alles wat je doet ligt onder een vergrootglas. Doe je iets fout, zal dat door anderen sneller opgemerkt worden. De kans op schadeclaims is dus groter, maar de kans op kritiek ook. Je moet leren om te gaan met die kritiek en met het grote aantal reacties dat je op je blog zult krijgen. Opeens moet je veel meer rekening houden met andere mensen.

Geld verdienen aan je blog

Dan komt het moment dat je aanbiedingen krijgt. Gratis producten of diensten in ruil voor een artikel op je blog. Hoe doe je dat? Hoeveel geld moet je vragen? Wanneer moet je inschrijven bij de KvK? Ga je op zoek naar een bemiddelingsbureau of doe je alles zelf? En hoe ga je dan om met die partijen die met jou willen samenwerken? Opeens ben je ondernemer geworden en moet je zorgen voor goede contracten, duidelijke afspraken en een financiële administratie, zonder de lol in het bloggen te verliezen. Belangrijk is om vooral jezelf te blijven en advies in te winnen bij mensen die beter weten hoe je hier mee om moet gaan.

Word een professional en besteed uit waar je geen expert in wil worden

Of bloggen nu je hobby is, onderdeel van je marketingstrategie of dat het je doel is om er geld mee te verdienen, je zult in elk geval op de hoogte moeten zijn van algemene regels, zoals vrijheid van meningsuiting, auteursrecht en privacy. Met het argument ‘ik verdien niets met mijn blog’ of ‘ja maar, ik heb maar weinig bezoekers’ kom je er niet. Je zult jezelf goed moeten informeren over zaken waar je bij elke blogpost weer mee te maken krijgt. Vraag eventueel aan experts om het je goed uit te leggen en ga niet af op informatie ‘van horen zeggen’. Dat kan je nog duur komen te staan.

Zijn er meer zaken die je moet regelen, die niet je dagelijkse blogleven beïnvloeden en die je kunt uitbesteden, zoals de boekhouding, het werven van adverteerders en het sluiten van overeenkomsten? Dan heb je twee keuzes: je kunt het zelf doen, door het jezelf aan te leren, workshops te volgen of experts in te schakelen of je kunt het uitbesteden aan mensen die er hun beroep van hebben gemaakt, zodat jij je er geen zorgen meer over hoeft te maken.

Hoe dan ook, zorg dat je weet wat je moet weten en wees niet te laks. Neem je verantwoordelijkheid.

Charlotte Meindersma is jurist en blogger. In beide gevallen gespecialiseerd in het informatierecht, waaronder auteursrecht en privacy. Ze weet alles over bloggen en helpt andere bloggers met juridisch advies, maar ook met algemeen blogadvies. Charlotte is onder meer auteur van Wetboek voor bloggers – de (on)geschreven regels voor succesvolle online schrijvers.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden