Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Sjors van Leeuwen: ‘Lezen en schrijven is leren’ interview
3 augustus 2017 | Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen heeft onlangs zijn 100e bijdrage geleverd aan Managementboek.nl. Niet alleen heeft hij zelf meerdere boeken geschreven, ook heeft hij op verzoek van Managementboek.nl inmiddels meer dan 100 managementboeken gerecenseerd. Daarover gingen we in gesprek met veelschrijver Sjors van Leeuwen. Zijn motto: ‘lezen en schrijven is leren’.

Vanwaar jouw productiviteit?

‘Boeken lees ik mijn hele werkbare leven al. Niet alleen over managementvraagstukken, maar bijvoorbeeld ook boeken over bedrijven of met een historische inslag. Hoe zijn zaken zo gelopen en wat kunnen we daarvan leren? Van sommige boeken maakte ik een samenvatting en die plaatste ik op mijn weblog. Managementboek.nl kwam die op het spoor en vroeg mij boeken te recenseren voor Managementboek.nl, zo is het gekomen.’

Waar let je op bij het recenseren van een boek?

‘Er zijn grofweg drie dingen waar ik op let. Het eerste is of de schrijver doet wat hij belooft. Biedt hij of zij inderdaad die praktische handvatten, nieuwe inzichten of inspiratie? Ik kijk ook naar de context. Wie is de schrijver, wat is zijn achtergrond, wie is zijn doelgroep en wat wil hij met het boek vertellen? Het tweede waar ik naar kijk is of het inhoudelijk klopt voor zover ik daarover qua materie kan oordelen. Is het verhaal goed opgebouwd en onderbouwd? Is er een goede mix van theorie en praktijk? Is het een afgerond geheel of mist de schrijver soms essentiële theorieën of ontwikkelingen die je als lezer had mogen verwachten? Als derde kijk ik naar de vormgeving en schrijfstijl. Is het een prettig boek om te lezen of verdwaal je een boek zonder structuur met lange abstracte zinnen?’

Wat vind je zelf een goed boek?

‘Een boek is net zoiets als muziek, film en theater, smaken verschillen. Wat de een mooi vindt, vindt de ander niets. Zelf vind ik een boek goed als het doet wat het belooft, een goede mix is van theorie en praktijk, prettig geschreven is zonder al te veel blabla en als het mij iets leert, nieuwe inzichten biedt of handige tools. Waar ik zelf niet van hou zijn managementboeken in de vorm van een roman, dunne boekjes zonder diepgang met verhalen in de trant van ‘toen mijn vrouw bij de bakker kwam’ en ‘commerciële’-boeken waarin de schrijver zijn eigen jargon verzint om de indruk te wekken iets nieuws en onderscheidend te brengen. Dat is eigenlijk nooit het geval. Vaak gaat dat ook mis en haalt de auteur al schrijvende allerlei kreten door elkaar. Gebruik gewoon begrijpelijke taal en vaktermen die iedereen kent en snapt, zou ik zeggen. Maar eenvoudig schrijven is het moeilijkste dat er is.’

Welke trends zie jij in boekenland?

‘Lastige vraag. Door de toename aan zzp-ers die zich allemaal willen profileren, lijkt het alsof er eerder meer dan minder boeken worden uitgebracht. Het boek lijkt nog lang niet uitgestorven, maar dat kunnen jullie beter beoordelen. Wel zie je dat er meer zaken omheen gebouwd worden, als e-books, seminars, webinars, workshops, etc. De boekverkoop alleen is niet meer voldoende. Managementboeken creëren en volgen ook de hypes, denk aan zelfsturing, sociale media, innovatie en wendbaarheid en agile. Het valt mij wel op dat we maar niet genoeg kunnen krijgen van traditionele thema’s als veranderkunde en leiderschap, ik zou denken dat daarover het meeste al wel gezegd en geschreven is. Wat mij ook opvalt is dat sommige auteurs, net als popartiesten, een hele schare fans hebben. Of ze nu een goed of slecht boek schrijven maakt dan niet meer uit, verkocht wordt het toch. En natuurlijk de trend dat managementboeken niet te dik moeten zijn, want die verkopen minder goed. Managers zijn natuurlijk druk, druk, druk. Soms wel jammer, veel boeken zijn daardoor oppervlakkig en blijven steken in algemeenheden.’

Wat zijn de voordelen van zelf een boek schrijven?

‘Die vraag krijg ik vaker. Wat levert dat nu op dat schrijven van een boek? Heel veel, zeg ik dan. Het is leuk en je leert er veel van. Je kunt je daardoor als expert en autoriteit profileren want dat ben je dan ook vaak. Het levert direct en indirect werk op (‘we hebben uw boek hier liggen’) en de content die je hebt gemaakt kun je op vele manieren hergebruiken. Van het een komt vaak het ander. Door mijn boeken ben ik al enkele keren gevraagd om mee te schrijven aan andere boeken, als columnist of voor presentaties. En als het boek goed loopt verdien je ook nog een aardig zakcentje, maar daar moet je niet teveel van verwachten. Een boek schrijven heeft wel één groot nadeel, het kost tijd, heel veel tijd. En die tijd zit niet alleen in het onderzoeken, verzamelen, selecteren en schrijven sec, maar ook in contacten met de uitgever en het promoten van je eigen werk. Het is zoals Johan Cruijff zegt: ‘Elk voordeel heb zijn nadeel’. Maar ik kan het iedereen aanraden, want niet alleen lezen is leren, dat is schrijven ook.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

De recensies van Sjors van Leeuwen zijn te vinden op deze en deze pagina.

De boeken van Sjors van Leeuwen zijn terug te vinden op deze pagina.

De website van Sjors van Leeuwen: www.indora.nl.

Het weblog van Sjors van Leeuwen: http://klantgerichtondernemen.blogspot.nl.

Ook recenseren voor Managementboek.nl? Stuur een mailtje naar Justin van Lopik (lopik@managementboek.nl)

Benieuwd naar de favoriete boeken van Sjors van Leeuwen? U leest erover in dit artikel.


Zomerlezen - 5 goede boeken voor de zomer - De favorieten van Sjors van Leeuwen achtergrond
2 augustus 2017 | Sjors van Leeuwen

De afgelopen tijd heb ik tientallen managementboeken over tal van onderwerpen met veel plezier gelezen en gerecenseerd. Het was lastig om een top drie van beste boeken te selecteren. Vandaar dat het 5 boeken zijn geworden, in willekeurige volgorde, die het lezen zeker waard zijn.

1. Boonstra

In dit boek vertelt reclameman Martin Bik het verhaal van Cor Boonstra. Eén van Nederlands meest besproken, meest succesvolle en meest verguisde topmannen uit het Nederlandse bedrijfsleven. Op zoek naar een mogelijke verklaring van het succes, de rol van zijn vader en het ouderlijk nest daarbij en de belangrijkste lessons learned voor volgende generaties. Een boeiend en leerzaam levensverhaal met ‘19 lessen uit het leven van Nederlands meest dwarse CEO’.

Lees mijn volledige recensie of Ga direct naar het boek Boonstra.

2. De kracht van het paradijs

Het is een minder vrolijk beeld dat Jonathan Holslag schetst in De kracht van het paradijs. Europa heeft het op vele terreinen moeilijk en dreigt op het wereldtoneel verder achterop te raken. Vooral door de opkomst van Azië, onder aanvoering van grootmacht China, en de veranderende prioriteiten van de VS. Gelukkig laat Holslag in het boek ook zien hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw.

Lees mijn volledige recensie of Ga direct naar het boek De kracht van het paradijs.

3. Winston Churchill – Vader van Europa

Na de opvallende Brexit is het des te verrassender om te lezen dat Engeland, in de persoon van de legendarische staatsman Sir Winston Churchill, de grote aanjager is geweest van de Europese eenwording. Churchill wist kort na de tweede wereldoorlog namelijk één ding zeker: een verenigd Europa is de enige manier om een vredig en veilig Europa te creëren. Een leerzaam kijkje in de EU-geschiedenis, geschreven door de jonge Nederlands-Amerikaanse historicus Felix Klos.

Lees mijn volledige recensie of  Ga direct naar het boek Winston Churchill.

4. Vroom en Dreesman

Op 31 december 2015 gaat warenhuis V/D samen met La Place failliet. 129 jaar nadat de heren Willem Vroom en Anton Dreesmann in Amsterdam besluiten hun krachten te bundelen, komt er een einde aan dit iconische merk (1887-2016). Een merk waar iedere Nederlander mee is opgegroeid. Wat ging er nu eigenlijk mis? Philippe Hondelink en Richard Otto schreven dit boeiende en soms verrassende verhaal over de opkomst en ondergang van het warenhuis.

Lees mijn volledige recensie of Ga direct naar het boek Vroom en Dreesman.

5. Hoe agile is jouw strategie?

Wendbaarheid is een van de topprioriteiten van bestuurders, directeuren en managers. Daarom vul ik voorgaande lijst graag aan met mijn boek Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen in de 21e eeuw. Dit boek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 en opgenomen in de voorselectie van Managementboek van het Jaar 2017.

Lees een recensie van mijn boek of  Ga direct naar het boek Hoe agile is jouw strategie?

Ik wens je veel leesplezier!

Sjors van Leeuwen

Bonustip: Het innovatiedoolhof

Misschien mag het Managementboek van het Jaar 2017 niet in zo'n lijst ontbreken. Vandaar deze bonustip. Want nog steeds mislukt het merendeel van alle nieuwe producten, diensten en oplossingen. Veel bedrijven worstelen met innovatie en hoe ze een succesvol innovatietraject kunnen opzetten. Voor hen is er nu Het innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen. Met veel voorbeelden, figuren, checklisten, sjablonen en cases. Handig om te kunnen ontsnappen uit het innovatiedoolhof.

Lees mijn volledige recensie of Ga direct naar het boek Het innovatiedoolhof.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?


Shortlist voor de PIM Marketing Literatuurprijs bekend nieuws
28 oktober 2016 | Justin van Lopik

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de nominaties voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 bekend gemaakt. Vorig jaar won het boek Online Brand Identity van Joris Merks-Benjaminsen.

Het belangrijkste criterium voor het winnen van de prijs voor marketingliteratuur is hoe de auteur erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het vakgebied weer te geven. Alle genomineerde boeken zijn verschenen tussen juli 2015 en augustus 2016.

De genomineerde boeken:
- Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
- Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben
- True Storytelling van Paul Hillesum
- Hoe agile is jouw strategie? van Sjors van Leeuwen
- Handboek betekenisvol ondernemen van Kees Klomp
- Disruptive Selling van Patrick Maes
- Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang
- Retail Marketing Strategy van Constant Berkhout
- Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk
- Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk

De boeken zijn hierboven geplaatst op volgorde van onze verkopen in het afgelopen jaar.

De PIM Marketing Literatuurprijs 2016 wordt op 6 december in de avond uitgereikt in de RAI te Amsterdam.


Sjors van Leeuwen: ‘Zelfsturing bestaat niet’ interview
20 juli 2016 | Ger Post

Sjors van Leeuwen schreef het boek Hoe agile is jouw strategie?, waarin visies, ideeën en ervaringen uit de praktijk inzichten geven hoe een organisatie agile kan worden. ‘Agility is geen hype.’

U heeft zo’n beetje alle boeken over ‘Agile’ gerecenseerd. Wat voegt uw boek toe aan deze literatuur?
Ik heb wel zes boekenplanken met boeken gelezen over agile. Negen van de tien Nederlandse boeken gaan over flexibel werken in ICT-teams en projecten met scrum en dergelijke, waar agile zo’n vijftien jaar geleden is ontstaan, en of dat ook toegepast kan worden in bijvoorbeeld marketing of HR. Mijn boek gaat vooral over ‘strategische wendbaarheid’, dat is een heel andere invalshoek. Daarover zijn wel Engelstalige boeken geschreven, maar die zijn een beetje aan Nederland voorbij gegaan. Strategische wendbaarheid is niks nieuws, hoewel je de huidige tijd niet kunt vergelijken met die van 50 jaar terug. Wel is een kantelpunt dat tot voor kort veranderingen gezocht werden binnen bestaande structuren, met reorganisaties, uitbestedingen en bezuinigingen. Maar daarmee red je het niet meer, want je zit nog steeds met die oude, hiërarchische structuren uit het industriële tijdperk met koninkrijkjes en silo’s. Daar is de rek uit.

Is agility een hype?       
Agility is een buzzword, maar de onderliggende trend is geen hype. Je moet als organisatie sneller en wendbaarder worden. Dus ook sneller je beleid en strategie toetsen en indien nodig, aanpassen. In de zorg zie je dat organisaties vaak traditioneel georganiseerd zijn, dus ook de strategie en de besturing. Een keer per jaar wordt een globale kaderbrief opgesteld, dat duurt maanden. Vervolgens gaan  locatiedirecteuren en managers hun jaarplan maken. Dat duurt ook maanden. Voordat dit plan dan weer is goedgekeurd... En vervolgens is het eigen plan heilig voor de rest van het jaar. Maar de wereld is complex en verandert steeds sneller. Je moet misschien wel veel sneller gaan bijsturen en over business units heen prioriteiten stellen en met resources schuiven. Het is beter om met een aantal strategische hoofdpunten te werken en minder met statische jaarplannen. Je ziet in de praktijk dat bedrijven steeds vaker kiezen voor een hybride concurrentiestrategie, want klanten willen een goed product, lage prijs, iets beleven en als een koning bediend worden. We leven in een én/én-tijdperk.

In de zorg werkt men toch juist al met zelfsturende teams?
Klopt, maar zelfsturing bestaat niet. Teams kunnen wel zelf organiserend zijn, maar je moet doelen, resultaat, kaders, coaching heel duidelijk aangeven. Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan bod komt? Hoe zorg je ervoor dat teamleden elkaar niet de tent uit vechten? Hoe zorg je ervoor dat kennis in teams wordt gedeeld, als het ene team bijvoorbeeld in Nijmegen zit en het andere in Apeldoorn? In de zorg zijn hele middenmanagementlagen eruit bezuinigd, want dat zouden zelforganiserende teams gaan doen. Maar doordat er geen goede context was, ging er veel fout. Zonder randvoorwaarden krijg je stuurloze teams. Een flexibele werkorganisatie is ook maar een van de dingen die je moet regelen, de rest wordt vaak vergeten.

Wat is belangrijk bij strategische wendbaarheid?
Ten eerste draait het om externe gerichtheid; hoe zorg je ervoor dat je sneller de juiste signalen oppikt en vertaalt naar je strategie en organisatie? Er zijn allerlei manieren waarop je dat kan verbeteren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een uitkijkpost openen in Silicon Valley, gaan werken met open innovatie platformen of meer gaan samenwerken met klanten. Ten tweede is het zaak de buitenwereld met de binnenwereld van een organisatie te verbinden via verbindend leiderschap. Een organisatie moet een sterk topteam hebben dat de strategische agenda bepaalt op basis daarvan organisatie breed prioriteiten stelt. Verbindend leiderschap hoort op alle niveaus van de organisaties te zitten en moet mensen enthousiasmeren, inspireren en ervoor zorgen dat die zelforganiserende teams dezelfde kan op gaan. Dat is een heel andere manier van leidinggeven dan – pak hem beet – functioneel leidinggeven op basis van hiërarchische posities en macht. De derde pijler is een flexibele werkorganisatie op basis van zelforganisatie. In die derde pijler kom je ook op vraagstukken als: hoeveel mensen nemen we vast in dienst en wat is onze flexibele schil? Er zijn organisaties die zweren bij vaste teams, juist vanwege het vasthouden van kennis en ervaring. Sommige organisaties hebben een hybride vorm, die hebben wel vaste teams maar op bepaalde innovatieve projecten kunnen mensen zich aanmelden. En er zijn organisaties die alleen met flexibele teams werken. Maar hoe bouw je dan kennis op en hoe hou je dit vast in de organisatie?

Hoe kan standaardisatie ervoor zorgen dat een organisatie flexibeler wordt?
Dat lijkt een paradox, inderdaad. De vierde pijler gaat over het flexibel inrichten van bedrijfsprocessen en de ICT door standaardisatie,  en modularisatie en concepten als Lean en Six Sigma. Door te werken met ‘plug-and-play bouwstenen’ kun je processen en producten sneller re-configureren als dat nodig is. Verder is het van belang dat teams snel kunnen acteren op vragen uit de markt. Dus niet via lange besluitvormingstrajecten waarin bij verschillende lagen om toestemming wordt gevraagd. Bij sommige bedrijven mogen werknemers tot duizend euro  zelf uitgeven om problemen van klanten op te lossen, dat hoeven ze niet meer eerst aan de baas te vragen. Zelforganisatie kan de wendbaarheid vergroten. Om een netwerk te verslaan, moet je een netwerkorganisatie worden, realiseerde het Amerikaanse leger zich. Zo werkt het misschien ook wel voor het bedrijfsleven.

U introduceert in uw boek de ‘rolling strategy’. Wat is dat?
Daarbij kijk je vooruit en redeneer je terug in plaats van dat je vanuit het verleden naar de toekomst extrapoleert. Vooruitkijken betekent dat je vanuit jouw ambitie en ‘hogere doelen’, de belangrijkste strategische punten neerzet. Vervolgens realiseer je die strategie met een eloa-cyclus (experimenteren, leren, optimaliseren – of stoppen – en accelereren). Coolblue is een goed voorbeeld. Men verkocht alleen online, maar kreeg vragen van klanten of ze ook winkels hadden. In de traditionele gedachte ga je dan eerst onderzoeken hoeveel winkels je gaat openen en een marktonderzoek doen. Daaruit blijkt dan bijvoorbeeld dat vijftig winkels ideaal is, maar dat is ook een groot risico. Bij Coolblue hebben ze één winkel geopend in Utrecht, vooral vanuit service-oogpunt, maar toen bleek bij toeval dat de verkoop in wijde omtrek van die winkel met maar liefst 30 procent steeg. Naar aanleiding van dit ‘experiment’ gaat Coolblue nu meer winkels openen. Zo’n aanpak kan natuurlijk niet altijd en overal, maar je kunt wel vanaf het allereerste denkproces sneller toetsen en bijsturen. Er zijn allerlei manieren te verzinnen waarop je de cyclus kunt verkorten zodat je sneller kunt bijsturen, Coolblue kan in een middag uitrekenen wat een winkel kost en vervolgens besluiten om die winkel een jaar lang neer te zetten en te kijken hoe dat loopt. De risico’s bij zo’n eloa-aanpak zijn kleiner dan bij een traditionele aanpak.


Preview - Hoe agile is jouw strategie? preview
27 mei 2016 | Sjors van Leeuwen

De wereld verandert steeds sneller en bedrijven moeten sneller mee veranderen om te kunnen overleven. Bedrijven die dat nalaten krijgen het moeilijk. Denk aan de teloorgang van bekende namen als Nokia, Digital, Free Record Shop, Polare, Hyves en V&D. Maar hoe voorkom je dat? Hoe word je als organisatie sneller en wendbaarder? In Hoe agile is jouw strategie? geeft Sjors van Leeuwen concrete inzichten, voorbeelden, handvatten en tips over hoe je dat kunt aanpakken. Een preview.

In deze preview licht Sjors van Leeuwen een tipje van de sluier op. Volgens hem wordt ‘strategische wendbaarheid’ de norm. Veranderingen dienen zich voortdurend aan en bedrijven moeten daar dagelijks een antwoord op zien te vinden. Bedrijven moeten niet alleen sneller weten welke ontwikkelingen van belang zijn, wat er speelt in markten en wat de veranderende wensen en behoeften van klanten zijn. Ze moeten hun strategie en organisatie daar ook steeds sneller op kunnen aanpassen.

Organisaties moeten daarom investeren in ‘strategische wendbaarheid’. Ze moeten meer ‘agile’ worden om de concurrentieslag te kunnen winnen. Het Engelse woord ‘agile’ staat voor beweeglijk, behendig en lenig. Samengevat in het centrale thema voor dit boek: wendbaarheid. Het gebruik van woorden als ‘agile’ en ‘agility’ is misschien een hype, maar dat is de aandacht voor meer wendbaarheid op alle niveaus in de organisatie allerminst.

Het boek bevat vier kerndelen.

1.       Kun jij het verandertempo bijbenen?

Dit eerste deel gaat over ondernemen in de nieuwe werkelijkheid, want de wereld wordt niet meer zoals die was. Het beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen en trends en wat nu precies de essentie is van ‘agile’ ondernemen. Het geeft een vlotte introductie over nut, noodzaak en de toegevoegde waarde van strategische wendbaarheid.

2.       Bouwstenen voor wendbaar (agile) ondernemen

In dit deel lees je hoe je flexibiliteit kunt aanbrengen in het organisatie-DNA door te werken aan externe gerichtheid, verbindend leiderschap en een flexibele werkorganisatie met zelforganiserende teams en agile werkprocessen. Ook lees je hoe je de omslag kunt maken van een langdurig en stroperig strategieplanningsproces naar een flexibel en cyclisch proces van ‘rolling strategy’. Door een continu proces van experimenteren, leren, optimaliseren en accelereren kun je die strategie doelgericht, snel en flexibel uitvoeren.

3.        Het geheim van een goede (agile) strategie

In het derde deel kijken we naar wat strategie nu eigenlijk is en waaraan een goede, agile strategie moet voldoen. Want strategie is belangrijker dan ooit om het bestaansrecht van de organisatie zeker te stellen. Je leest hoe je een organisatie wendbaarder kunt maken door te kiezen voor een unieke marktpositie, hybride concurrentiestrategie, businessmodelinnovatie, klantgedreven innovatie en een breed inzetbaar klantenmerk.

4.       Wendbaar (agile) ondernemen in de praktijk

Het laatste deel staat in het teken van de praktijk. Daarin zien we hoe meesterstrategen als Jobs, Gates, Grove en Branson wendbaar ondernemen in de praktijk hebben gebracht en wat hun ‘lessons learned’ zijn. Ook kijken we naar de belangrijkste oorzaken waardoor grote bedrijven vaak falen met innovatie en wat je daaraan kunt doen. Het boek sluit af met een kort overzicht van de belangrijkste kenmerken van een strategisch wendbare organisatie en de to-do’s om mee aan de slag te gaan.

Hoe agile is jouw strategie? is het eerste Nederlandse boek over agile ondernemen dat niet alleen een uitgebreide introductie geeft over het onderwerp, maar ook in gaat op het realiseren van strategische én operationele wendbaarheid. Het één kan niet zonder het ander. Het boek is vlot geschreven, bevat de nieuwste inzichten en staat boordevol met inspirerende praktijkvoorbeelden. Hoe Agile is jouw strategie is daarmee een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die zijn organisatie, afdeling of team sneller en wendbaarder wil maken.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden