Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Mike Michalowicz: Profit first leidt tot financiële vrijheid nieuws
26 april 2017 | Peter Spijker

Uitgever Ina van Duuren overhandigde op donderdag 20 april in Het Oude Magazijn te Amersfoort het eerste Nederlandstalige exemplaar van Profit first aan de Amerikaanse auteur Mike Michalowicz. Staand voor een groep van vooral vrouwelijke ondernemers die tijdens een seminar door financieel expert Femke Hogema waren ingevoerd in het Profit first-systeem, glunderde hij van oor tot oor.

Michalowicz: ‘Na de eerste Amerikaanse uitgave was ik er langdurig van overtuigd dat mijn directe familieleden de enige lezers in de VS zouden blijven. En nu is het boek vertaald in tien talen!’ Hij adviseerde de aanwezigen om Profit first cadeau te doen aan hun beste klant, hun op een na beste klant en hun op twee na beste klant. ‘Je bewerkstelligt zo dat ze jou kunnen betalen, wat weer goed is voor je winst!’

Uitstekende vertaling
De auteur bedankte Femke voor haar uitstekende vertaling. ‘Het boek is in een fraai Nederlands jasje gestoken. Bij een andere vertaling lukte dat minder; bij de term rocking out – ‘uit je dak gaan’ – werd de lezer geadviseerd om buiten een rotsmuur te bouwen! Ik ben vooral blij dat meer ondernemers het Profit first-systeem gaan toepassen, want entrepreneurial poverty is wijdverbreid. Wereldwijd zijn er circa 125 miljoen kleine bedrijven en daarvan verkeert 83 procent in financiële problemen. Dit percentage toont aan hoe belangrijk het is om grip op de cijfers te krijgen.’

Besparingen
Michalowicz stelt in Profit First dat ondernemers de gangbare boekhoudformule ‘omzet - kosten = winst’ moeten vervangen door een nieuwe formule: ‘omzet - winst = kosten’. Bij de oude formule is groei van de onderneming de belangrijkste doelstelling, maar hierdoor stijgen de kosten vaak sneller dan de winst. Michalowicz adviseert ondernemers om eerst hun winst te nemen en hun rekeningen te betalen van het bedrag dat onderaan de streept overblijft. Indien dit niet mogelijk is, moeten ze  besparingen doorvoeren. Deze methode leidt volgens de auteur uiteindelijk tot financiële vrijheid voor de ondernemer.

Profit first preview
21 april 2017 | Femke Hogema

Voor veel ondernemers is het op orde hebben van de financiën een verplichting die onderaan de prioriteitenlijst bungelt. ‘Daar heb ik een accountant voor' zeggen ze dan. Zó denken brengt alleen wel behoorlijke risico's met zich mee.

Ten eerste: Financiën vormen het fundament van je bedrijf. Als je de financiën niet op orde hebt, loop je het risico dat je bedrijf financieel ongezond is, of erger, failliet gaat. Ten tweede: Accountants helpen je wel om belasting te betalen, maar niet om winst te maken. Sturen naar een gezond bedrijf met een gezonde winst, dat is de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

Zelf grip op cijfers hebben is dus essentieel. Maar de jaarrekening doorworstelen, dat is vaak een brug te ver. Mike Michalowicz, bestsellerauteur uit de USA, kende dit uit eigen ervaring. Hij stuitte tijdens het tv-kijken op een leuke, praktische en toegankelijke methode om af te vallen, die met wat kleine aanpassingen heel goed kan worden gebruikt om financieel gezonde bedrijven te creëren. Deze methode heet Profit first.

Profit First is een unieke en controversiële manier om je financiën te managen. Het is een financieel systeem dat de financiële wereld volledig op zijn kop zet. Het veegt de internationale formule Omzet – Kosten = Winst van tafel. In plaats daarvan krijgt winst een prominente plek: Omzet – Winst = Kosten. Iedereen weet: Dat waar je op focust, groeit. Dus zolang winst het sluitstuk blijft van de formule, focussen we ons op alles behalve winst. We draaien zoveel mogelijk omzet, maken de kosten die nodig zijn om ons bedrijf te runnen, en als we mazzel hebben blijft er onderaan de streep een beetje winst over. Mike draaide de formule om. Neem altijd eerst je winst, en van wat er overblijft betaal je de rekeningen. Dit nieuwe boek laat zien dat iedere ondernemer vanaf de allereerste dag een financieel succesvol bedrijf kan runnen, door te focussen op winst.

Profit First sluit daarnaast aan bij het natuurlijke gedrag van mensen. Dus Profit First zegt niet: ‘Jij moet veranderen want je moet boekhouden leuk vinden.’ Nee, Profit First zegt: ‘Oké, ik snap het, je moet niets van boekhouden hebben. Laten we dan iets verzinnen waardoor je tóch je financiën kunt managen.’ Ook dat maakt deze methode uniek.

De methode accepteert dat mensen geen rationeel handelende wezens zijn. Dat zouden we wel willen, maar dat is niet zo. We nemen beslissingen – ook financiële beslissingen – niet op basis van logisch denken, maar op basis van emotie. Shit happens. En Profit First zegt: ‘Laten we dat nu gewoon als waarheid accepteren en er het systeem op aanpassen. Dus we vragen niet langer van de ondernemer om rationele financiële beslissingen te nemen, we passen het systeem zo aan dat de ondernemer gewoon mens kan blijven, en desondanks de juiste beslissingen neemt.’ Het natuurlijk gedrag van de ondernemer is niet het uitpluizen van de jaarrekening. Het natuurlijk gedrag van de ondernemer is het checken van zijn banksaldo. Staat er voldoende geld op de bank? Dan haalt hij opgelucht adem en durft hij kosten te maken. Staat er geen geld? Dan houdt hij zijn hand op de knip. Toch weet iedereen dat je geen bedrijf kunt managen op basis van enkel je bankrekening. Je huidige banksaldo zegt namelijk helemaal niets over wat er nog in de pijplijn zit. Toch mag je bij Profit First je financiën managen door enkel en alleen naar je bankrekeningen te kijken. Dat kan doordat je niet één bankrekening hebt binnen Profit First, maar minimaal 5. Je verdeelt iedere euro die binnenkomt over vier potjes. Je gebruikt hiervoor vooraf vastgestelde percentages. En je stopt allereerst geld in je winstpotje. Naast je winst, stel je ook je salaris en de te betalen belasting veilig. Van wat er over blijft, betaal je de rekeningen. Dat is Profit First! Ondernemers die met Profit First gaan werken, maken winst bij iedere euro die er binnenkomt. Vanaf de eerste dag. Altijd.

In Profit first staat de methode stap voor stap uitgelegd. Aan het einde van het boek heb je de methode geimplementeerd.

Femke Hogema legt de verbinding tussen mensen en financiën. Ze is verbonden aan Profit First Nederland en een van de auteurs van Profit First.

Mike Michalowicz: ‘Betaal nooit eerst je rekeningen’ interview
14 april 2017 | Jeroen Ansink

Ondernemers zijn succesvoller als ze eerst hun winst pakken en zich dan pas zorgen maken om de kosten, stelt bedrijfsadviseur Mike Michalowicz in Profit first. Cruciale stap is het openen van verschillende bankrekeningen die elk een specifiek doel dienen. ‘Je neemt betere beslissingen als je je inkomsten al vooraf een bestemming geeft.’

U stelt dat de formule ‘Omzet - Kosten = Winst’ vragen om moeilijkheden is. Waarom is die benadering zo schadelijk?
Omdat zij doorgaans leidt tot groei omwille van groei. Als je de kosten voor het is-gelijk-teken zet geef je impliciet aan dat je uitgaven je prioriteit hebben, en dat je winst van secundair belang is. Veel ondernemers stoppen wat achter de streep overblijft daarom vaak automatisch terug in het bedrijf, en belanden vervolgens in een vicieuze cirkel van groei, meer omzet, en nog meer groei totdat de onderneming zo groot is geworden dat ze haar niet meer kunnen financieren. Of dat ze moeten sappelen om te overleven. Wat eigenlijk nog erger is, als je beseft dat veel ondernemers hun bedrijf juist zijn begonnen om financiële vrijheid te bereiken. Maar als je de formule verandert in ‘Omzet - Winst = Kosten’, wordt die dynamiek ineens heel anders, omdat je je prioriteiten verlegt. Nu ben je genegen om eerst je winst te pakken, en je dan pas zorgen te maken over wat je met de rest van je geld gaat doen.

De sleutel tot succes schuilt met andere woorden in een nieuwe boekhoudformule.
En een andere manier van kijken. De meeste ondernemers beschikken over slechts één bankrekening en nemen op basis daarvan hun beslissingen. Profit first is een benadering om dat aantal uit te breiden tot vier of vijf, waarbij elke rekening een specifiek doel dient, zoals de huur, salarissen, of de toeleveranciers. Het achterliggende idee is dat je betere beslissingen neemt als je je inkomsten al vooraf een bestemming hebt gegeven dan wanneer al je geld op de grote hoop belandt. Het heeft iets weg van het potjessysteem van oma, die vroeger haar huishoudgeld verdeelde over een reeks enveloppen met verschillende bestemmingen: gas, water, licht, kleding, vakantie, noem maar op. Met de aantekening dat je eerst je geld in je winstpotje stopt.

Daarmee impliceert u dat ondernemers zelf kunnen bepalen hoeveel winst ze kunnen maken. Hoe weet je wat je marge is als je je onkosten nog niet hebt verrekend?
Heel simpel: de beste marge is het percentage dat je kiest. Het is aan jou om vervolgens een manier uit te dokteren om dat te bereiken. Helaas kijken veel ondernemers op dit vlak naar hun concurrenten, en laten ze zich beïnvloeden door het sectorgemiddelde. Heel dom. Je moedigt een schoolkind toch ook niet aan om naar de middelmaat te streven?

Veel ondernemers zitten niet echt te wachten op boekhoudkundig advies. Hoe trek je hen over de streep?
Door aanpassingen te maken die aansluiten op ons natuurlijke gedrag. Verandering is moeilijk, maar we kunnen onszelf wel een aantal goede gewoontes aanmeten. Vergelijk het met een dieet. Wie af wil vallen doet er goed aan om kleinere borden te gebruiken. Hoe bescheidener de porties die je op kunt scheppen, hoe minder calorieën je binnenkrijgt. Hetzelfde gebeurt als je je inkomsten over verschillende rekeningen uitsmeert. Als je kleinere bedragen tot je beschikking hebt, zul je ook minder uitgeven. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook zorgen dat je in een bepaalde volgorde eet. Eerst je groenten, en je als daarna nog honger hebt, vlees, friet, of andere dikmakers. In een bedrijf werkt het net zo. Begin nóóit met je rekeningen, maar serveer eerst je winst. Als het vervolgens niet lukt om je onkosten te betalen, dan is dat een duidelijke indicatie dat je moet bezuinigen.

Daarvoor moet je sterk in je schoenen staan.
Vandaar mijn advies om elke vorm van verleiding uit te bannen. Zelf heb ik standaard geen koekjes in mijn kantoor, omdat ik weet dat ik ze toch maar opeet. Zo moet je ook je winstrekening moeilijk bereikbaar te maken, bijvoorbeeld door te kiezen voor een financiële instelling waarbij online bankieren niet mogelijk is. Daarmee voorkom je dat je je geld uitgeeft aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, zoals een groter kantoor of een dikkere auto. Succes is daarnaast een kwestie van ritme. Als je wacht met eten tot je honger hebt is het te laat, omdat je je jezelf waarschijnlijk helemaal gaat volproppen. Vijf maaltijden op gezette tijden zijn veel effectiever. Regelmaat komt ook van pas als het om het uitgeven van geld gaat. Als we een eenmaal een ritme hebben gevonden zullen we niet vervallen in lukrake bestedingen wanneer er grote bedragen worden bijgeschreven, of in paniek raken als er te weinig binnenkomt.

Wat betekent dit voor investeringen? Zolang je nog een lening moet afbetalen ben je technisch niet winstgevend.
Klopt, maar ook voor leningen kun je een aparte rekening openen waarmee je je afbetalingen doet. Het is echter belangrijk dat je meteen aan de slag gaat om omzet te generen, bijvoorbeeld door middel van pre-orders. Daarmee kun je ook testen of je investering wel gerechtvaardigd is. Als niemand zich vooraf aan je product wil committeren, dan is dat een duidelijk signaal dat je verkeerd bezig bent. 

In die opvatting zou een bedrijf als Amazon nooit hebben kunnen bestaan.
Amazon is de uitzondering die de regel bevestigt, en een gevaarlijke bovendien. Soms is een bedrijf inderdaad zo innovatief dat investeerders bereid zijn om het jarenlang te steunen, ook al draait het miljoenen verlies. Maar voor elke Amazon zijn er duizenden startups die het niet gehaald hebben. Kijk naar Twitter, dat nog steeds niet weet hoe het winst moet maken.

Gaat uw benadering ook op voor non-profits?
Absoluut. Elke organisatie is gebaat bij een gezonde cashflow, of het doel nu is om winst te maken, of een bepaald maatschappelijk goed te bereiken. Non-profits kunnen in dit opzicht het mantra 'profit first' veranderen in 'purpose first'. Het is hetzelfde systeem, alleen vervang je de winstrekening door een zingevingsrekening.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden