Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Waardevolle eenvoud - Basale remedie tegen gedoe en geworstel preview
24 december 2018 | Bart Schouten

Symptomen van onvrede vallen op hun plek en leiden naar de kern die altijd op orde moet zijn voor succes: is je product, dienst of proces waardevol en eenvoudig voor de gebruiker, zodat zij hun doelen kunnen behalen?

Hoeveel managementaandacht gaat verloren aan het bestrijden en bedwingen van symptomen? Steek je energie liever in de basis en verander gebruikers in fans. Gedoe en geworstel verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

Model van Waardevolle eenvoud

Bovenstaand model van Waardevolle Eenvoud ontdekte ik toen bij een poging de relatie helder te krijgen tussen de woorden waarde en eenvoud. Het model werd direct positief gewaardeerd toen ik het aan relaties voorlegde. Ze konden er hun eigen vraagstukken mee positioneren en het gaf inzicht rond oplossingsrichtingen. Het model vormde de aanleiding voor het boek Waardevolle Eenvoud.

Met de blik van gebruikers

Gebruikers heb je in diverse soorten: intern of extern. Het kunnen medewerkers zijn die voor hun werk allerlei processen en producten nodig hebben. Het kan ook gaan om externe klanten, die gebruik maken van de producten, diensten of processen van je organisatie. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze hun doelen willen halen en wel zo prettig mogelijk. De vraag is dus altijd of jij hen het juiste biedt. In de praktijk blijken gebruikersfricties bij een van de twee assen ingedeeld te kunnen worden. De horizontale as maakt de indeling of een gebruiker het belangrijk vindt, hoeveel waarde het voor hem heeft. De verticale as geeft de mate van gebruiksgemak aan.

Vier kwadranten met het overheersende gevoel

Zoals je ziet heeft het model vier kwadranten met elk hun eigen kenmerken. De namen Gemak, Geluk, Gedoe en Geworstel verwijzen naar het gevoel dat een gebruiker heeft als het product, de dienst of het proces in dat kwadrant zit.

De blauwe kleur brengt de ongewenste zones in beeld. De goudgele kleur is het ideaal. Dus hoe waardevoller en eenvoudiger het is, hoe groter de kans dat je gebruikers zich prettig of gelukkig voelen. Hoe groter ook de kans dat ze enthousiaste fans zijn.

Online indicatietest

Met de gratis online indicatietest kunnen gebruikers binnen enkele minuten een product, dienst of proces beoordelen. Het resultaat is een stip in het model. Door een aantal echte gebruikers naar hun oordeel te vragen krijg je snel een scherp beeld. Vanuit jezelf heb je immers altijd een vertekend beeld: jij snapt je eigen product echt wel en je vindt het ook nog eens heel belangrijk. Gebruikers zijn de enigen die een oordeel kunnen geven of iets waardevol en eenvoudig is. De indicatietest vind je op www.waardevolle-eenvoud.nl/indicatietest.

Van inzicht naar actie

Niets is vervelender dan een inzicht zonder uitzicht op een oplossing. In het boek Waardevolle Eenvoud vind je daarom ook alle ingrediënten om in je organisatie aan het werk te gaan. Het maakt daarbij niet uit in welke branche je werkt of dat je in een groot concern werkt of ZZP-er bent.

Het vraagt inspanning aan de ontwerp- en ontwikkelkant van producten, diensten en processen. De belofte bij het investeren in waarde en/of eenvoud is groot. Je verdient het later ruimschoots terug door enthousiaste gebruikers.

Werken aan waarde en/of eenvoud

Afhankelijk van jouw situatie moet je aan de slag om waarde toe te voegen en/of het geheel eenvoudiger te maken. In het boek vind je voor beide uitdagingen praktische hulp. Dat begint met een aantal prikkelende vragen en een set aan principes die je meteen kunt loslaten op je product, dienst of proces. Mijn ervaring leert dat je daarmee al heel snel tot goede vondsten komt. Het boek biedt daarnaast een helder stappenplan voor degenen die gestructureerd zaken willen aanpakken.

Overzichtelijke en flexibele stappen

Afhankelijk van je vraagstuk bepaal je welke stappen van de aanpak je nodig hebt en hoe intensief je ze doorloopt. Het doorlopen kan variëren van enkele uren voor een kleine verbeterslag tot een behoorlijk aantal weken voor een groot vraagstuk. De stappen zijn geschikt om alleen te doorlopen, danwel met een kleiner of groter team.

Het onvermijdelijke positieve bijeffect

Waardevolle Eenvoud geeft je inzicht en een aanpak. Door zijn eenvoud beklijft het model snel. Na het boek zul je niet alleen anders naar producten, diensten en processen kijken. Ik merk dat allerlei managementvraagstukken zich lenen voor een vraag naar de kern: hoe belangrijk is dit voor de gebruikers en hoe eenvoudig is het voor hen? Het helpt om de juiste keuzes te maken en daarin streng te zijn. Het helpt enorm bij het terugdringen van gedoe en geworstel. En daar wordt iedereen gelukkig van.

Bart Schouten is zelfstandig organisatieadviseur en facilitator van innovatie en verandering. Vanuit een creatieve en een zakelijke achtergrond ondersteunt hij een breed spectrum aan organisaties in de profit- en non-profitsector, om met elkaar tot waardevolle en eenvoudige oplossingen te komen. Hij is de auteur van Waardevolle eenvoud.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden