Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Groeien zonder te groeien - Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie preview
20 oktober 2020 | Tony de Bree

In Groeien zonder te groeien laat Tony de Bree zien hoe ons huidige ‘groeien moet' systeem is gebaseerd op achterhaalde mythes, wat het ‘groeien-moet' ecosysteem is en hoe je als intrapreneur en als ondernemer winstgevend en duurzaam kunt ondernemen door van betekenis te zijn.

Als je het goed bekijkt is ons huidige ‘groeien-moet' financieel-economische systeem op een aantal ‘groeien moet'-mythes gebaseerd. Deze mythes zijn verantwoordelijk voor de huidige financieel-economische crisis inclusief de klimaatcrisis en de sociaaleconomische gevolgen daarvan. Je moet als persoon steeds meer geld verdienen, je moet steeds groter gaan wonen en je moet steeds meer mensen ‘onder je hebben'. En als millennial moet je er mooi uit zien op het strand, je moet snel trouwen, je moet snel kinderen krijgen en je moet snel een eigen huis kunnen kopen want anders hoor je er niet bij.

Als ondernemer moet je extern financieren, je moet subsidies binnenhalen en je moet investeerders aantrekken. En je moet groeien en schalen om aan al die verplichtingen te kunnen voldoen. Het aantal klanten moet groeien, het aantal medewerkers moet groeien, evenals de omzet en het marktaandeel en ook internationaal moet je de grootste speler worden. Ook de Overheid gaat uit van dit achterhaalde ‘groeien moet' model, gebaseerd om het idee dat er zoiets bestaat als ‘eeuwige economische groei'.

Het gevolg? Als mens raak je als je niet oplet steeds meer je persoonlijke en zakelijke vrijheid kwijt. Zeker als je je vaste baan verliest, als je flexwerker bent of als je net als veel ondernemers, in grote financiële problemen bent gekomen door Corona.

Maar waarom moet dat eigenlijk allemaal en van wie en is dat nu wel echt zo?  

‘Groeien moet' helemaal niet.

In Groeien zonder te groeien laat ik aan de hand van soms aangrijpende achtergrondverhalen en ‘afslagen' van succesvolle en veerkrachtige intrapreneurs en entrepreneurs zien, dat je persoonlijk en professioneel vaak helemaal niets moet, tenzij je daar zelf voor kiest.

Je leert hoe je je eigen levensstijl anders kunt inrichten, hoe je soms pijnlijke beslissingen, kunt nemen en hoe je in elke bedrijfstak succesvol kunt zijn door van betekenis te zijn voor je klanten. Met een klein kernteam en met een netwerk met mensen met dezelfde waarden en normen als jij. Dit boek beantwoordt vragen als:

- Hoe ontwikkel je je eigen minimalistische levensstijl?
- Wat is het geheim van minimalistisch ondernemen?
- Waarom kun je beter visiegedreven dan concurrentiegedreven ondernemen?
- Hoe richt je een virtuele netwerkorganisatie in en welke ICT gebruik je daarvoor?
- Hoe kies je de juiste samenwerkingspartners online & offline?
- Hoe houd je persoonlijk en zakelijk je handen vrij door klein te blijven?

Met opdrachten na ieder hoofdstuk en gratis instructievideo's, e-books, checklists en canvassen waaronder het online platform canvas© geef ik je hopelijk alles wat je nodig hebt om persoonlijk en zakelijk succesvol te ondernemen en te leven in de betekeniseconomie.

Een optimistisch en realistisch boek: het kan anders.

Ik wilde in dit boek aan de hand van relevante modellen en methodes en vooral met echte verhalen laten zien dat we als individu en samen zelf het bestaande ‘groeien moet' financieel-economische systeem kunnen veranderen. Door ons eigen gedrag te veranderen en door duurzaam en winstgevend in onze eigen sector inclusief in de zakelijke dienstverlening, de landbouw, de bouw en de zorg, van betekenis te zijn voor onze klanten, de samenleving en onze planeet. Het moet en kan anders. Mooi toch?

In die zin moest het een optimistisch, maar vooral ook realistisch boek worden. Ik hoop dat dat gelukt is.

Tony de Bree combineert 26 jaar ervaring in en rond de ICT en de internationale financiële sector met een Executive MBA en een promotie bedrijfskunde over digitale transformatie van logge organisaties. Eind 2011 verliet hij de ‘groeien moet'-wereld en werd hij strategie- en changeadviseur, coach, Dragon, online ondernemer, columnist en auteur van Dinosauriër of krokodil, Geld verdienen met jezelf, Kan het vliegen?, De scale-up blueprint en Overlevingsstrategie voor startups. Groeien zonder te groeien is zijn nieuwe boek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden