Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Overlevingsstrategie voor startups - Zo overleef je een crisis in 5 stappen preview
20 mei 2020 | Tony de Bree

Het ene moment vindt iedereen dat je persoonlijk en zakelijk moet ‘groeien' en het volgende moment zitten we met z'n allen in Nederland in een ‘intelligente lockdown', zijn we bijna al onze bewegingsvrijheid kwijt en moeten we ervoor zorgen dat we met ons bedrijf overleven.

De door de regering genomen maatregelen hebben grote gevolgen voor veel verschillende branches in Nederland, waaronder de luchtvaart, de eventindustrie, de toerismebranche, de opleidingswereld en grote retailketens, zoals kledingzaken, bouwmarkten en tuincentra. Hetzelfde geldt voor het lager, middelbaar en hoger onderwijs.

Grote bedrijven sturen werknemers naar huis om online vanuit huis te werken en veel retailketens sluiten tijdelijk hun deuren en doen een beroep op de steunmaatregelen. Hoewel de impact van de maatregelen op kleine bedrijven - zoals zzp'ers in de ‘klus-economie', zelfstandige winkeliers en startups en scale-ups - veel minder aandacht krijgt in de media, zijn de gevolgen daar niet minder groot. Integendeel. Veel zelfstandige ondernemers hebben weinig tot geen kasreserves en dus minder ruimte om de extreem snelle daling in inkomsten en omzet op te vangen. En omdat veel zelfstandige ondernemers om verschillende redenen minder of geen aanspraak kunnen maken op steun van de overheid, zijn zij gedwongen om snel een overlevingsstrategie op te stellen. Dat geldt zeker ook voor oprichters van startups. Hiertoe behoren veel van mijn klanten, waaronder de lezers van mijn boek Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup.

Als je als oprichter van een startup wilt overleven, had je eigenlijk al een ‘plan B' moeten hebben gemaakt. Heb je dat niet, dan moet je nu direct in actie komen en snel leren hoe je online en offline geld kunt verdienen en kosten kunt besparen om in je eerste levensbehoeften te kunnen voorzien en je startup overeind te houden. Het probleem is echter dat de meesten van ons wel geleerd hebben om te groeien, maar niet hoe we moeten overleven. Vandaar de paniek en de run op steun van de overheid. Maar je bent nooit te jong om te leren, dus hoe doe je dat ‘overleven met je startup'?

Allereerst moet je snel over de schrik heen komen, vervolgens ga je onderzoeken wat exact de impact van corona op jouw startup is en daarna neem je snel kortetermijnacties om financieel je hoofd boven water te houden. Je neemt je bestaande startup-business model onder de loep, je stelt een nieuw startup-business model op en je voert dat startup-overlevingsplan zo snel mogelijk uit. Een klein, concreet startup-overlevingsplan met als uitgangspunt:

→ Hoe kan ik met mijn startup de coronacrisis overleven en er sterker uitkomen?

Het toverwoord bij deze aanpak is ‘snel': nu geen tijd verliezen is belangrijker dan theoretische langetermijnbeschouwingen over ‘hoe het zo ver heeft kunnen komen'. Als je op de zinkende Titanic zit, ga je ook niet de bouwtekeningen bestuderen, maar kijk je hoe je snel een plek in een reddingsboot kunt bemachtigen, toch? Pas als je gered bent en vaste grond onder je voeten hebt, ga je discussiëren over hoe het allemaal zo gekomen is en hoe je een beter ontwerp voor een cruiseschip kunt maken. Eerst het vege lijf redden en dan uithuilen en opnieuw beginnen.

Met deze ‘startup-overlevingsgids', krijg je een praktisch 5-stappenplan om niet alleen de coronacrisis te overleven, maar er ook als het goed is beter uit te komen. Dat plan baseer ik op mijn eigen praktische ervaringen binnen de internationale bancaire en financiële sector met grote en kleine bedrijven, mijn expertise als succesvol zelfstandig online ondernemer en de ervaringen van vele oprichters van succesvolle startups en scale-ups die ik sinds 1997 heb geholpen. Ik heb met dit boek maar één doel: jouw startup te laten overleven door het verschil te maken voor betalende klanten met minder externe financiering.

Tony de Bree was als bankier verantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, startups en scale-ups. Hij is zelf online ondernemer sinds 2001. Hij adviseert, traint en coacht, corporates, startups en scale-ups binnen en buiten Fintech. Hij is de auteur van Overlevingsstrategie voor startups.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden