Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen - Succesvol zijn en blijven preview
23 maart 2021 | Justin Jansen

Met dit boek leiden we je in vijf stappen naar een gezond groeibedrijf. Een onderneming die slimmer wordt, toekomstgericht is en zichzelf steeds vernieuwt. We geven je een kijkje achter de schermen van succesvolle groeibedrijven als Takeaway, Coolblue, Jumbo en YoungCapital. Wat kan je van hen leren en toepassen?

In Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen geven we volop tips en tools voor het bouwen van een toekomstbestendig bedrijf. Zo blijf je als ondernemer succesvol, nu én in de toekomst.

De wereld om ons heen verandert in een razend tempo. Daardoor veranderen de behoeften van klanten en staan traditionele verdienmodellen sterk onder druk. Voor je het goed en wel doorhebt, heeft een startend bedrijf of grote internationale concurrent de markt opengebroken.

Afwachten, de veranderingen aanpakken met klassieke oplossingen of alleen maar bedreigingen zien, zijn geen goede ideeën. Het is belangrijker dan ooit om in te spelen op de kansen die voor je liggen. Hiervoor moet je steeds meer over de grenzen van je eigen expertise, branche of regio kijken. Nieuwe groeipaden ontdekken en bewandelen is een must. Kortom: je moet bouwen aan een gezond groeibedrijf!

Gezond groeien is veel meer dan groter worden alleen. Het gaat er ook om dat je slimmer, wendbaarder en duurzamer wordt. In de praktijk blijkt dit een lastige klus. We zien dat een grote groep ondernemers achterblijft.

In dit boek presenteren we vijf stappen om als bedrijf gezond te groeien en succesvol te zijn en blijven in een veranderende wereld. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een praktische samenvatting zodat je zelf aan de slag kunt. Deze vijf stappen staan centraal:

1 Verken het groeilandschap

Wat zijn belangrijke trends, hoe verandert de omgeving om je heen? Welke impact heeft dat op je klanten: zijn er behoeften waarin je nog niet voorziet, of zijn er nieuwe klantbehoeften in opkomst? Kun je sommige van je huidige kerncompetenties hiervoor inzetten? Zo identificeer je mogelijke groeikansen.

2 Ontdek de groeiformule
Hoe bepaal je op welke groeipaden je gaat inzetten?  Wat leer je van klanten? Ben je een groeiplatform aan het bouwen waarbij je mogelijke nieuwe groeipaden de rest van je business versterken? Hoe makkelijk kun je aan de benodigde nieuwe expertise komen om de nieuwe kansen te ontwikkelen?

3 Vertel het groeiverhaal

Gezond groeien brengt onzekerheid met zich mee. Je moet een sterk groeiverhaal ontwikkelen en overbrengen. Hoe doe je dat? Hoe creëer je een collectieve groeiambitie? Hoe raak je het hoofd, hart en handen van je medewerkers, klanten, financiers, partners, etc?

4 Ontwikkel collectieve groeivaardigheden
Gezond groeien doe je niet alleen! Maar hoe bouw je een winnend leiderschapsteam dat volledig toegewijd is aan het groeiverhaal en hoe schep je een groeiklimaat waarin andere mensen ook ambitieuze doelen nastreven en ondernemend zijn?

5 Versterk de groeimotor
De reis stopt hier niet. Blijf dynamisch en houd de groei vast! Hoe bouw je de huidige kern van het bedrijf uit en haal je meer marge uit je bestaande activiteiten? Hoe schaal je de nieuwe groeipaden op en zorg je dat je het groeilandschap opnieuw gaat verkennen?

De inzichten die we in dit boek presenteren, zijn gebaseerd op grondig wetenschappelijk onderzoek. Al twintig jaar bestuderen we vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam hoe bedrijven gezond weten te groeien. Daarbij gaat het om grote, lang bestaande ondernemingen, maar ook om start-ups, scale-ups en het midden- en kleinbedrijf.  We trainen al jaren ondernemers, leiders en teams om dit alles goed in de vingers te krijgen.

De bedrijven die we gebruiken als rode draad - Coolblue, Jumbo, Takeaway en YoungCapital - zijn inspirerend, niet alleen omdat ze een enorme groei hebben weten te realiseren, maar vooral omdat ze voorlopers zijn in het managen van hun bedrijf, het aansturen van mensen en het ontdekken, verkennen en ontwikkelen van nieuwe groeipaden.

Justin Jansen is hoogleraar Ondernemerschap aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en academisch directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Hij is onder andere bekend van de Top-250 Groeibedrijven en het ScaleUp Dashboard en doet al meer dan twintig jaar onderzoek bij succesvolle Nederlandse groeibedrijven.
Tom Mom is hoogleraar Strategische Groei en Implementatie aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en academisch directeur van de RSM Executive-MBA opleiding. Zijn onderzoek richt zich op strategische vernieuwing en het wendbaarder en duurzamer maken van organisaties. Hij traint en adviseert ondernemers en leidinggevenden die hun organisatie gezond willen laten groeien.
Ze zijn de auteurs van Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden