Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Carole Lamarque: ‘Een unfair advantage maakt je bedrijf extreem uniek’ interview
21 november 2018 | Peter Spijker

Europa loopt wat achter op de Verenigde Staten en Azië waar al een verstikkende concurrentie heerst in het zakenleven. Goed nieuws, zegt auteur Carole Lamarque in Unfair advantage. Dit geeft je namelijk als ondernemer de tijd om concurrenten de pas af te snijden met een ‘unfair advantage’. Vanuit je extreem unieke identiteit ga je zakendoen en leer je denken als een cheeta. Het jachtluipaard reist met je mee door het boek dat je op een praktische manier helpt om je eigen unfair advantage te definiëren.

Wat is een unfair advantage?
Een unfair advantage is een business logica waarmee ondernemers hun bedrijf extreem uniek maken. Gedurende 36 maanden leren ze kijken, voelen en denken als een cheeta en vergroten zo de overlevingskansen van hun bedrijf. Ze zetten concurrenten buitenspel door hun eigen krachten te ontdekken en die in te zetten als concurrentietools. Je unfair advantage is niet te kopiëren of te overtroeven door je concurrenten; het maakt je op een consistente manier eigenzinnig waardoor je relevant bent en klanten langdurig aan je weet te binden. Natuurlijk moet je uniek blijven, want markten veranderen. Een unfair advantage is daarom altijd relatief.

Het is dus eigenlijk een concurrentiestrategie?
Ja, maar wel een strategie die in online zakendoen beslist noodzakelijk is om als ondernemer te kunnen overleven. Met het wegvallen van tijd en ruimte is de concurrentie enorm toegenomen; je vele concurrenten komen uit alle richtingen. Voor je het weet, ga je kopje onder in deze digitale draaikolk. Om dat te voorkomen, heeft iedere ondernemer een unfair advantage nodig. Het unfair advantage-model is opgebouwd rond zeven troeven die cheeta’s succesvol maken tijdens de jacht. Cheeta’s hebben snelheid en focus, vertellen al spinnend verhalen en zijn enorm wendbaar. Daarnaast leven ze in droge, open savannen die hun territorium vormen en hen voldoende prooi moeten bieden, alleen dan worden ze sterk. Cheeta’s gebruiken bestaande middelen; ze maken geen nest. De mannelijke cheeta’s leven in een netwerk of groep en werken soms samen bij grotere prooien.

Hoe vertaal je de zeven troeven naar de ondernemerspraktijk?
In de strijd voor de consument is snelheid essentieel. Je troeft je concurrenten af door sneller te zijn, zelfs al leveren ze betere kwaliteit. Focus brengt je gemakkelijker naar je doel. Vooral startups focussen met kracht op hun doel en gaan dan naar de volgende uitdaging. Deze jonge bedrijven investeren veel in een visuele identiteit. Het vertellen van verhalen maakt je herkenbaar. Vertel authentieke verhalen over je visie en waar je bedrijf naar toe gaat. Je bent daarnaast wendbaar, kiest zo nodig snel een andere richting en reageert direct op veranderingen. In de digitale wereld bereik je een grote, internationale markt. Dat is je territorium die je groei beïnvloedt, net als je locatie. Bij de troef middelen leer en kopieer je op een verstandige manier van de besten. In je netwerk kan je terecht voor advies, kapitaal en menselijk kapitaal.

‘Shapeshifters’ vormen de nieuwe realiteit?
Deze bedrijven blinken uit in verticale competitie, zitten boven en onder je in de waardeketen en veranderen snel van gedaante. Je hebt aanvankelijk weinig last van shapeshifters. Ze presenteren zich zelfs als vrienden of mogelijke zakenpartners. Totdat ze ‘shapeshiften’ en het plotseling je grootste concurrenten blijken. Vooral digitale spelers, actief in e-commerce en alles wat digitaal is, maken enorme volumes en shapeshiften razendsnel. Je unfair advantage is een prima wapen tegen shapeshifters, maar titanen als Google en Amazon kun je beter met rust laten. Probeer wel te doorgronden hoe ze opereren en profiteer daarvan.

Google is de toegangspoort tot het online jachtgebied?
De technologiegigant biedt gebruikers kwalitatieve data door toepassing van artificiële intelligentie. In mijn boek noem ik Google Trends en Think With Google. In de online advertising markt werkt Google met Adwords en Google Analytics. Je maakt van Google een unfair advantage door gebruik te maken van attributiemodellen. Deze modellen onderzoeken op basis van welke zoekwoorden de bezoekers van je website tot een aankoop overgaan. Probeer ook, net als Google, aanwezig te zijn tijdens de ‘micro-moments’; dit zijn de intentierijke momenten waarop mensen digitaal gaan en daar beslissingen nemen of voorkeuren vormen. Met jouw merk of product moet je daar zijn waar consumenten jouw product of merk belangrijk vinden en hen een snelle gebruikservaring bieden.

Je unfair advantage zit in het hart van je bedrijf?
Elk bedrijf heeft een eigen DNA, dat is bij voorkeur de bron van je unfair advantage. Dit DNA bepaalt wat je bedrijf doet en op de markt brengt. Je unfair advantage is ook je chemie die heel moeilijk is na te bootsen. Sommige bedrijven kunnen hun unfair advantage of eigen chemie moeilijk benoemen. Hierdoor nemen ze de verkeerde strategische beslissingen. Om jezelf te leren kennen, ga je naar de kern van je business. Skip je product of dienst en kijk wat er dan overblijft. Wees hierin eerlijk tegen jezelf, probeer niet iets te zijn wat je niet bent en denk ambitieus. Kijk naar je verleden én naar je toekomst. Natuurlijk focus je op je eigenzinnigheid. Beoordeel wel kritisch of je echt extreem uniek bent!

Waarom ga je na het vinden van je eigen krachten op zoek naar je grootste concurrent: de ‘north star competitor’?
Het is het beste om je dan maar meteen te meten met de allersterksten. Je north star competitor is je belangrijkste concurrent die in de toekomst in je vaarwater komt. Het kan ook een groep vergelijkbare groep concurrenten zijn die je samen geleidelijk kapotmaken. De north star competitor zit vaak wat verder weg; je vindt hem niet links of rechts van je bedrijf. Je focus op de north star competitor geeft richting aan de strategische keuzes voor je bedrijf. Dit is je ‘north star goal’: je beschrijft hier je ondernemersambities en langetermijndoelen; het is je leidraad voor alle belangrijke beslissingen.


Unfair advantage preview
23 oktober 2018 | Carole Lamarque

In dit boek vertel ik je alles wat je moet weten over de nieuwe businesslogica Unfair advantage. Samen bekijken we de theorie, de strategie en de uitvoering.

Net zoals in mijn eerste boek Influencers werk ik met een mix van tips, cases, inzichten van externe experts en met doe-opdrachten om je te activeren.

Unfair Advantage: wat en waarom?

Zal ik met het goede nieuws starten? Europa denkt iets traditioneler dan de Verenigde Staten en Azië. En dus duurt het iets langer voor de ultra-competitieve manier van business doen hier belandt. We zien vaak wat ons te wachten staat op een ander continent. Dankzij alle buitenlandse voorbeelden en cases, zie je de concurrentie meestal van ver aankomen. Een luxesituatie en uitstekend nieuws! Als Europees bedrijfsleider of marketeer heb je 36 maanden om de concurrentie voor te zijn én te overtroeven met een Unfair Advantage. Je hebt 36 maanden om je op een plan van aanpak te focussen. Waarom 36 maanden? Omdat je bijna alles kunt oplossen en veranderen in drie jaar tijd. Ook venture capitalists houden van deze termijn. Vertel me achteraf niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. Staat de concurrentie nu al voor je deur? Geen nood! Volg mijn stappenplan en pak de concurrentie vlijmscherp aan met een Unfair Advantage.

Met de businesslogica Unfair Advantage leren jij en je teams denken zoals een jachtluipaard. Weg met Calimero-gedrag, welkom cheeta-gedrag. Aan Calimerogedrag heeft niemand wat. Consumenten vragen om niet bij buitenlandse websites te kopen, is evenmin een puik plan. Jouw ambitie? Zélf de te benijden speler worden. Je Unfair Advantage is zo uniek, dat je de concurrentie buitenspel zet en de marktleider aankunt. Je bent niet beter dan de dominante leider, maar extreem uniek. De beste concurrentie is geen concurrentie. Toch? Zelfs als je met de dominante leiders samenwerkt, sta je sterk met een Unfair Advantage.

Wat als de wereld je dorp wordt?

In het digitale tijdperk verdwijnen afstanden, plotseling krioelt het van de concurrentie. Rivalen komen onverwacht, razendsnel en van alle kanten. Opeens staan ze daar, zonder waarschuwing. Tijd en ruimte zijn vandaag geen concurrentiebarrières meer. Concurrenten die zich vroeger op veilige afstand bevonden, zijn op enkele milliseconden je digitale buurman. Goed zijn is niet langer goed genoeg, beter is nauwelijks beter. Iedereen zit in elkaars vaarwater. Als je niet uitpakt met een Unfair Advantage, dan ben je eraan, kapot, afgemaakt. Of je wordt opgeslorpt, welkom consolidatie. Noodgedwongen bundel je de krachten met concurrenten. Enkel samen kun je de grote kleppers aan, maar je verliest wel je bedrijf, je naam.

Wil je dat scenario vermijden? Dat kan! We gaan samen aan de slag met een concurrentiestrategie en stappenplan op maat van het internettijdperk. Want hoewel strategische raamwerken zoals Tipping Point en Blue Ocean Strategy je misschien wel bekend in de oren klinken, staken maar weinig modellen na het jaar 2000 de oceaan over. Europa houdt van zijn klassiekers. Klassiekers geven je een stevig fundament, maar er is meer nodig. Vandaar dat ik je heel enthousiast alles vertel over mijn model, Unfair Advantage. Met dit millenniumproofmodel los je veel op. Als jij de Unfair Advantage van je bedrijf vindt, los je veel pijnpunten tegelijk op. Zelfs de pijnpunten waar je (nog) geen weet van hebt.

Tegelijkertijd ben ik er mij van bewust dat je met dit boek enkel je pijlen kunt richten op wat binnen je macht ligt. De gevolgen van de marktmachttoename en andere macrotrends kun je niet overmeesteren. Wel leg ik uit hoe je hogere barrières kunt inbouwen tegen dominante wereldspelers.

Carole Lamarque is stichtend vennoot van Duval Union Consulting. Daarnaast heeft ze 20 jaar ervaring in innovatieve en zeer competitieve marketing bij bedrijven als Shell, Proximus, Sanoma Media en Telenet. Ze is de auteur van Unfair Advantage.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden