Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Denken als Mark Zuckerberg preview
11 oktober 2018 | Jan Bletz

Mark Zuckerberg is een van de rijkste mensen ter wereld. Omstreden is de oprichter van het uiterst succesvolle Facebook ook, zeker sinds het Cambridge Analytica-schandaal uitbrak.

Hoe kon Facebook zo'n succes worden en hoe kon het zo misgaan? En hoe serieus is Zuckerberg in zijn pogingen om privacyschending en verspreiding van nepnieuws tegen te gaan? Wat kunnen we van hem leren? Daarover gaat Denken als Mark Zuckerberg.

Denken als Mark Zuckerberg is opgebouwd rondom zes lessen die ondernemers van Mark Zuckerberg kunnen leren. Dit zijn:

1. Start geen bedrijf, streef een sociale missie na

‘Facebook is niet gecreëerd om een bedrijf te zijn. Het is gebouwd om een sociale missie uit te voeren: de wereld opener en verbonden maken.’ Aldus Mark Zuckerberg, medeoprichter en de grootste aandeelhouder van het bedrijf bij de beursgang in 2012. Zo'n mission statement klinkt misschien hoogdravend, maar geeft kort en bondig aan waar een bedrijf voor staat. Een sociale missie kan werknemers motiveren en enthousiasme wekken bij klanten en andere partijen. Zorg dus dat je bedrijf een sociale missie heeft en naar hogere doelen streeft dan alleen maar geld.

2. Vind je ‘ideale doelmarkt’

Facebook was niet het eerste sociale netwerk, maar de site wist vanaf dag één heel makkelijk gebruikers aan trekken. Belangrijkste reden: Facebook had een ‘ideale doelmarkt’ gevonden, zoals investeerder van het eerste uur Peter Thiel dat noemt. De ideale doelmarkt voor een start-up is een kleine groep specifieke mensen die tot een groep behoren, maar door weinig of geen concurrenten worden bediend. Richt je als jong bedrijf dus op zo'n groep. Daarna kun je uitbreiden. 

3. Als je niets breekt, beweeg je niet snel genoeg

Hoe is het mogelijk dat Facebook de wereld veroverde terwijl Googles Orkut, het Nederlandse Hyves en zoveel andere sociale netwerken verpieterden? Vooral door alles op alles te zetten om meer actieve gebruikers te krijgen. Dat kan volgens Zuckerberg alleen door rücksichtslos te innoveren. Ontgin nieuwe markten en introduceer nieuwe producten. Zoals een poster zegt die bij Facebook aan elke muur hing: GEDAAN IS BETER DAN PERFECT.

4. Wees de groei de baas

Probeer jezelf te ontwikkelen. Maar niemand kan alles. Wees je bewust van je beperkingen. Verzamel mensen om je heen die jou versterken. Bij Facebook is vooral de benoeming van Sheryl Sandberg een gouden zet gebleken. Haar grootste verdienste is dat ze Facebook op het spoor van winstgevendheid heeft gezet. En dat Zuckerberg tegenwoordig beschikt over een vermogen van rond de 70 miljard dollar - 'give or take a few billion'. 

5. Leve de concurrentie

Zoek de concurrentie op. Tegenstanders houden je scherp en dwingen je tot betere prestaties. Het is nuttig een vijand te hebben. Zeker zolang die groot genoeg is om een bedreiging te lijken maar niet zo groot dat hij een echt gevaar voor het bedrijf vormt.

6. Neem je verantwoordelijkheid

Een groot bedrijf dat zich onverantwoordelijk gedraagt, komt vroeg of laat in conflict met z’n omgeving. Het zal achteraf corrigerende maatregelen moeten nemen. Voor Zuckerberg zelf geldt dit uiteraard ook. Nu er vrijwel geen week voorbij gaat of Facebook is het nieuws vanwege privacyschendingen of verspreiding van nep-nieuws. De druk op Zuckerberg om zijn macht binnen Facebook te beperken neemt toe. Hij zal verregaande maatregelen moeten treffen om de reputatie van zijn bedrijf te verbeteren.

Jan Bletz is journalist. Hij schrijft vooral over financiën en ICT, onder andere voor Computable, Management Team en Sprout. Hij was hoofdredacteur van CFO Magazine, eYe, Respons!, SecondSight en AccountantWeek. Hij is de auteur van Denken als Mark Zuckerberg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden