Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Hoe ziet jouw werk er straks uit? - Neem zelf het initiatief preview
28 april 2020 | Frank Kwakman

Toen dit boek half februari verscheen kon ik niet vermoeden dat al snel voor iedereen het werk er letterlijk anders uit ging zien. De impact van het Coronavirus op ons leven en werk is enorm.

Los van alle zorgen en leed, zullen we er ook veel van leren als het gaat om hoe we ons werk organiseren en hoe we samenwerken en communiceren. Bedenk eens dat enkele tienduizenden mensen voor het eerst ervaring opdoen met Skype, Zoom of MSTeams. En dat scholen een enorme versnelling met e-learning hebben doorgemaakt.

Dit gebeurt in een periode waarin er sowieso veel verandert op de arbeidsmarkt. Onderzoek laat zien dat binnen nu en tien jaar 30% van de banen verdwijnt en dat van meer dan de helft de inhoud fundamenteel zal veranderen. Net zoals er de afgelopen jaren nieuwe functies zijn ontstaan - denk aan maaltijdbezorger, data-analist, afval- en milieuadviseur, webshophouder en drone piloot - zullen er ook functies verdwijnen. Voorbeelden daarvan die links en rechts genoemd worden zijn: reisagent, tolk, postbode, geldloper en accountant. In het straatbeeld zijn de fotozaak, de videotheek en het postkantoor voorgoed verdwenen. En als je leraar, politieman of administratief medewerker bent, kan je nu al bedenken dat het toenemend gebruik van computers en data je werk binnen de kortste keren stevig zal veranderen.

Zelf het initiatief nemen
Tijd dus voor iedereen - elke medewerker, leidinggevende of adviseur - om je af te vragen hoe toekomstbestendig jouw werk is. Kijk eens naar de ontwikkelingen op het gebied van technologie, economie, globalisering, demografie, maatschappij, energie en milieu en de invloed daarvan op organisaties en medewerkers. Organisaties moeten een eigen verhaal hebben, aan duurzaamheid werken en maatschappelijk relevant zijn. Hun klanten krijgen andere wensen en eisen en er is constante innovatie gevraagd. Teamwork staat weer hoog op de agenda, evenals het gebruik van elkaars kennis en talenten. Er komen andere werkarrangementen en combinaties van flexibel en flex. Je begrijpt dat de kennis en talenten van jou en je collega's op al deze fronten gevraagd en nodig zijn. Ga er eens voor zitten en maak voor jezelf de balans op. Analyseer je functie door per onderdeel drie jaar vooruit te kijken en na te gaan of vragen van klanten veranderen, afnemen of toenemen, in hoeverre technologie werk uit handen neem en hoe belangrijk persoonlijke interactie wordt. En stel vast welke nieuwe onderdelen straks gevraagd worden. Check het beeld bij collega's en door studies en brancherapporten te lezen. Vorm jezelf een beeld wat deze veranderingen voor jouw motivatie, kennis en talenten betekenen en welke stappen je kan zetten om je werk met plezier en succes te kunnen blijven doen.

Ik nodig medewerkers uit hierin zelf het initiatief te nemen en het gesprek met hun collega's aan te gaan. Van leidinggevenden verwacht ik dat zij hun mensen uitnodigen en faciliteren. Door vragen te stellen, hulpmiddelen aan te reiken en zelf ook een beeld te vormen over de toekomst van het team. Je hoeft niet per se te wachten op een organisatiebreed traject voor ‘strategische personeelsplanning', hoewel dat wel heel erg kan helpen om iedereen te betrekken bij het nadenken over toekomst en benodigde kennis en talenten.

Een werkboek
Hoe ziet jouw werk er straks uit? is een boek met persoonlijke vragen, tests en praktische handreikingen. Op verschillende plaatsen in het boek laat ik medewerkers aan het woord over hun ervaring met veranderend werk en wat dat voor hen betekent. Hoewel het boek is geschreven voor medewerkers, nodig ik ook leidinggevenden en HR-professionals uit dit boek te lezen. Zij kunnen initiatieven van medewerkers ondersteunen met inspirerende teamdoelen, continue dialoog, een feedbackcultuur en faciliteiten voor talentontwikkeling. Al deze thema's komen uitgebreid in het boek aan bod.

Frank Kwakman is auteur, organisatie-adviseur en directeur bij e-Progress | Resultaat met talent. Hoe ziet jouw werk er straks uit? is zijn twintigste boek. Met zijn boeken nodigt hij je uit om in beweging te komen, nieuwe kansen te zien en verborgen talenten te ontdekken.

Frank Kwakman: ‘Als iets moet, gaan mensen het doen’ interview
24 april 2020 | Pierre Pieterse

Organisatieadviseur en mededirecteur van softwarebedrijf e-Progress Frank Kwakman schreef met Hoe zit jouw werk er straks uit? een heel praktisch boek over hoe medewerkers en werkgevers samen kunnen omgaan met de veranderingen op de arbeidsmarkt.

Hoe zit jouw werk er straks uit? is alweer uw twintigste boek. Waarom moest er een boek over de toekomst van werk komen?
Het is wel een compleet ander onderwerp dan de eerdere boeken die vooral over bedrijfsadvies gingen, maar hij past ook wel in die serie. Ik adviseer immers mijn hele leven managers over hoe ze moeten omgaan met de veranderende werkelijkheid in hun organisatie en dit thema hoort daar bij. Als je immers geen medewerkers hebt die kunnen doen wat de markt vraagt dan houdt alles op. Het gaat erom dat er nieuwe talenten van medewerkers gevraagd worden omdat sectoren ingrijpend veranderen.

Medewerkers twijfelen erover of hun vak nog wel bestaat over tien jaar…
Klopt en het is belangrijk dat een medewerker nadenkt over zijn baan en over de toekomst. Voor veel mensen is dat een grote stap omdat ze gewend zijn om op een vaste manier te werken. Maar ja, wat als er geen vraag meer is naar die manier? Een leidinggevende kan daarin een belangrijke rol spelen. In de wereld van woningcorporaties bijvoorbeeld verandert het onderhoud aan woningen enorm, gaat alles steeds digitaler, en daar werken veel mensen van 50 jaar en ouder. Dan moet je echt zorgen dat die mensen dat werk aankunnen.

Leidinggevenden en medewerkers moeten dat samen doen?
Leidinggevenden hoeven niet alles te bedenken, maar ze moeten medewerkers wel uitnodigen om daarmee aan de slag te gaan. Dat ze zeggen: ik wil met jou in gesprek over jouw rol in deze organisatie. Zo van: hier heb ik wat vragen voor je, een talentgame en een arbeidsmarktanalyse zodat je echt aan de slag kan. Dat je instrumenten biedt voor die eventuele omslag en zegt: als je er niet uitkomt dan kom je naar me toe. Als een leidinggevende niet geïnteresseerd is in de toekomst van mensen dan gebeurt er niets.

Kunt u de route die een medewerker moet afleggen even schetsen?
Ik heb een stappenplan gemaakt dat beschrijft hoe medewerkers en leidinggevenden dat gesprek kunnen aangaan. Dat begint met nadenken over wat er verandert in een sector en wat dat allemaal betekent voor de huidige talenten bij een organisatie. Daarna kan je een functie uitlichten en zeggen: deze activiteiten verdwijnen, deze komen erbij en dat vraagt om versterking van andere talenten.. Uiteindelijk moet je een plan klaar hebben waarin je zegt: dit worden de mensen om die nieuwe ontwikkelingen te dragen en dit moeten we aan opleidingen gaan bieden. Zo kan je samenwerken aan een manier waarop je als team klaar bent voor de toekomst.

Zijn er ook wel eens mensen die niet meekunnen in die vernieuwing?
Ik geloof in de veerkracht van mensen. Als jij ontdekt dat je bepaalde digitale vaardigheden mist dan zal je daarmee toch aan de slag moeten. Er staat een mooi voorbeeld in het boek van twee medewerkers die gewaarschuwd werden door hun werkgever om bepaalde vaardigheden op te pakken. Twee jaar later hadden ze nog niets gedaan en werden ze ontslagen. Een half jaar later waren ze echter allebei succesvol als ZZP’er aan de slag want zonder inkomen verdergaan was natuurlijk geen optie. Zo werkt het dus; als het moet, gaan mensen het ook doen. Kan jij je voorstellen dat mensen in de Coronatijd voor het eerst met Zoom werken en dat prima gaat? Daarom is het belangrijk dat werkgevers die urgentie nu inzien en dat overbrengen. Er zal best een categorie zijn die nooit in beweging komt, maar ik denk dat mensen willen veranderen als ze zien dat het hen echt iets oplevert. Mensen ontdekken in deze periode dat zij veel meer thuis kunnen doen en niet altijd de weg op moeten. Hoe gaan bedrijven inzien dat dingen anders kunnen?

In uw boek heeft u het ook over uw eigen kinderen en wat zij in het leven zijn gaan doen. Is de rol als ouder te vergelijken met een werkgever die zijn medewerker helpt op werkgebied?
Ja, ik vind het leuk om als 62-jarige mijn persoonlijke ervaringen door te geven. De oudste heeft bijvoorbeeld met veel moeite de HAVO afgerond, wist niet wat hij ging doen. Via vrienden hebben we toen geregeld dat hij een paar maanden in een hotel kon werken en nu is hij top-sommelier in een sterrenrestaurant. Ik geloof erin dat je dingen kan aanreiken op basis van het talent van iemand en een overzicht van de vraag in de markt.

Bent u van de lijn: ga doen wat je wilt of zou je wel rekening houden met naar welke banen vraag is?
Ik geloof in de middenweg. Natuurlijk moet je je droom volgen, maar er moet ook een markt voor zijn. Begin bijvoorbeeld naast je bestaande baan met ondernemen, als het dan uit de hand loopt kan je altijd je baan opzeggen. Wat moeten wij met 10.000 coaches in Nederland die hun hart volgen? Ik zou zeggen: volg je hart, maar wel met verstand. Ik geloof er ook in dat mensen de ruimte krijgen om te ondernemen in hun eigen werk. Managers zeggen altijd dat ze ondernemende mensen nodig hebben dus dan moet je dat ook waarmaken. Twintig jaar geleden zei ik al: bouw een gang met tien kamers en geef mensen een contract voor twee jaar en laat ze aan hun idee werken. Bij e-Progress zijn we die slag ook aan het maken. Jarenlang waren mijn mededirecteuren en ik in de lead en dat laten we steeds meer los. Ik ben bijvoorbeeld veel meer aan het coachen, vind het leuk om iets door te geven.

Hoe bent u zelf me uw eigen talenten bezig?
In ons soort beroepen ben je op je top op je vijftigste en daarna geef je jouw kennis door. Ik hoef niet meer overal mijn naam op te hebben of op de voorgrond te staan. Ik ben wat vaker thuis, kook en werk in de tuin en doe het werk op momenten dat ik energie heb. Het kan dus voorkomen dat ik twee dagen in de tuin werk, daarna drie dagen aan mijn boek schrijf en daarna bij het bedrijf mensen aan het coachen ben. Ik ben ook bezig met jonge ondernemers om te helpen bij hun start ups. Het is de toekomst van mijn werk om kennis en ervaring door te geven, zo blijf ik van betekenis.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden