

Zo maak je een Exportplan
Paperback Nederlands 2012 9789001802585Samenvatting
Studenten in het hbo hebben volop met internationalisering te maken, omdat ze later vaak gaan werken bij een organisatie die veel met het buitenland te maken heeft. Als u bedenkt dat meer dan de helft van het Nederlandse nationale inkomen verdiend wordt met handel met het buitenland, dus van elke euro in je zak 50 eurocent verdiend wordt met internationale handel, dan is het goed verklaarbaar waarom zo veel studenten van het hbo werk vinden bij een bedrijf dat internationaal georiënteerd is. Veel van die bedrijven verdienen geld met het verkopen van Nederlandse producten en diensten aan het buitenland. Vandaar ook dat in het hbo studenten veel opdrachten krijgen met de vraag hoe een buitenlandse markt in kaart kan worden gebracht, welke kansen een onderneming op de internationale markt heeft en hoe bepaalde landen / markten door de onderneming benaderd moeten worden. In minoren, keuzevakken, projecten of gehele afstudeerrichtingen krijgt u dan als student de opdracht een exportplan voor de onderneming te schrijven.
'Zo maak je een exportplan' biedt een bondig overzicht en stappenplan om tot een exportplan te komen. Het boek kan in elke richting gebruikt worden, voorkennis is er niet voor nodig. Het doel ervan is kort en bondig duidelijk maken welke informatie een exportplan moet bevatten. Natuurlijk wordt er ook wat theorie over internationalisering in besproken, maar het hoofddoel van het boekje is dat u duidelijk weet uit welke onderdelen een exportplan bestaat en dat u een onderneming zou kunnen adviseren wel of niet een buitenlandse markt te betreden.
Via de website wordt uw plan ondersteund met modellen en checklists en webadressen die u kunt gebruiken ter ondersteuning bij het schrijven van het exportplan.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Stap 1: Marktdefinitie
Stap 2: Interne analyse
Stap 3: Exportlandenselectie
Stap 4: Bedrijfstakanalyse
Stap 5: Concurrentieanalyse
Stap 6: Afnemersanalyse
Stap 7: Distributieanalyse
Stap 8: Confrontatiematrix
Stap 9: Exportmarketingmix
Stap 10: Financiële haalbaarheid van het plan
Literatuur
Register
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan