

Wim Hulleman is als docent algemene economie verbonden aan de Christelijke Hogeschool Windesheim.
Meer over de auteursEconomie en bedrijfsomgeving
Paperback Nederlands 2011 9789001807665Samenvatting
De tweede editie van 'Economie en bedrijfsomgeving' is volledig afgestemd op de SPS-exameneisen van het vak Algemene Economie. Het boek geeft inzicht in de actuele macro-economische ontwikkelingen. Het leert de student kritisch te kijken naar ontwikkelingen in de economie, zoals veranderingen in de conjunctuur, de dollarkoers, de rente, internationale handelsrelaties en vermogensmarkten. Maar bovenal leert de student de gevolgen van de ontwikkelingen voor de onderneming te interpreteren. Welke invloed hebben bijvoorbeeld de energieprijzen, het landenrisico en de loonkosten op het rendement. Gaandeweg raakt de lezer vertrouwd met economische risico's waarmee iedere onderneming geconfronteerd wordt.
Economie en bedrijfsomgeving
- Sluit volledig aan bij de exameneisen SPD-algemene economie van de Associatie.
- Maakt gebruik van begrippen en definities die ontwikkeld zijn door officiële instanties zoals Eurostat, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Centraal Planbureau.
- Is praktijkgericht en toegankelijk: in heldere taal komt de theorie aan bod om de ondernemingspraktijk van alledag toe te lichten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ad Marijs
Inhoudsopgave
Deel 1: Macro-economie
1. Produceren
2. Bestedingen
3. Economische relaties
4. Conjunctuur en overheidsbeleid
5. Macro-economie en onderneming
Deel 2: Micro-economie
6. Consumentengedrag
7. Marktvormen
8. Overheid en economische proces
Deel 3: Monetaire economie
9. Aanbod en geld
10. Vraag naar geld en monetair beleid
11. Vermogensmarkten
12. Effectenhandel
13. Derivatenhandel
14. Renterisico en rentebeleid
Deel 4: Internationale economie
15. Internationale economische ontwikkelingen
16. Vrijhandel en protectionisme
17. Internationale samenwerking
18. Valutamarkt
19. Valutarisico en valutabeleid
20. Landenrisico
Antwoorden en tussenvragen
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan