Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het nieuwe werken

Op weg naar een productieve kenniseconomie

Gebonden Nederlands 2007 9789012119481
Verkooppositie 999999984 dagen in de top 100
Dit product is niet meer leverbaar

Samenvatting

Een steeds groter deel van ons nationale inkomen, het bruto nationaal product, is toe te schrijven aan de kenniseconomie. Het structureel en substantieel verbeteren van de productiviteit van de kenniswerker is de ultieme uitdaging voor het management van de eenentwintigste eeuw. Maar het kenniswerk van vandaag wordt meestal ingericht en bestuurd volgens oude, industriële principes en denkbeelden. Daarmee is een doorbraak in productiviteitsverbetering nauwelijks mogelijk.

'Het nieuwe werken' is een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een beter(e) inrichting en bestuur van het kenniswerk. Het gaat om vernieuwing van de fysieke werkplek(ken), de organisatiestructuur en -cultuur, de managementstijl en niet te vergeten de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager. 'Het nieuwe werken, op weg naar een productieve kenniseconomie' houdt een pleidooi voor die visie, onderbouwt deze en geeft aanbevelingen aan organisaties om zelf vaart te maken met het invoeren van het nieuwe werken.

Specificaties

ISBN13:9789012119481
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:141
Druk:1
Verschijningsdatum:17-4-2007
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

Carla Verwijs | 19 juni 2007
Ons werk en onze werkomgeving gaan de komende jaren drastisch veranderen. Dat gebeurt deels vanzelf, als we de technologische ontwikkelingen volgen. Maar nog belangrijker is dat we onze mentaliteit aanpassen. Hier moet nog een grote stap gemaakt worden, zo lezen we in het boek 'Het nieuwe werken' van Dik Bijl.Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
9 stemmen
3
4
0
2
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Dik Bijl: ‘Passie in het werk’
Ben Kuiken 7 december 2009 Dik Bijl noemt zichzelf ambassadeur van Het Nieuwe Werken. Na zijn boek Het Nieuwe Werken uit 2007 trekt hij door het land om organisaties van de zegeningen van deze nieuwe manier van werken te overtuigen en ze te helpen bij het zetten van de eerste stappen. Onlangs verscheen zijn tweede boek, Aan de slag met Het Nieuwe Werken, waarin hij voorbeelden beschrijft van organisaties die al nieuw werken en nogmaals het belang ervan verkondigt. ‘Het begint echt een maatschappelijke stroming te worden.’
nieuws
Wie heeft mijn kamer gepikt?
Ben Kuiken 28 mei 2008 Vrijdag 30 mei opent Microsoft Nederland zijn nieuwe kantoor op Schiphol. Het is een toonbeeld van het nieuwe werken geworden, dat echter niet over stenen, maar over mensen gaat.
nieuws
Help, mijn mensen willen telewerken
Ben Kuiken 2 mei 2008 Nederland is kampioen telewerken: 1 miljoen Nederlanders werken regelmatig thuis. Toch blijft telewerken ook in ons land nog beperkt tot de vrijdag (als het toch al rustig is op de weg) en even de mail checken voordat men in de auto stapt.
Alle interviews en artikelen (3)

Over Dik Bijl

Dik Bijl onderzoekt hoe mensen nu en in de toekomst leven en werken. Hij schrijft boeken en geeft presentaties over technologische ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor mens, organisatie en maatschappij. Hij adviseert bedrijven over de manier waarop ze kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen. Hij publiceerde als eerste boeken over het nieuwe werken (2007, 2009), schreef over de maatschappelijke impact van onder meer kunstmatige intelligentie, robots en synthetische biologie in Alles wordt anders (2016) en specialiseerde zich vervolgens in big data, machine learning en data science.

Andere boeken door Dik Bijl

Inhoudsopgave

Ten geleide
Voorwoord

1. Het nieuwe werken
1.1. De weg naar het nieuwe werken

2. Het oude werken
2.1. De maatschappijvormen
2.2. Welvaart en economie
2.3. Ethiek van het werken
2.4. Organisatie en communicatie
2.5. Conclusie

3. De nieuwe context
3.1. Technologie
3.2. De wereldeconomie
3.2.1. De wereld is plat
3.2.2. De cijfers
3.3. Aard van het werk
3.4. Energie
3.5. De beroepsbevolking
3.6. De grote uitdaging

4. Visie
4.1. De visie

5. ICT
5.1. ICT-voorzieningen thuis en overal
5.2. Trends in internetdiensten
5.3. En ondertussen op de zaak...
5.4. ICT-voorziening: lopende band of schroefboormachine?
5.5. Trends in de zakelijke ICT
5.5.1. 'Consumerization' van IT
5.5.2 Een nieuw beveiligingsmodel
5.5.3. De dynamische ICT-infrastructuur
5.5.4. Enterprise Web 2.0-varianten
5.5.5. Communication en collaboration tools
5.6. De kenniswerker en de virtuele omgeving

6. De fysieke werkplek
6.1. Het nieuwe werken volgens de kantoorarchitect
6.2. Kostenbesparing
6.3. Het Village Office-concept
6.4. Meer dan het bedrijfskantoor alleen
6.5. Overal werken

7. De nieuwe organisatie
7.1. De oude organisatie
7.2. De nieuwe context
7.3. Wie presteert het best en waarom?
7.4. De organisatiestructuur
7.5. Organisatiecultuur
7.6. Leiderschap
7.7. Het 'scientific management' van het nieuwe werken

8. De nieuwe werker
8.1. De medewerker
8.2. De manager

9. Praktijkvoorbeelden
9.1. Samas' Village Office
9.2. Rabo unplugged
9.3. De virtuele kenniswerker/manager

10. En nu de praktijk

11. Microsofts visie en aanpak
11.1. Microsofts aanpak
11.2. Factor 4 Index
11.3. Infrastructuuroptimalisatie

12. Softwaretechnologie voor het nieuwe werken.
12.1. 2007 Microsoft Office system
12.2. SharePoint
12.3. Groove
12.4. Unified Communications
12.5. En de ontwikkeling gaat door

Literatuur
Register

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het nieuwe werken