

Johan Verstraeten is hoogleraar aan de faculteit Godgeleerdheid van de K.U.Leuven. Zijn leeropdracht omvat onder meer bedrijfsethiek, ingenieursethiek, sociale ethiek en ethiek van vrede en internationale betrekkingen.
Meer over de auteursBusiness en ethiek (4e druk 2006)
Spelregels voor het ethisch ondernemen
Paperback Nederlands 2006 9789020965896Samenvatting
Kunnen zakendoen en ethiek succesvol worden gecombineerd? Over dit actuele dilemma is de laatste jaren al heel wat gesproken en geschreven. Dit boek biedt een overzichtelijke synthese van de belangrijkste binnen- en buitenlandse achtergrondliteratuur. De auteurs gaan de fundamentele ethische vragen niet uit de weg. Ze confronteren de belangrijkste ethische principes van onze cultuur met de praktijk van het zakenleven. De talrijke voorbeelden en concrete situaties maken dit boek tot een zeer nuttige handleiding voor iedereen die wil weten hoe moraal kan samengaan met zakendoen.
Boeken over moreel verantwoord en bedrijfsmatig handelen zijn schaars, zeker in het Nederlands. 'Business en Ethiek' levert een bijzondere bijdrage op een gebied waar nog weinig over geschreven werd. De ethische aansprakelijkheden van het moderne bedrijfsleven zijn enorm. Het is daarom niet slecht om eerst na te denken over de normen die men wil hanteren en handhaven alvorens men handelt. Management is meer dan rationeel argumenterend denken en doen. Het is sociaal handelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. Bedrijfsethiek in het spanningsveld tussen persoonlijke en institutionele verantwoordelijkheid
2. Markteconomie en ethiek
3. Eerlijkheid tegenover handelspartners
4. Marketing-ethiek
5. Rechten en plichten van werknemers en werkgevers
6. Rechten en plichten van aandeelhouders en aanverwante problemen
7. Ecologisch ethiek een ondernemen
8. Onderneming en maatschappij
9. Methoden van zakenethiek
Bibliografie
Noten
Zakenregister
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan