Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Sturen op resultaten en ontwikkeling

Voor leidinggevenden die (gaan) werken met de Performance Management Cyclus

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789023247081
Verkooppositie 1973753 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

We zijn maar een derde deel van onze tijd bezig met dingen waar we voor zijn ingehuurd, wijst grootschalig internationaal onderzoek uit. Een verontrustende gedachte in een kredietcrisis van dit formaat. De vraag 'hoe kunnen we meer resultaatgericht werken?' is dan ook zeer actueel.

Er is nog een tweede belangwekkende ontwikkeling. Organisaties hebben momenteel te maken met drie generaties: de babyboomers, en de generaties X en Y. Kenmerkend voor de jongste generatie is dat ze vragen om vrijheid en vertrouwen, maar zeker ook bereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen. Andere auteurs noemen precies deze elementen – vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid - als kenmerken van resultaatgericht werken. Diezelfde uitgangspunten horen ook bij 'het nieuwe werken'. Wellicht spreken we ooit nog eens over het VVV-tijdperk.

Het huidige management piekert zich suf over welk instrumentarium nodig is om de drie generaties effectief in te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat de Performance Management Cyclus (PMC) een antwoord biedt. De grondgedachte is dat er voor elke functie meetbare afspraken te maken zijn over resultaten en over te ontwikkelen competenties. Op basis van die cyclus voert men jaarlijks drie gesprekken: een plannings-, een voortgangs- (inclusief
een POP-deel) en een beoordelingsgesprek. Zo verbindt de PMC vrijheid en vertrouwen met
verantwoordelijkheid nemen.

Dit boek biedt een kader voor leidinggevenden die met de PMC (gaan) werken. Per gesprek is aangegeven hoe u resultaat- en competentie ontwikkelingsafspraken zo formuleert dat ze meetbaar zijn, hoe u de voortgang volgt en hoe u resultaten beoordeelt. De leidinggevende krijgt bovendien een handleiding voor de introductie op zijn afdeling. Tot slot bespreken we hoe organisaties beoordelingsresultaten aan de beloning kunnen koppelen. In geen enkel ander Nederlandstalig boek is de cyclus zo in detail uitgewerkt dat u er morgen mee aan de slag kunt. Zowel de tekst als de bijlagen zitten boordevol praktijkvoorbeelden.

Specificaties

ISBN13:9789023247081
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:110
Druk:1
Verschijningsdatum:17-1-2011
Hoofdrubriek:Leiderschap

Lezersrecensies

4.3 van de 5
8 stemmen
3
4
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Truidy Bröcker

Truidy Bröcker heeft ruime ervaring als trainer en coach in de profit en non-profit sector, en in het beroepsonderwijs. Een combinatie die haar breed inzetbaar maakt.

Andere boeken door Truidy Bröcker

Over Loek van den Broek

Loek van den Broek is opgegroeid in het HR-vak. Hij was directeur van Van den Broek & Partners en heeft nu een eigen advies- en trainingsbureau met opleidingen voor managers en HR-medewerkers. Dit is zijn zestiende boek over het HR-vak. Hij spreekt regelmatig op congressen.

Andere boeken door Loek van den Broek

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Waarom resultaat- en ontwikkelingsgesprekken?
Enkele belangrijke feiten en meningen
Intern verzuim
Het nieuwe werken
De Performance Management Cyclus (PMC) als oplossing
De top moet het willen

2 Cyclisch leidinggeven
Van Taylor en Deming tot de kredietcrisis
Competenties
Hoe ziet de Performance Management Cyclus eruit?
Cyclisch leidinggeven
Wat kost de cyclus een leidinggevende aan tijd?
Veel organisaties werken met maar één gesprek
De voordelen op een rij

3 Past de cyclus in deze tijd?
Een korte historie: de babyboomers
De X-generatie
De Y-generatie
Hoe stuur je X en Y aan?
Heeft de PMC een kans van slagen?

4 De cascade: van organisatiedoelen via afdelingsdoelen naar individuele resultaten
Organisatiedoelstellingen zijn voorwaarde
De rol van het topmanagement
De invloed van de leidinggevende en medewerker bij het vaststellen van resultaten
De invloed van leidinggevende en medewerker bij het maken van afspraken over de ontwikkeling van competenties
Een brug naar de volgende hoofdstukken


5 De voorbereiding van het planningsgesprek
Resultaatafspraken
Afspraken over de ontwikkeling van competenties
Een trendbreuk met het klassieke beoordelen
Criteria voor resultaat- én ontwikkelingsafspraken
De voorbereidingen voor het gesprek

6 Het planningsgesprek
Het doel van het gesprek
Gespreksstijlen
Een gesprekmodel
Voorbeelden

7 Het voortgangsgesprek
Wat is het wel en wat is het niet?
De voorbereiding van het voortgangsgesprek
Het voortgangsgesprek
Valkuilen

8 Het POP-gesprek
Waarom een POP-gesprek?
Vier wegen die openstaan bij het bespreken van een loopbaan
De mogelijke afspraken na een POP-gesprek
De ijsbergtheorie
De voorbereiding van de leidinggevende
De voorbereiding van de medewerker
De uitvoering van het POP-gesprek

9 Het beoordelingsgesprek
De hoofdlijnen
Het opmaken van de beoordeling
Beoordelingsfouten bij het opmaken van de beoordeling
De voorbereiding op het gesprek
Het beoordelingsgesprek
Beoordelingsfouten tijdens het gesprek
Bezwaar
De gevolgen en verdere stappen
De cirkel is rond

10 Hoe introduceert de leidinggevende de PMC in zijn afdeling?
Wat gaat er aan de afdelingsintroductie vooraf?
Hoofdlijnen van de workshop
De negen stappen in de workshop

11 Prestaties koppelen aan beloning
De Nederlandse salarisstructuur in een notendop
Prestatiebeloning
Een voorbeeld van een koppeling
De koppeling aan een winstdelingsregeling
Systemen met periodieken
Andere systemen
De hoogte van de prestatietoeslag
Eenmalige toeslagen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sturen op resultaten en ontwikkeling