Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom werken wij?

De betekenis van werken voor en na de crisis

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789023248262
Direct te downloaden

Samenvatting

Werken lijkt vanzelfsprekend, iedereen die dat kan, werkt of zou dat volgens velen moeten doen. Toch zijn de antwoorden op een schijnbaar voor de hand liggende of overbodige vraag vaak het interessantst. Juist het vanzelfsprekende ter discussie stellen, kan boeiende en verrassende antwoorden opleveren.

De betekenis van werken, is onderzocht aan de hand van de Meaning of Working (MOW) vragenlijst. Door dit onderzoek uit 1983 in 2008 en 2009 deels te herhalen, geeft dit boek een analyse van de ontwikkeling die de betekenis van werken in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft doorgemaakt en welke effecten de kredietcrisis hierop heeft gehad.

Neemt het belang van werk, of de centraliteit ervan, af? Speelt werk na de crisis een meer instrumentele rol? Is het inkomen een relatief belangrijker facet van werk geworden, of juist niet? Dit boek beantwoordt al deze vragen.

Het bevat tevens een korte geschiedenis van het Westerse arbeidsethos. Loonarbeid werd ooit gezien als een straf, als het enigszins kon, moest je dat dan ook vermijden. Door te moeten werken, leek de mens op een dier, dat ook moet zwoegen voor zijn voedsel. Moeten werken was dus absoluut geen reden voor geluk. Inmiddels lijkt de waardering geheel omgekeerd, juist zonder werk zijn we vaak ongelukkig. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Het boek is geschreven voor iedereen die zich wil verdiepen in de betekenis die werken heeft voor de Nederlandse beroepsbevolking. Het biedt een grote hoeveelheid feitelijke gegevens, die bovendien in een historische context worden geplaatst. De onderzoeksresultaten in dit boek vormen een belangrijke bron voor HR- en beloningsbeleid.

Specificaties

ISBN13:9789023248262
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:116
Druk:1
Verschijningsdatum:12-7-2011
Hoofdrubriek:Werk en loopbaan

Expertrecensies (2)

Carla Verwijs | 7 maart 2012
Stel, u wint de loterij en het geldbedrag is groot genoeg om zorgloos te kunnen leven. Wat doet u, stopt u met werken? Deze loterijvraag is vaak in werkgerelateerd onderzoek gesteld en de meeste mensen geven aan te willen blijven werken, al is het vaak wel onder andere omstandigheden.Lees verder
Erst komt das Fressen dann die Moral
Ronald Buitenhuis | 26 september 2011
Werk wordt - hoewel we er dagelijks veel tijd aan besteden - steeds minder het centrale middelpunt in ons bestaan. Geld verdienen (met werk) is steeds vaker de primaire drijfveer. En dat lijdt tot verschraling en verarming. Dat blijkt uit het Meaning of Working onderzoek dat ten grondslag ligt aan het boek Waarom werken wij?Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

podcast
Frank van Luijk over werkmotivatie
Ronald Buitenhuis 30 oktober 2011 We werken steeds vaker om geld te verdienen. Nog een ontluisterende conclusie uit het onderzoek van Frank van Luijk: een bijdrage leveren aan de samenleving scoort niet zo hoog, ook niet bij jongeren. In Waarom werken wij? beschrijft hij wat de conclusies betekenen voor het werven van medewerkers, zeker wanneer hoog opgeleide jongeren schaars worden over een paar jaar.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Frank van Luijk

Frank van Luijk studeerde psychologie en filosofie. Hij is lid van de directie van LTP te Amsterdam, adviseurs op het gebied van assessment, personal development, outplacement en HR consultancy. Daarnaast is hij docent aan de Vrije Universiteit.

Andere boeken door Frank van Luijk

Inhoudsopgave

1. Waarom werken wij?
2. Een korte geschiedenis van het arbeidsethos
3. Hoe het 'arbeidsethos' ook het 'arbeidersethos' werd
4. De betekenis van werken
5. De betekenis van werken; effecten van de kredietcrisis
6. Samenvatting en conclusies

Literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom werken wij?