Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Communicatie en media Klaar voor elke crisis
U heeft gezocht op 9789024458790. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
Klaar voor elke crisis
NIEUW
Tom Compaijen

Tom Compaijen heeft 15 jaar ervaring in crisiscommunicatie en crisismanagement. Hij werkte in meer dan twintig crisisteams en helpt in heel Nederland organisaties als ministeries, veiligheidsregio’s, politie, ziekenhuizen en bedrijven met het voorbereiden op crisis.

Meer over Tom Compaijen
Voordat u deze podcast kunt beluisteren, dient u akkoord te gaan met onze marketing cookie voorwaarden. Klik hier voor meer informatie.
Een crisismanager heeft een uur om te reageren Jeroen Ansink 8 mei 2024 In een wereld waarin alles met elkaar is verbonden is het niet meer de vraag óf een organisatie met een crisis te maken krijgt, maar wannéér. In ‘Klaar voor elke crisis’ schrijft communicatie-expert Tom Compaijen hoe bestuurders en PR-medewerkers zich kunnen voorbereiden voor als de pleuris eenmaal uitbreekt. ‘Geef eerst de emotie de ruimte, dan pas dan de ratio.’ Lees het volledige artikel
Tom Compaijen

Klaar voor elke crisis

De 7 principes voor goede crisiscommunicatie

Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024466696
9 stemmen
10
Voormalig top 10Totaal 36 dagen
Voormalig top 100Totaal 47 dagen
Verkooppositie 1269Hoogste positie: 2
Paperback | NL € 33,95 E-book | NL € 26,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
33,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Videos Podcasts Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert.

Een verkeerde reactie op een brand, hack, #metoo-geval of terrorismedreiging kan levens in gevaar brengen, duizenden tot miljoenen euro’s kosten en het vertrouwen in je organisatie ernstig schaden. Zou het niet fijn zijn als je precies weet wat je moet doen als je door een crisis overvallen wordt?

In dit boek krijg je van crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen de bewezen formule voor goede crisiscommunicatie in zeven principes. Kom sterker uit de crisis, niet doordat je het beste voor jezelf hebt gedaan, maar het beste voor de getroffenen.

In 'Klaar voor elke Crisis' ontdek je:
• Hoe KPN bij uitval van alarmnummer 112 de plank volledig missloeg in Nieuwsuur en waarom
burgemeester Eberhard van der Laan juist zo geliefd was.
• Hoe je het vertrouwen in jouw organisatie terugwint, ondanks dat er grote fouten zijn gemaakt.
• De werking van de hersenen bij communicatie, zodat je de lessen beter begrijpt en onthoudt.

Trefwoorden

crisiscommunicatie   crisis   communicatie   crisismanagement   transparantie   stakeholders   leidinggeven   besluitvorming   mediarelaties   empathie   public relations   crisisvoorbereiding   reputatiemanagement   managementboek   sociale media   ethiek   prioritering   calamiteiten   informatievoorziening   overheid   bedrijfscontinuïteit  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024466696
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:4-3-2024
Hoofdrubriek:Communicatie en media

Expertrecensies (1)

recensie
Klaar voor elke crisis - ‘Uiterst plezierige handreiking’
Nico Jong | 17 mei 2024
De term crisis wordt veel gebruikt, maar voor Tom Compaijen is het pas crisis als er sprake is van een dreiging: gevaar voor mensen, milieu of materiële zaken. Als het urgent is en je heel snel moet handelen. En als veel onzeker is en je het moet doen met te weinig informatie. Voor dergelijke situaties schreef hij zijn boek ‘Klaar voor elke crisis’.
Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
9 stemmen
8
1
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

interview
Een crisismanager heeft een uur om te reageren
Jeroen Ansink 8 mei 2024 In een wereld waarin alles met elkaar is verbonden is het niet meer de vraag óf een organisatie met een crisis te maken krijgt, maar wannéér. In ‘Klaar voor elke crisis’ schrijft communicatie-expert Tom Compaijen hoe bestuurders en PR-medewerkers zich kunnen voorbereiden voor als de pleuris eenmaal uitbreekt. ‘Geef eerst de emotie de ruimte, dan pas dan de ratio.’
Artikel lezen
podcast
Leg bij een crisis uit waarom je keuzes maakt
Karin de Zwaan 4 april 2024 Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert. Deze gedachte is de basis van 'Klaar voor elke Crisis',  het boek van crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen. In podcast De Boekenpraktijk bespreken we actuele casussen aan de hand van nieuwe managementboeken. De communicatie rondom een acute crisis zien we in het nieuws regelmatig mis gaan.
Artikel lezen
preview
Klaar voor elke crisis - De 7 lessen voor goede crisiscommunicatie
Tom Compaijen 11 maart 2024 Een crisis is een gebeurtenis die lange termijn impact heeft op jouw organisatie. Als je crisiscommunicatie niet op orde is, verliezen klanten, medewerkers of zelfs de hele samenleving het vertrouwen. Crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen heeft 15 jaar ervaring met crisis en media en was actief in vele crisisteams. In ‘Klaar voor elke crisis’ deelt hij zijn kennis in zeven principes. Een preview.
Artikel lezen

Videos (2)

  • 27-02-2024 Klaar voor elke crisis - boektrailer
  • 27-02-2024 Introductie auteur Tom Compaijen

Podcasts (2)

  • De Boekenpraktijk S4E14 Tom Compaijen over crisiscommunicatie
  • 13-02-2024

Over Tom Compaijen

Tom heeft 15 jaar ervaring met crises. Hij werkte als crisiscoördinator voor het Ministerie van Volksgezondheid (VWS) en als adviseur crisiscommunicatie voor Gemeente Amsterdam onder burgemeester Eberhard van der Laan. Hij zat in crisisteams bij terroristische dreigingen, grootschalige stroomuitval, ICT-verstoring en privacy-lekken, corona, MH17, grote branden, de ontruiming van het VUMC en het bezoek van president Obama aan het Museumplein. Hij adviseert en traint veel verschillende organisaties in Nederland op het gebied van crisiscommunicatie en crisismanagement. Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Gemeente Rotterdam en UNESCO tot Nationale Politie, Defensie en het OLVG-ziekenhuis. Van ProRail, Liander en RAI Amsterdam tot Mauritshuis en ID&T. Tom is afgestudeerd in Neurowetenschappen. Hij heeft een eigen crisispodcast, crisisvlogs en een bureau in crisiscommunicatie. Gaf trainingen in Washington DC, Brussel en Sharjah (VAE). Met de crisis rond de witte heroïnecampagne in Amsterdam was hij genomineerd voor de Galjaardprijs voor publieke communicatie. Als expert (crisis)communicatie is hij te vinden in de media bij NPO radio, De Volkskrant, De Telegraaf, Het Parool en diverse podcasts en vakbladen. Tom is Master in Neurowetenschappen en neemt zijn kennis van de hersenen ook mee in onderbouwingen waarom iets werkt.

Andere boeken door Tom Compaijen

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

DEEL 1: WELKOM IN DE WERELD VAN CRISISCOMMUNICATIE
Introductie 15
Om goed te kunnen reageren bij crisis, moet je eerst weten wat een crisis is. Wat zijn de kenmerken van een crisis? Welke definities gebruiken verschillende experts. En wat is het verschil tussen crisismanagement en crisiscommunicatie?

Hoe herken je een crisis? 27
Ontdek welke signalen erop wijzen dat je met een crisis te maken kan hebben. Waarom herinnert iedereen zich nog de vliegramp bij Tripoli, maar weet bijna niemand wat de DigitNotar-crisis is? Terwijl de laatste toch een van de grootste crises in Nederland was van de afgelopen decennia. En hoe komt het dat pas na vijf dagen een crisisteam is ingericht toen de gemeente Amsterdam 188 miljoen euro kwijt was door een ICT-programma dat punten en komma’s door elkaar haalde?

Uitdagingen bij crisiscommunicatie 37
Sinds 2010 is het medialandschap en de omgeving waarbinnen we communiceren drastisch veranderd. Wat betekenen de opkomst van sociale media, live blogs en 24/7 nieuws voor onze crisiscommunicatie. En wat verwachten anderen van jouw organisatie als er een crisis is?

Welkom in het jargon van crisiscommunicatie 45
In crisisland staat het bol van de afkortingen en vreemde termen. Om wegwijs te worden in de wereld van crisiscommunicatie en goed samen te kunnen werken met instanties is het handig om deze termen een keer gehoord te hebben. Wat bedoelen we met Informatievoorziening, Betekenisgeving en Schadebeperking? Wat is ‘opschaling’ en waarvoor staat de afkorting SISOS?

Uitgangspunten voor goede crisiscommunicatie 53
De waarden en uitgangspunten zijn wat iedereen binnen jouw organisatie tijdens een crisis verbindt. Bij de witte heroïne waarschuwingscampagne werd het nemen van moeilijke besluiten een stuk makkelijker dankzij duidelijke uitgangspunten die de burgemeester ons meegaf. Het resultaat was dat zelfs de conservatieve krant The Washington Post positief schreef over de liberale Amsterdamse aanpak van deze crisis.

DEEL 2: DE 7 PRINCIPES VOOR GOEDE CRISISCOMMUNICATIE
Les 1 -Wie niet horen wil, moet voelen 65
Niet communiceren wat jij belangrijk vindt, maar wat jouw omgeving nodig heeft. Crisiscommunicatie begint altijd met kijken welke feiten, vragen, geruchten, emoties, meningen en gedragingen te zien zijn bij de betrokkenen. De cyberaanval met het NotPetya-virus op de havens van Maersk, brand bij een foampit in Siberië en een ‘chemische’ reactie bij een ziekenhuis laten zien wat je wel en niet moet doen.

Les 2 – Met doofpotten krijg je deksels op je neus 91
‘Full disclosure’ – zeggen ze in de VS. Alles dat uit kan komen, zal uitkomen. Het is belangrijk om zelf altijd de negatieve informatie te brengen. Wat kunnen we leren van kinderarbeid rond de hazelnoten in Tony Chocoloney? Wat deed McDonalds bij een voedselschandaal in China goed en KFC juist fout? En waarom deed George W. Bush zich dommer voor dan hij was?

Les 3 – Wie in crisis over reputatie praat, vergeet dat het om de ander gaat 121
Waarom je nooit naar reputatiecowboys moet luisteren. In de Amsterdamse zedenzaak bij het hofnarretje met Robert M. en bij de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern stonden getroffenen centraal. Bij de 112-storing van KPN en de olieramp in de Golf van Mexico misschien wel niet.

Les 4 – Niet kiezen is een slechte keuze 145
Met de oriëntatie bepaal je wat de crisis is en voor welk deel je verantwoordelijk bent. Waarom je nooit over omleidingen op de snelweg moet communiceren als je niet voor Rijkswaterstaat werkt. Het beter is om bij een verdacht pakketje niet te zeggen dat dit een rode Adidas-sporttas is. En wat we van President Eisenhower kunnen leren over hoe je prioriteiten moet stellen.

Les 5 – Praatjes vullen geen gaatjes 175
Communicatie is geen wonderolie. Je kan er niet elk probleem mee oplossen. Maar ook als je besluiten heel goed zijn, terwijl de communicatie slecht, is het oordeel dat je het niet goed hebt gedaan. Bij de MH17-ramp voegde Malaysia Airlines de daad bij het woord richting de nabestaanden, ging Eberhard van der Laan bij Amsterdamse nabestaanden langs met een lijstje wat hij voor hen kon doen, terwijl voetbalclub NEC niet leek te menen wat ze zeiden.

Les 6 – Geen mens is intelligenter dan zijn emoties toelaten 197
Om feiten en adviezen te kunnen geven, moet je eerst verbinding maken. President Zelensky over de oorlog, Koningin Beatrix over de aanslag op Koninginnedag en de burgemeester van Oss bij het drama met de Stint op de spoorweg. Zij weten de emotie te raken. Bij veel burgemeesters ging het minder goed, zij kwamen eerst alleen met droge feiten. Maar goede crisiscommunicatie is net als het opvoeden van kinderen, een slechtnieuwsgesprek, en steun bieden aan je beste vrienden: altijd eerst aansluiten bij de emotie.

LES 7 – Doodse stilte leidt tot storm van kritiek 233
Hoe je met updates het communicatieproces op gang houdt. Bij een asbestbrand in Amsterdam werd urenlang niet gecommuniceerd. Het team richtte zich op het schrijven van een bewonersbrief. Dit zie je ook bij persberichten gebeuren, het moet perfect en is daarna een statische pdf. Maar het persbericht bij crisis is dood. Het NOS-journaal móét om 20.00 uur met nieuws komen. Ze kunnen niet wachten tot er wat meer informatie is. Hoe moet je dit doen bij crisis?

DEEL 3: EPILOOG
Klaar voor elke Crisis 265
Hoe zorg je dat de methode voor goede crisiscommunicatie in het DNA van jouw organisatie zit? En dat jouw communicatieteam bij crisis werkt als een geoliede machine? De ‘Klaar voor elke Crisis’ methode helpt om paraat te zijn en te anticiperen op crisis. Dat gaat niet alleen over opleiden, trainen en oefenen maar over hoe je binnen de hele organisatie met programma’s zorgt voor een cultuur en mindset waarmee je voortdurend voorbereid bent op een onverwachte gebeurtenis.

Dankwoord 273
Verantwoording 275
Afkortingen- en begrippenlijst 277
Eindnoten 281
Over Tom Compaijen 287

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • 'De radicaliseringsindustrie'
    Annebregt Dijkman
    'De radicaliseringsindustrie'
    € 24,99
  • De symmetrie van crisiscommunicatie
    Dianne Deurloo
    De symmetrie van crisiscommunicatie
    € 29,95
  • Investigating Cryptocurrencies
    Nick Furneaux
    Investigating Cryptocurrencies
    € 72,20
  • De Syrische Goelag
    Ugur Umit Ungor
    De Syrische Goelag
    € 36,50
  • De vloek van Big Tech
    Reijer Passchier
    De vloek van Big Tech
    € 31,50
  • Putin's People
    Catherine Belton
    Putin's People
    € 19,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klaar voor elke crisis

        Klaar voor elke crisis
        Tom Compaijen
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Klaar voor elke crisis

        Verwijder uw beoordeling