

Susan Pinker is ontwikkelingspsycholoog en journalist en schrijft over sociale wetenschap in haar column in de Globe and Mail.
Meer over Susan PinkerDe sekseparadox (1e druk 2008)
Mannen, vrouwen en hun kansen op succes
Paperback Nederlands 2008 9789025428631Samenvatting
Zijn mannen het zwakkere geslacht? Welke sekse is het gelukkigs op het werk? Wat vertelt neurologie ons over ambitie? Waarom hebben sommige mannen die met school zijn gestopt hogere functies dan de slimme, gemotiveerde meisjes die naast hen zaten in groep zes?
In 'De sekseparadox' onderzoekt Susan Pinker de intrigerende vraag waarom de verschillen tussen jongens en meisjes in de klaslokalen bijna altijd omgekeerd evenredig zijn aan die op de werkvloer. Daar domineren mannen nog steeds de hoogste regionen terwijl krachtige, intelligente vrouwen zich vaak terugtrekken op het moment dat ze kunnen doorstoten.
Pinker laat met haar onderzoek zien dat de biologische verschillen wel degelijk aan de basis van vele beslissingen liggen, dat u om iets te bereiken méér nodig hebt dan alleen hersenen en dat mannen en vrouwen zelden dezelfde doelen en interesses hebben.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. Zijn mannen het zwakkere geslacht?
2. Dyslectische jongens met wie het goed komt
3. Verlaat het schip! Succesvolle vrouwen die stoppen met hun wetenschappelijke of technische carrière
4. Het voordeel van empathie
5. De wraak van nerds
6. Niemand vroeg mij of ik de vader wilde zijn
7. De bedrieger binnenin verbergen
8. Competitie: een mannending?
9. Turboaandrijving: succesvolle mannen met ADHD
10. Dingen zijn niet wat ze lijken
Dankbetuigingen
Noten
Bibliografie
Bronnen van de tabellen
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan