Zakelijk communiceren
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789043007931Samenvatting
Deze grondige inleiding in zakelijk communiceren is opgezet rondom het exclusieve schrijfproces in drie stappen van Bovée en Thill: 1. plannen, 2. schrijven en 3. afwerken. Deze praktische strategie biedt een stevige basis voor het oplossen van schriftelijke en mondelinge communicatieproblemen in een zakelijke omgeving. Aan de hand van het driestappen proces leert de lezer snel en efficiënt boodschappen op te stellen.
Het schrijfproces in drie stappen komt in het gehele boek aan de orde. Het wordt geïntroduceerd en tot in detail beschreven in deel 2. Vervolgens wordt het proces toegepast op korte boodschappen (brieven, memo's en e-mail), op verslagen en mondelinge presentaties en ten slotte op sollicitaties.
'Zakelijk communiceren' bevat talloze voorbeelden van brieven en andere zakelijke teksten die zijn voorzien van uitgebreid commentaar. Bij veel voorbeelden wordt beschreven hoe het driestappen proces is toegepast en wordt getoond hoe de theorie in de praktijk is gebracht. Elk hoofdstuk begint met een communicatieprobleem uit de praktijk, dat aan het eind van het hoofdstuk met de geleerde theorie kan worden opgelost. Daarnaast is er ruime aandacht voor communicatie via het web en e-mail.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Grondbeginselen van zakelijk communiceren
1. Inleiding in zakelijk communiceren
2. Communicatie in teams: leren samenwerken, luisteren, non-verbaal communiceren en vergaderen
3. Interculturele communicatie
Deel 2 - Het schrijfproces in drie stappen
4. Zakelijke boodschappen plannen
5. Zakelijke boodschappen schrijven
6. Zakelijke berichten afwerken
Deel 3 - Brieven, memo's, e-mail en andere korte boodschappen
7. Routineboodschappen, goednieuws boodschappen en goodwillboodschappen schrijve
8. Slecht-nieuws boodschappen schrijven
9. Overredende boodschappen schrijven
Deel 4 - Verslagen en mondelinge presentaties
10. Zakelijke verslagen en voorstellen plannen
11. Zakelijke verslagen en voorstellen schrijven
12. Zakelijke verslagen en voorstellen afwerken
13. Toespraken en mondelinge presentaties
Deel 5 - Solliciteren
14. Cv's en sollicitatiebrieven
15. Sollicitatiegesprekken en het vervolg
Bijlagen
A. Vormgeving en lay-out van zakelijke documenten
B. Bronvermelding
C. Correctietekens
D. NVP-sollicitatiecode
Eindnoten
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan