Strategievorming
Condities codes en commitments
Ingenaaid Nederlands 1995 9789051664492Samenvatting
Er is in toenemende mate behoefte aan theorievorming en feitelijk empirisch materiaal waarin de totstandkoming in plaats van de inhoud van strategieën beschreven en verklaard worden. Vandaar dat Wassenberg dit boek de titel strategievorming meegeeft; bedoeld als tegenwicht tegen de tamelijk onbekommerde manier waarop de strategisch-management literatuur zijn geluksrecepten en voorschriften presenteert. Wassenberg ontvouwt in dit boek een netwerkperspectief op strategievorming. Allereerst introduceert hij de spelers in een strategiespel, alsmede hun inzet, de spelcodes en de spelcondities. Daarna bekijkt Wassenberg wat die spelers doen met die condities en codes. Vervolgens beschouwt hij strategievorming als de uitkomst van het streven van organisaties om afhankelijkheidsverhoudingen hanteerbaar te maken of te houden. Coalities zijn daartoe het belangrijkste middel. Coalities en allianties zijn commitments die voortkomen uit het streven naar onafhankelijkheidsbeheersing: het is de voortzetting van onafhankelijkheid met andere middelen. Met behulp van het begrip onderhandelingsmacht is te verduidelijken wat we precies moeten verstaan onder clustervorming tussen formeel zelfstandige organisaties. Wassenberg illustreert hoe deze clustervorming in zijn werk kan gaan aan de hand van een uitgebreide analyse van het recente overname-(en afstotings) gevecht tussen Fokker en Dasa - in meerdere opzichten een leerzame geschiedenis.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Strategievorming: een zaak van onderhandelen
2. De diplomatie van organisaties
3. Onderhandelingsmacht
4. Conserverende en innoverende netwerken
5. Dasa-Fokker & Co: Von Clausewitz versus Sun Tzu
Bibliografie
Bijlagen
1. Organogram Daimler-Benz
2. Akkoord 30 oktober 1992
3. Akkoord 2 april 1993
4. Akkoord 27 april 1994
5. Fokker-Dasa in koppensnellend perspectief
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan