Syntaxis van het Nederlands
elf hoofdstukken van de zin
Paperback NL 2010 1e druk 9789053564141Samenvatting
De opvolger van het veel gebruikte boek uit 1983.
Voor een betrekkelijk moeilijk vak als syntaxis binnen het grammatica-onderwijs is 'Syntaxis van het Nederlands' een uitkomst. Het boek biedt een helder geschreven inleiding in de syntactische kenmerken en eigenaardigheden van het Nederlands. Het beschouwt de eigenaardigheden van de Nederlandse zin vanuit een theoretisch perspectief, waarbij de principes van Noam Chomsky's Minimalistische Programma binnen de Generatieve Grammatica (1995) als uitgangspunt dienen. Deze theorie staat echter niet centraal en wordt nogal eclectisch gebruikt. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere de bouw van woordgroepen, de structuur van de zin, de verbale projectie, infinitiefzinnen, passief, vraagzinnen en de syntaxis van verwijzing.
Het boek wordt niet langer met CD-rom geleverd. Bij het boek zijn er digitale bestanden te vekrijgen (via de website van het Meertens Instituut: www.meertens.nl) waarop de tekst uit het boek in aangepaste vorm terugkomt en waarop per hoofdstuk een aantal oefeningen wordt aangeboden. Via de inhoudsopgave, hyperlinks en een zoekfunctie 'zapt' de student door de theorie; de oefeningen toetsen het begrip van de theorie en de vaardigheid in het analyseren van Nederlandse constructies. Bij het beantwoorden van de vragen kunnen studenten telkens gebruik maken van de theoriemodule en ze krijgen feedback zodra ze het gegeven antwoord laten beoordelen.
De cursus is ontwikkeld in de praktijk en kreeg enthousiaste reacties van zowel studenten als docenten dankzij de aantrekkelijkheid en bruikbaarheid van het materiaal. Het is de eerste en enige methode die de syntaxis van het Nederlands op deze toegankelijke wijze ontsluit.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan