Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789055162796. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
,

Reclame- en marketingregels in de financiële sector

Paperback Nederlands 2023 9789462513129
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Moet in een advertentie, waarin reclame wordt gemaakt voor betalen in termijnen, de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ opgenomen worden? Hoe neem je in een internetbanner een risico-indicator op? Is een persbericht ook reclame? Dit zijn vragen waar reclamemakers in de financiële sector tegenaan lopen.

Naast de regels van het financiële toezichtrecht, moeten financiële ondernemingen zich ook houden aan de regels uit het Burgerlijk Wetboek over misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken. En om klachten te voorkomen bij de Reclame Code Commissie, is het van belang om te weten welke (bijzondere) reclamecodes van toepassing zijn.

Behalve de regels die zien op de inhoud van een reclame-uiting (reclameregels), worden ook de regels behandeld voor het benaderen van (potentiële) klanten met reclame (marketingregels). Denk aan het spamverbod of regels voor het gebruik van cookies. De regels die voortvloeien uit zelfregulering en de Gedragscode Promotionele Kansspelen komen eveneens aan bod.

Dit boek biedt aldus een uitgebreid overzicht van reclame- en marketingregels waar de financiële sector rekening mee moet houden. Het is daarmee een bruikbaar handboek voor de financiële praktijk. Niet alleen voor makers van reclame- en marketingmaterialen, maar ook voor bedrijfsjuristen en medewerkers van compliance-afdelingen die deze beoordelen.

Specificaties

ISBN13:9789462513129
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:326
Druk:2
Verschijningsdatum:17-3-2023
Hoofdrubriek:Juridisch
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Nienke Boomsma

Mr. N. (Nienke) Boomsma studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Groningen. Zij werkt sinds 1997 als bedrijfsjurist bij Rabobank in het Retaildomein waar zij verschillende functies heeft vervuld. Haar bijzondere aandacht gaat uit naar het consumentenrecht en reclamerecht.

Andere boeken door Nienke Boomsma

Over Roxane Bos-van Zijp

Mr. R.M.Th.F. (Roxane) Bos-van Zijp studeerde Ondernemingsrecht aan de Universiteit Leiden. Zij werkt als senior jurist bij de afdeling Juridische Zaken van de Autoriteit Financiële Markten. Daar houdt zij zich met name bezig met het gedrags- en bedrijfsvoeringtoezicht op financiële ondernemingen en pensioentoezicht.

Andere boeken door Roxane Bos-van Zijp

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Algemene wettelijke reclameregels
1.1 Inleiding
1.2 Voorgeschiedenis: van misleidend prospectus tot oneerlijke handelspraktijken
1.3 Oneerlijke handelspraktijken
1.4 Misleidende B2B-reclame
1.5 Vergelijkende reclame (art. 6:194a BW)
1.6 Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten
1.7 Online reclame (art. 3:15e BW)
1.8 Vermelding telefoontarief in reclame-uitingen

2 Algemene reclameregels financiële sector – publiekrecht
2.1 Inleiding
2.2 Raamwerk financiële toezichtsregelgeving
2.3 Algemene eisen aan informatieverstrekking (art. 4:19 Wft)
2.4 Reclame-uitingen
2.5 SFDR – informatie over duurzaamheid
2.6 Handhaving en sancties

3 Productgerelateerde reclameregels financiële sector – publiekrecht
3.1 Inleiding
3.2 Banken en betaalrekeningen
3.3 Krediet
3.4 Verzekeringen
3.5 Beleggingsdienstverlening
3.6 Beleggingsinstellingen en icbe’s
3.7 Complexe beleggingsproducten
3.8 Prospectusverordening en effectenreclames
3.9 Vrijstellingsvermeldingen
3.10 Crowdfunding

4 Algemene reclameregels uit de zelfregulering
4.1 Inleiding
4.2 Stichting Reclame Code
4.3 Nederlandse Reclame Code (NRC)
4.4 Bijzondere reclamecodes
4.5 Algemene aanbevelingen
4.6 Handhaving en sancties
4.7 ‘STER-reclame’

5 Bijzondere reclameregels uit de zelfregulering
5.1 Inleiding
5.2 Consumptief krediet
5.3 Hypothecair krediet
5.4 Verzekeringen
5.5 Private lease

6 Uitspraken van de RCC inzake reclame-uitingen voor financiële producten en diensten
6.1 Inleiding
6.2 Productreclame
6.3 Corporate reclame en milieuclaims
6.4 Strijd met fatsoensnormen
6.5 Vergelijking met financiële producten van de concurrent
6.6 Strijd met de wet
6.7 Varia

7 Wettelijke (direct)marketingregels
7.1 Inleiding (direct) marketing
7.2 Algemene wettelijke marketingregels
7.3 Algemene wettelijke marketingregels – privaatrecht
7.4 Algemene wettelijke marketingregels – publiekrecht
7.5 Direct marketing per kanaal
7.6 Zakelijke klanten
7.7 Klantrelatie/soft opt-in
7.8 Inhoud bericht
7.9 Marketingregels per kanaal (schema)
7.10 Marketing en kinderen
7.11 Gebruik van cookies (art. 11.7a Tw)
7.12 Toezicht en handhaving
7.13 Bijzondere publiekrechtelijke marketingregels (bij verkoop financiële producten of diensten)

8 Marketingregels – zelfregulering
8.1 Inleiding
8.2 De Data Driven Marketing Association (DDMA)
8.3 Gedragsregels op het gebied van marketing
8.4 Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars

9 Promotionele kansspelen
9.1 Inleiding
9.2 Ontstaansgeschiedenis
9.3 Gedragscode Promotionele Kansspelen
9.4 Reclameregels voor promotionele kansspelen
9.5 Fiscale aspecten van (promotionele) kansspelen en hypotheekacties

Literatuurlijst
Overzicht van vaak aangehaalde Europese richtlijnen en verordeningen
Lijst van vaak gebruikte afkortingen
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Reclame- en marketingregels in de financiële sector