Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De geluksfabriek

Over het binden en boeien van mensen in organisaties

Gebonden Nederlands 1998 9789055941292
1
Voormalig Nr. 1Totaal 84 dagen
Evergreen2198 dagen in de Top 100
Verkooppositie 1715Hoogste positie: 1
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

De economische groei en krapte op de arbeidsmarkt dwingen organisaties ertoe beter te luisteren naar en te reageren op de wensen van werknemers. Terwijl in de bovenstroom wordt gesproken over aandeelhouders, resultaten, prestatiesturing, structuren en systemen, voeren in de onderstroom normen en waarden, identiteit, ethiek, authenticiteit en zingeving de boventoon. Mensen willen niet méér, maar beter! Alleen door ieder individu aan te spreken op zijn psychologisch contract, maken organisaties mensen gelukkiger en laten zij hun talenten tot bloei komen. Essentieel is het onderscheid tussen mensen die geboeid willen worden en mensen die zich verbinden aan een organisatie. De eerste groep beschouwt de arbeidsrelatie als een 'deal', voor de tweede is de identiteit en missie de bindende factor. Met dertien basisprincipes voor binden en boeien, wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden duidelijk gemaakt hoe organisaties kunnen omgaan met schijnbaar tegenstrijdige belangen van het individu en de organisatie. De geluksfabriek is een metafoor voor de organisatie van de toekomst. Om succesvol te kunnen blijven, zullen organisaties niet alleen hun klanten, maar ook hun werknemers moeten kunnen binden en boeien. Bruel en Colsen geven richtlijnen hoe organisaties dit kunnen doen.

Specificaties

ISBN13:9789055941292
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:107
Uitgever:Scriptum
Druk:12
Verschijningsdatum:18-11-2015

Expertrecensies (2)

De geluksfabriek
Douwe van den Berg | 8 april 2003
In 1998 is het boek 'De geluksfabriek' geschreven tegen de achtergrond van de schaarste op de arbeidsmarkt. Het is interessant om het boek (nog eens) te lezen maar dan tegen de achtergrond van een arbeidsmarkt waarop een stijgende werkloosheid zich voordoet. Het is voorjaar 2003 en de vraag is: Gelden de ideeën van de geboeide en gebonden medewerkers dan ook?
Lees verder
De geluksfabriek
Frans van Schijndel | 13 januari 2003
De geluksfabriek gaat over gedifferentieerd motiveren. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd. Om er achter te komen wat medewerkers werkelijk motiveert, moet je in dialoog gaan met medewerkers. Hierbij moet worden doorgevraagd en mag geen genoegen genomen worden met sociaal wenselijke antwoorden.Er worden twee typen medewerkers onderscheiden. De geboeide medewerker en de verbonden medewerker. De geboeide medewerker is uit op competentieontwikkeling en goede, geïndividualiseerde arbeidsvoorwaarden. Hij 'gebruikt' de organisatie. Zekerheid is minder belangrijk. De verbonden medewerker wil onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gedeelde normen en waarden. Hij gebruikt de organisatie niet, hij 'is' de organisatie.
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
28 stemmen
10
10
8
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Maurits Bruel

Maurits Bruel maakte naam met het boek 'De geluksfabriek'. Hij schreef een vijftal boeken, waaronder over zijn specialisme; goed bestuur in familiebedrijven. Naast zijn adviespraktijk is hij program director bij Erasmus ESAA executive programs voor 'Rendement van Geluk'.

Andere boeken door Maurits Bruel

Over Clemens Colsen

Clemens Colsen is actief als organisatie-adviseur. Samen met Maurits Bruel richtte hij het adviesbureau de Geluksfabriek op.

Andere boeken door Clemens Colsen

Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Op zoek naar de gelukkige, productieve werknemer
2. Binden en boeien
3. Cases
4. Tussen organisatie en individu: de Bindingsmatrix

Verwijzingen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De geluksfabriek