Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
,

Kennis maken: leren in gezelschap

Gebonden Nederlands 2002 9789055942695
Verkooppositie 99999994 dagen in de top 100
Dit artikel is niet leverbaar.

Samenvatting

Kennis en kennisontwikkeling zijn cruciaal voor het succes van individuen en organisaties. Daar zult u het waarschijnlijk mee eens zijn. Maar hoe zorgen we dan voor een zo optimaal mogelijke kennisontwikkeling? In dit boek wordt leren beschouwd als een proces waarin kennis gemaakt wordt. Dat is een proces dat zelden solitair plaatsvindt. Meestal gebeurt leren in gezelschap. Daar waar medewerkers met elkaar optrekken leren zij problemen op te lossen, in interactie met klanten, systemen en leidinggevenden. Deze leerprocessen voltrekken zich steeds meer op en rond het werk, zonder dat de betrokken medewerker er expliciet aandacht aan schenkt.
Noch een buitenstaander, noch de lerende zelf bepalen bewust de componenten van het leren. Toch vinden leerprocessen plaats, autonoom en ongepland. Werken en leren zijn nauw met elkaar verbonden en kunnen we eigenlijk niet meer los van elkaar zien. De factoren die van invloed zijn op het leren hebben onverkort betekenis voor het werk.
Dit boek is een zoektocht naar nieuwe benaderingen om leerprocessen in de context van werk te bevorderen. De auteurs kiezen daarbij onverhuld voor een perspectief dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling, aansluitend bij individuele passie en gedrevenheid en samenwerking op basis van wederzijdse aantrekkelijkheid. De bijdragen zijn alle gestoeld op praktijkervaring in diverse organisaties en contexten. In 'Kennis maken: leren in gezelschap' vindt u een geheel aan theoretische en praktische perspectieven omtrent het inrichten van leerprocessen.

Specificaties

ISBN13:9789055942695
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:320
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:17-10-2002
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Mariël Rondeel

Mariël Rondeel is sinds 1999 ontwerper en adviseur verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Haar belangstelling gaat uit naar het relationeel ontwerpen van effectieve leeromgevingen in en rond het dagelijkse werk. Daarbij benut zij de kracht van wat er al is en richt ze het ontwerpproces in als leerproces voor alle betrokkenen. Wat haar bezig houdt is de vraag hoe beroepsonderwijs en arbeidsorganisaties samen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de ontwikkeling van vakmanschap. In dat ontwerpproces vervult Mariël graag de rol van bruggenbouwer en verbinder. Ze is kerndocent van de Leergang Ontwerpen van Leertrajecten van de Foundation for Corporate Education (FCE).

Andere boeken door Mariël Rondeel

Over Sibrenne Wagenaar

Sibrenne Wagenaar werkt als zelfstandig onderwijskundig adviseur en ontwerper. Zij ontwikkelt met klanten werkwijzen om op een aantrekkelijke manier beweging te organiseren rondom vraagstukken op het gebied van leren en ontwikkelen. Haar belangstelling gaat uit naar het werken in effectieve leeromgevingen in en rond het dagelijkse werk. Hierbij heeft zij een speciale interesse voor het leren in netwerken en communities, en de inzet van nieuwe en sociale media. Zij ziet veel mogelijkheden om leer- en veranderprocessen te versterken met ‘web en app, zoals weblogs, wiki’s, online fora, Twitter, Pinterest of Instagram. Thema’s die haar momenteel bezighouden zijn sociaal leren, co-creatie en netwerkend werken en leren. Sinds 2007 is zij eigenaar van Link2Learn (www.link21earn.eu). Tevens is zij adviseur en partner van Ennuonline (www.ennuonline.nl). Ze blogt regelmatig op de teamblogs www.nvo21eren.nl en www.leerarchirect.nl.

Andere boeken door Sibrenne Wagenaar

Inhoudsopgave

Voorwoord

Kennisontwikkeling in gezelschap

Deel 1 - Context voor leren

1. Een economische grondslag voor leren ontwikkelen
2. Een kennisproductieve werkomgeving ontwikkelen
3. Leren binnen en buiten de spelregels van de organisatie

Deel 2 - Gezamenlijk leren

4. Leren van de toekomst
5. Verbindingen

Deel 3 - Persoonlijk leren

6. Ondernemer zijn van je eigen talenten
7. Individuele ontwikkeling vanuit persoonlijke drijfveren
8. Stages of concern
9. Non scholae, sed vitae discimus
10. Van leerstofgericht naar competentiegericht opleiden
11. Veranderingen inrichten als leerproces

Deel 5 - Persoonlijk leren

12. Leerprincipes toegepast in de praktijk
13. Offreren en leren

Over de auteurs
Literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kennis maken: leren in gezelschap