

Het spiegelende brein
Over inlevingsvermogen, imitatiegedrag en spiegelneuronen
Paperback Nederlands 2008 9789057122767Samenvatting
Hoe komt het dat wij andermans gedachten en gevoelens begrijpen? Gedachten lezen, empathie, inlevingsvermogen, aanvoelen - het zijn belangrijke kenmerken van de mens en voorwaarden voor vooruitgang en beschaving. We hebben het in ons, en sinds kort weten we ook hoe het werkt: door middel van de zogenaamde spiegelneuronen in ons brein, 'slimme cellen' die ons in staat stellen om anderen te begrijpen en bepalend zijn voor onze sociale vaardigheden.
Zoals The New York Times stelt: De ontdekking raakt talloze wetenschappelijke disciplines en verandert ons begrip van cultuur, empathie, filosofie, taal, imitatie, autisme en psychotherapie.
'Het spiegelende brein' is het eerste publieksboek over deze revolutionaire wetenschap. Marco Iacoboni beschrijft hoe de spiegelneuronen zijn ontdekt door het team van Giacomo Rizzolatti van de Universiteit van Parma, Italië, waaraan hij zelf was verbonden. Hij legt uit hoe ze werken en waarvoor ze belangrijk zijn: om anderen te begrijpen, voor imitatiegedrag, moreel gedrag, bij het leren, taalverwerving, bij verslaving, politieke voorkeur, het idee van de vrije wil, consumentenkeuzes en in de neuromarketing, een nieuw vakgebied dat zijn ontstaan dankt aan de ontdekking van spiegelneuronen. Iacoboni gaat ook in op situaties waarbij ze niet werken, zoals bij autisme.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (2)
Inhoudsopgave
1. Na-aperij
2. Playbackshow
3. Taal begrijpen
4. Zien is voelen
5. Oog in oog met jezelf
6. Gebroken spiegels
7. Superspiegels en de bedrading van de hersenen
8. The Bad and the Ugly: geweld en drugsverslaving
9. Behoeften en verlangens spiegelen
10. Neuropolitiek
11. Existentiële neurowetenschap en samenleving
Noten
Dankwoord
Index
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan