

Drs. Ing. Bart de Best RI is vanaf 1985 werkzaam in de ICT, momenteel is hij als zzp'er werkzaam als consultant.
Meer over Bart de BestSamenvatting
Acceptatiecriteria vormen een meetinstrument voor zowel gebruiker als beheerder om te bepalen of nieuwe of gewijzigde informatiesystemen voldoen aan de afgesproken eisen voor functionaliteit, kwaliteit en beheer.
Er komt heel wat kijken om acceptatiecriteria te verankeren in beheerprocessen en systeemontwikkelingsprojecten. Het opstellen en het hanteren van acceptatiecriteria voor IT-producten en -diensten geschieden bij veel organisaties met wisselend succes. Vaak worden acceptatiecriteria wel opgesteld, maar niet effectief gebruikt en verworden ze tot een noodzakelijk kwaad zonder kwaliteitsborgende werking.
Dit boek geeft een analyse van de oorzaken van dit falen van de kwaliteitsbewaking; als remedie worden drie stappenplannen geboden voor het afleiden, toepassen en invoeren van acceptatiecriteria.
De doelgroep van dit boek omvat alle partijen die betrokken zijn bij de acceptatie van IT-middelen: de gebruikende klant, de interne en externe leveranciers en de beheerorganisatie. Ook is er nog een doelgroep die niet accepteert, maar vaststelt of correct is geaccepteerd; hiertoe behoren kwaliteitsmanagers en auditors die het boek als normenkader kunnen gebruiken.
In het boek is een aantal casussen opgenomen die diverse manieren laten zien voor het effectief en efficiënt omgaan met acceptatiecriteria.
Specificaties
Inhoudsopgave
Ten geleide
Voorwoord
1. Inleiding
2. Wat zijn acceptatiecriteria
3. Waar zijn de GSA-stappenplannen op gebaseerd
4. Afleiden acceptatiecriteria
5. Toepassen acceptatiecriteria
6. Invoeren acceptatiecriteria
7. Stappenplannen in de praktijk
Bijlage A: literatuur
Bijlage B: begrippenlijst
Bijlage C: acroniemen
Bijlage D: kritieke succesfactoren/prestatie-indicatoren per beheerproces
Bijlage E: acceptatiecriteria per kwaliteitsattribuut
Bijlage F: toolkit acceptatiecriteria
Bijlage G: websites
Nawoord
Over de auteur
Trefwoordenregister
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan