

Met het oog op communicatie
Reflecties op het communicatievak
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789460945571Samenvatting
Communicatiewetenschappers die uit de grond van hun hart iets willen betekenen voor de communicatieprofessie en daar hun hele carrière aan wijden, zijn zeldzaam. Betteke van Ruler is zo iemand.
Dit boek bevat een selectie uit haar oeuvre, gerangschikt onder een aantal thema's waarover zij vanaf de vroege jaren negentig – en nog steeds – veel schrijft. Thema's die na al die jaren nog steeds relevant en vaak verrassend actueel zijn. Ze was haar tijd nogal eens vooruit. Het is opmerkelijk hoeveel ideeën, gedachten en concepten Betteke jaren geleden al lanceerde en die nog maar kort geleden op grotere schaal een snaar raakten.
Al vanaf het begin van haar carrière betoogde zij dat organisaties zich druk moeten maken om afstemming (alignment) met hun stakeholders. Maar in de loop van de jaren gaat zij verder: naast afstemming met belangrijke stakeholders moeten organisaties ook aandacht besteden aan het maatschappelijk humeur. Zij noemt dat reflectief communicatiemanagement. Niet minder bekend is haar communicatiestrategieënmodel, het Communicatiekruispunt, en haar ideeën over de taak van de communicatieprofessional. Dit en veel meer thema's uit het communicatievakgebied, komen terug in deze bundel.
"Als geen ander heeft Betteke van Ruler bijgedragen aan de professionalisering van de communicatieprofessie. Met het oog op communicatie is daarvan het ultieme bewijs. Dit boek is een must read voor iedereen die gelooft in de kracht van excellente communicatie."
- Frank Körver, Boer & Croon Consulting
"Het versterken van de reflectieve oriëntatie op het totale communicatieproces is de rode draad in deze overzichtsbundel, waarin Betteke van Ruler mij als communicatieprofessional prikkelt, inspireert en scherp houdt met haar pleidooi voor meer educated guesses."
- Celia Noordegraaf, Communicatievrouw van het jaar 2011
"Een overzichtelijke ordening van de bijdrage van Betteke van Ruler aan het brede terrein van communicatiemanagement. De toegankelijk geschreven artikelen zetten opnieuw aan tot reflectie op je eigen denk- en handelwijze. Een aanrader!"
- Erik Reijnders, zelfstandig adviseur en auteur
Deze uitgave is bestemd voor communicatieprofessionals. Daarnaast is het boek interessant voor docenten communicatie, communicatiewetenschappers, maar ook voor studenten communicatie (hbo/wo) en andere geïnteresseerden.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Over Betteke van Ruler
Inhoudsopgave
1. Hoe communicatie werkt
Inleiding
Eigentijds pr-beleid stelt de samenleving centraal
Communicatie, basisbegrippen
Grenzen aan beïnvloeding door de overheid
Interactieve wetenschapscommunicatie in de dagelijkse praktijk
Co-oriëntatie en symmetrie: wat heb je eraan als communicatiemanager?
De communicatiemanager: dirigent of eerste violist?
De tien geboden van goede communicatie
2. De boodschap als kern van communicatie
Inleiding
De board room editor
Frame doctoring: het strategisch gebruik van frames in storytelling
De communicatieprofessional als boodschappenjongen
Campagnes rijk vaak betuttelend
3. Communicatiemanagement als vakgebied
Inleiding
De bakens van het vak
Reflective Communication Management, Future Ways for Public Relations Research
De core business van public relations en communicatiemanagement
Wat zeggen ze over public relations?
Voorlichting in Nederland, een overzicht
PR is voor mij…..
Hoezo reputatiemanagement?
BombShell
Communicatiemanagement, multi-dimensionaal concept
De vier C's van een succesvolle afdeling communicatie
Valt communicatie niet te managen?
Communicatie: kritieke succesfactor is sluitpost
Communicatiemanagement, speelvelden en communicatiebeleid
Perspectieven op communicatiemanagement
Corporate Communicatie in de beroepspraktijk
Applying Social Theory to Public Relations
Communicatiemanagement: van kwantiteit naar kwaliteit, de ontwikkeling van een professionaliseringsmodel
4. Het communicatiekruispunt als toolkit
Inleiding
Het Communicatiekruispunt, een situationeel model van strategieën voor communicatiemanagement
De boodschappenlijst van Grunig
Voors en tegens op het Communicatiekruispunt
De dialoog als methode
Co-produktie vraagt veel van communicatieafdeling
5. De communicatieprofessional
Inleiding
Geen vak?
De communicatieprofessional bestaat niet
De emancipatie van communicatie
Kwestie van niveau
Zeven is een galg vol. Veertig jaar vakliteratuur levert zeven typen communicatiemanagers op
Communicator, Manager, Adviseur
De voorlichter als adviseur
Vier soorten communicatieadvies
Een vak voor Jan en Alleman
Vrouwen in het communicatievak
Interne communicatie en de profielen in het communicatiemanagement
Voorlichter moet aanbieden èn ontvangen
Monitor communicatiemanagement, Communicatie publieke en private sector vergeleken
Onderzoek onder portefeuillehouders: beperkte visie op rol van communicatie
'Spinnen moet je overlaten aan de poes': Wallage over overheidscommunicatie
Trendonderzoek Communicatieberoepspraktijk 2005-2006, samenvatting
6. De communicatieprofessional en de journalistiek
Inleiding
Journalisten kunnen niet tellen
Niet schieten op de journalist
De perceptie van journalisten en voorlichters van eigen en andermans beroep
7. Bedrijfsjournalistiek als kerntaak van communicatieprofessionals
Inleiding
Hoeveel blauw kan een mens verdragen?
Wat is goede bedrijfsjournalistiek?
Bedrijfsjournalistiek is vooral promotie voor de bazen
Hobbyisme op bijna professioneel niveau
Over chirurgen en operatiezaalmanagers in het communicatievak
8. Accountability en een Body of Knowledge voor het vak
Inleiding
WA voor communicatiespecialisten?
Het einde van de planningsmodellen
Heeft de communicatieprofessional toevoegende waarde?
Kennismanagement om te overleven
Een BOK is zo geschoten
Rol en functie van onderzoek naar effectiviteit in communicatiemanagement
Als Door Een Adder Gebeten
Gouden tijden voor het communicatievak!
Wie zijn de survivors in het vak?
'We doen alsof we alles onder controle hebben'
9. Ethiek, beroepscodes en MVO
Inleiding
PR: ieder voor zich en God voor ons allen?
Openheid en openbaarheid in organisaties
De pr-beroepscode: leuk voor aan de muur
Zin en onzin van gedragscodes
Leuk voor aan de muur
De grenzen van het communicatievak
Doorleefd, integer, open
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
The company behind the brand: das Fressen und die Moral
De integriteit van Heineken
Openbaar?
Openheid klinkt mooi, leuk voor de zondag maar onwerkbaar op maandag
Curriculum Vitae Betteke van Ruler
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan