

Bart Durlinger heeft 30 jaar ervaring als manager, toezichthouder en organisatieadviseur in de zorg, met name in de ziekenhuissector.
Meer over Bart DurlingerNaar een ideale zorgorganisatie
Patientgericht en procesgestuurd
Paperback Nederlands 2011 9789490463144Samenvatting
Bij het creëren van de ideale zorgorganisatie spelen veel elementen een rol. Zoals de invloed van een veranderende omgeving, de rol van de professionals in het bestuur en de organisatie van de patiëntenstromen. Of de vorming van resultaatverantwoordelijke eenheden en de inrichting van de planning en control.
De ideale zorgorganisatie is patiëntgericht en procesgestuurd. Opgebouwd uit eenheden met een duidelijke resultaatverantwoordelijkheid. Aangestuurd door een bestuur en management waarin ook de professionals hun verantwoordelijkheid nemen. En ondersteund door stafafdelingen die interne klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. Waarin anatomie en fysiologie in balans zijn. De vormgeving hiervan is een complex proces, in veel gevallen een zoektocht en eindigt nooit.
De goede oplossingen van vandaag kunnen overmorgen achterhaald blijken. De ideale zorgorganisatie bestaat niet. Maar moet wel altijd nagestreefd worden. Dit boek is gebaseerd op onderzoek bij 23 ziekenhuizen en advisering van 11 ziekenhuizen die een dergelijke transformatie hebben doorgemaakt. Daarnaast is studie gemaakt van een aantal organisaties in de GGZ en de Care. Hoewel ziekenhuizen een centrale plaats in het boek innemen, geldt veel van hetgeen hier beschreven wordt ook voor organisaties in de GGZ en de Care. Zij staan vaak voor dezelfde ontwerpvragen als de ziekenhuizen.
'Naar een ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en procesgestuurd' is een bijzonder boek. Niet eerder werd het complexe ontwerp en inrichting van zorgorganisaties zo omvattend in de volle breedte beschreven. Met een unieke mix van onderzoeksresultaten en praktijkervaring. Een must voor bestuurders, managers en professionals. Ook voor managers van buiten de zorg, die een overstap naar de zorg overwegen. En voor studenten die een carrière in de zorg ambiëren.
'Een stevige steun in de rug van ziekenhuisbestuurders' - Roelf de Boer, voorzitter Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Andere context, nieuwe eisen
2. Ratio en emotie achter modelkeuzes
3. De dokter in de lead!?
4. Patiëntenstromen, doelgroepen en waardecreatie
5. RVE-vorming in de praktijk
6. De organisatie van de multidisciplinaire zorg
7. Bedrijfsondersteunende en stafafdelingen
8. Planning & Control
9. Leiderschap, cultuur en competenties
10. Veranderkundige dimensies
11. RVE-vorming in de GGZ en de VVT-sector
12. RVE-vorming in Vlaanderen
13. Toekomstperspectief
Bijlage 1: Competentieprofiel RVE-leiding
Bijlage 2: Vakgroepconvenant
Bijlage 3: Format ondernemingsplan maatschap/vakgroep
Lijst met afkortingen
Literatuurlijst
Deelnemers aan het onderzoek en de interviews
Dankwoord
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan