Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Bertrand Weegenaar | 15 januari 2014 | 1-2 minuten leestijd

Van de jurytafel (III)

Met enorme stapels boeken op tafel (totaal heeft de jury rond de 250 boeken doorgenomen) werd gediscussieerd over de kwaliteit en thematiek van de boeken. De ‘longlist’ moet namelijk worden samengesteld. Berichten vanuit de geheime jurylocatie.

Over de kwaliteit is de jury vaak niet te spreken. Vooral de vloed aan in eigen beheer en onder ‘zelfpublicatie’ labels uitgegeven titels, verdienen beter. Betere redactie, soms betere opmaak, en goed leesbare schema’s. Het zijn belangrijke zaken die uitnodigen om een boek te gaan lezen. Het selecteren van een boek lijkt wat dat betreft wel wat op een eerste date: het uiterlijk is de eerste acceptatie. De inhoud volgt als daarna.

We hebben ook gelachen. Er zijn boeken waarvan we ons afvroegen: waarom? We noemen de V.I.A.G.R.A. Management, De kracht van de roze bril (met als ondertitel ‘Onverwachte lessen voor blije eikels’), Moestuinmanagement - Inspiratie voor organisaties, of De tuin der soorten (‘Jouw Leefwereld Verrassend Ontrafeld De theorie van de polarisatie’). Titels als (S)hevolution - De eeuw van de vrouw, en Honshitsu - De essentie van marketing, de marketing van de essentie zetten ons aan het denken. En de inhoud ook.

Wat de jury ook aan het denken heeft gezet, is het gebruik van citaten. Er zijn boeken die nagenoeg bestaan uit alleen maar citaten. Verder zijn de meeste citaten uit het Engelstalige domein. Dat zegt veel over de achtergrond van de auteurs en over hun bronnen . Het MBA-denken met haar voornamelijk Angelsaksische modellen en goeroes kan hier debet aan zijn.

Jammer, want het heeft er zo alle schijn van dat ten oosten en ten zuiden van ons land niet over management en haar disciplines wordt nagedacht. Dat is zeker niet het geval. Het komt alleen in de opleidingen niet aan de orde. De behoorlijke import van Nederlandstalige boeken uit het Belgische achterland is daarop een uitzondering. Dit geeft interessante en vernieuwende, onalledaagse voorbeelden.

Zo zijn er uiteindelijk vijftig boeken op de 'longlist' terecht gekomen. Die gaan we de komende zes weken doorspitten. De juryleden gaan nu op de foto om netjes op de website www.managementboekvanhetjaar.nl te verschijnen. We duiken daarna onder met voor ieder verse titels.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden