Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Effectief leidinggeven bij verandering

‘Je ziet steeds meer dat mensen zelf verantwoordelijk worden voor een verandering, maar ook de rol van de leider verandert.’ Sasja Dirkse en Angela Talen richten zich steeds meer op verandermanagement, met hun nieuwste boeken maar ook met het boekevent Effectief leiderschap in verandering. ‘Wat vinden jullie belangrijkste bij een verandering?’

Nienke van Oeveren | 11 februari 2014 | 3-4 minuten leestijd

De deelnemers staan in een lijn van meest naar minste ervaring met verandering. Om de beurt noemen ze wat voor hen het belangrijkste is: positiviteit, dat de mensen enthousiast zijn, dat je samen voor het doel gaat, eerlijkheid. Iedereen krijgt een coach om mee te reflecteren en om samen de theorie toe te passen op zijn eigen case. Na een korte kennismaking pakken Dirkse en Talen de draad weer op met hun zeven vertrekpunten voor een verandering, deze staan ook in Het kleine boek voor grote verandering. ‘Onze bril is dat we altijd van iets goeds naar iets goeds veranderen’, licht Dirkse toe. ‘Vraag je af: waarom is dit ons gedrag? Waarom was het waardevol toen we hiermee begonnen? Waarom willen we dat nu niet meer en wat is nu waardevol?’ Zo blijven de mensen in hun waarde.

Verstoren
Het vijfde vertrekpunt is ‘verstoren loont’: spiegelen en gespiegeld worden blijkt vaak de meest krachtige reden om te veranderen. Maar de middag staat eigenlijk in het teken van het laatste vertrekpunt: wees congruent. Zorg dat de manier waarop je verandert een voorbeeld is van waar je naar toe wilt. Talen benadrukt: ‘Dat de momenten waar jij bent ook passen bij de gewilde verandering.’ Dirkse geeft als voorbeeld dat een manager meer betrokkenheid wil van zijn teamleden. ‘We hebben toen een vergadering gefilmd; hierop zie je dat de manager vooruit zit, maar zijn teamleden achterover zitten. Maar op het moment dat de manager achterover leunt, komen de anderen naar voren en hebben ze een actieve houding.’

Focus
Om de deelnemers actief te houden, moeten zij uit een stapeltje kaarten de waarden kiezen die gaan over hun verandering. En uit de belangrijkste drie moeten ze de allerbelangrijkste selecteren. ‘Middenmanagers zeggen vaak: er speelt zoveel! Maar als leidinggevende moet je juist focus bieden aan je teamleden.’ Dirkse licht deze werkvorm nog verder toe: ‘We geven met de kaartjes een kader waarbinnen je zelf kunt kiezen.’ Ook voor verandering is dit heel belangrijk, het blijkt zelfs één van de onderdelen van het congruentiemodel van de sprekers. Vier factoren zijn namelijk van invloed op een verandering en zijn ook meteen gebieden waarin je een aanpak voor de verandering kunt zoeken. De hardere kant van sturing zijn duidelijke kaders en de (fysieke) context. Een kantine tussen de werkplaats en de kantoren schept een afstand, waardoor medewerkers het gevoel hebben dat ze niet op de hoogte gehouden worden. Een tv-scherm met korte berichtjes over het reilen en zeilen bleek letterlijk een venster te zijn, vertelt één van de deelnemers.

Aandacht
De zachtere aspecten zijn het gedrag van de leidinggevende en échte aandacht. ‘Vaak werkt het goed om een verandering te zoeken bij de kaders en context, maar op denk duur zul je ook aandacht moeten geven aan de zachtere aspecten.’ Dirkse vult aan: ‘Bij samenwerking of innovatie spelen die een belangrijke rol en is aanpassing van de hardere aspecten onvoldoende.’

Verandering gebruiken
Tot slot gaan de dames nog in op veranderingen die gericht zijn op ander gedrag. Een deelnemer vertelt dat de hogeschool waar zij werkt een aantal jaar geleden wetenschappelijker wilde zijn, maar de nieuwe bestuursvoorzitter wil nu juist meer ondernemerschap. Dus nieuwe projectgroepen, het curriculum moet worden aangepakt. ‘Gebruik de verandering om het gedrag te stimuleren dat je wilt creëren. Trek de inhoudelijke doelen en het gedrag uit elkaar.’ Talen drukt het zelfs nog sterker uit: ‘Gedrag kan nooit een apart project zijn; het zit in andere projecten.’ De sprekers stellen voor dat de deelnemer zich opstelt als facilitator die zich niet richt op de inhoud, maar op de aanpak en het gedrag. ‘Over gedrag hoef je het niet te hebben, dat moet je gewoon doen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden