Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Justin van Lopik | 25 september 2014 | 3-5 minuten leestijd

Eventverslag: Buitengewoon leiderschap

Dienend, verbindend of persoonlijk leiderschap. Of is het gewoon allemaal buitengewoon leiderschap? Willen we tegenspraak tegengaan of juist stimuleren of zelfs organiseren? Deze en andere vragen staan centraal op het Managementboek Event Buitengewoon leiderschap. Een dag met een boordevol programma.

Managementboek Event Buitengewoon leiderschap vond plaats in het Maitland Theater op Landgoed de Baak, en ging over – hoe kan het ook anders – leiderschapsstijlen die passen bij een steeds sneller veranderende wereld waarin de lijntjes eigenlijk alleen maar korter worden. Twan van de Kerkhof, auteur van De reis van de leider, trapt af met een stevig onderwerp. Weerstand moet je – als het gaat om je functioneren als leider – organiseren, en niet zien te voorkomen. Van de Kerkhof: ‘Laat je niet op het schild hijsen. De meeste leiders klimmen daar niet zelf op, maar worden door hun omgeving verheven. Als je dat accepteert, dan krijg je te weinig tegenspraak.’

Het voelt veilig om tegenspraak binnen het eigen managementteam te stimuleren, maar volgens Van de Kerkhof moet je juist buiten je comfortzone gaan: ‘Binnen veel managementteams functioneert onderlinge tegenspraak niet. Een ‘hofnar’ vanuit een andere afdeling kan dan uitkomst bieden.’ De moraal van zijn verhaal: ‘face the brutal facts, leg ze in dialoog op tafel.’

Onaantastbaarheid

Arko van Brakel, directeur van De Baak en auteur van verschillende boeken, herkent het beeld dat Van de Kerkhof schetst. Hij vertelt hoe hij en zijn kompaan Adam Curry na de verkoop van zijn eerste ondernemingen vooral in de media op het schild gehesen werden. Van Brakel, ondernemend als hij is, ging van start met Jamby: ‘Een oplossing waar op dat moment nog geen probleem voor was.’ Dat ze dat toch fundamentele probleem niet zagen kwam deels door hoe ze beschreven werden. En twee succesvolle ondernemingen verkocht, dat geeft een gevoel van onaantastbaarheid.

Een van de zaken die Van Brakel tegenwoordig beweegt is leiderschap in de Weconomy. Hij noemt verschillende branches waarin dat grote veranderingen gaat veroorzaken. Neem de overbekende zonnepanelen. De consument wordt partner van de leverancier. Maar het gaat niet zozeer om het voorbeeld, maar om wat het betekent voor leiderschap. Van Brakel: ‘Dat verandert alles. Het vergt een andere houding als je klant deelneemt in je proces. En in die context kom je er niet met een stijl die is gebaseerd op macht. Die heb je immers niet. Dienend leiderschap is het antwoord. Leiderschap met minder ego, dat erop is gericht om verbinding te maken.’ Hij illustreert het met het prachtige verhaal over hoe een aangespoelde surfplank op Bonaire – via zo’n dienend leider – uiteindelijk leidde tot een wereldkampioenschap surfen. (De trailer van een documentaire over dit onderwerp vindt u: http://www.youtube.com/watch?v=ndp96VhN8xc).

De neuzen

Dan naar John Schrederhof, auteur van Nederland zoekt leiders. Hij muntte de titel van de dag, Buitengewoon leiderschap. Zijn centrale vraag: ‘Waarom is het ene team succesvol, en het andere niet?’ Hier vinden we de brug met het verhaal van Van Brakel. Schrederhof: ‘De succesfactor is de mate van verbondenheid tussen de teamleden.’ In zijn ervaring groeit de behoefte daaraan. Maar, zo waarschuwt hij, die verbondenheid kan niet worden afgedwongen, mensen kiezen zelf voor wie ze openstaan. Hoe moet dat dan wel? Hoe versterken we verbondenheid? Schrederhof geeft ons vier randvoorwaarden. Ten eerste is er veiligheid. Mensen moeten eerlijk durven zijn over wat er speelt. Eerlijkheid en betrouwbaarheid liggen aan de basis van veiligheid, en het is dus zaak die te stimuleren. Tweede factor is autonomie. De leider moet de moed hebben de mensen de ruimte te geven om zichzelf te zijn, en dat vergt vertrouwen van de leider. Dan is er waardering. Stop met de focus op wat niet goed gaat, want waar je op focust groeit! Laat de ander groeien door aandacht voor wat goed gaat. Dit vergt empathie van de leider. Tot slot is een gezamenlijk doel van belang. Dat is een doel dat in het team zelf tot stand komt. Probeer daarom de neuzen niet te richten, maar verzamel mensen met de neus dezelfde kant op.

Tica Peeman gaat later op de dag nog dieper in op het aanleren van leiderschapsvaardigheden, en vat het allemaal mooi samen. ‘Leiderschap is geraakt worden en blijven staan, anderen applaus gunnen, vertrouwen geven zonder bewijs. Leiderschap is aanspreken en uitspreken, niet gedogen. En een leider geeft de koers, maar geeft niet aan hoe de reis precies gaat verlopen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden