Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Eventverslag: Zakendoen in de nieuwe Economie

Het conferenciecentrum in het bosrijke Doorn is een uitstekende plek voor een inspirerende bijeenkomst. Op deze zonnige donderdagmiddag is het erg verleidelijk om op het terras te blijven, toch lukt het Marga Hoek om zo’n 50 geïnteresseerden in een warme zaal te krijgen voor haar Masterclass.

Justin van Lopik | 26 september 2014 | 4-5 minuten leestijd

Na een korte introductie vertelt de auteur van het Managementboek van het Jaar 2014 ons iets over haarzelf en haar werkgeversorganisatie voor duurzame ondernemingen, de Groene Zaak. Centraal staat deze middag het thema zaken doen in de nieuwe economie, tevens de titel van haar boek. Op het programma staan uitleg over wat de nieuwe economie precies behelst, hoe hier wordt gewerkt en daarnaast is het plan om te spreken over de bijbehorende businessmodellen. Hoek nodigt nadrukkelijk uit tot interactie en start met uitleg over de nieuwe economie.

Deze nieuwe economie kenmerkt zich door het daadwerkelijk toevoegen van waarde. Niet langer is geld de drijfveer, maar het daadwerkelijk creëren en toevoegen van waarde voor de stakeholders. Onze planeet én de maatschappij vragen nu om verandering. Marga Hoek vertelt ons dat er momenteel al 5 planeten nodig zijn om ons huidige systeem draaiende te houden. Daarbij zijn tijden van crisis er juist om dingen op een andere manier te doen. Tijd voor verduurzaming dus! Minder focus op omzet, winst en productie (het oude systeem) en meer aandacht voor ‘groene’ initiatieven.

Duurzame ervaring

Haar boek is dan ook tot stand gekomen doordat ze startte met het verzamelen van goede duurzame voorbeelden. Veel duurzame organisaties ervaren tegenwind van de gevestigde orde en ook zij merkt dat de politiek snel inspeelt op de actualiteit, maar daarom minder geneigd is om op de lange termijn te handelen. Het gevolg is dat schaalvoordelen moeilijk te behalen zijn en het oude dominante systeem daarom blijft bestaan.

Hoek gebruikt veel voorbeelden uit de praktijk en heeft duidelijk een ruime ervaring op het gebied van verduurzaming en onderzoek op dit gebied. Dit onderzoek gebeurt samen met ruim 70 wetenschappers die aangesloten zijn bij het Groene Brein, een denktank waar zij zelf bestuursvoorzitter van is. Ze betrekt de deelnemers van deze Masterclass door hen te vragen voorbeelden en oplossingen te benoemen. Na ongeveer een half uur is er enorm veel interactie en is het voor de begeleider van de Masterclass soms moeilijk om lijn in het verhaal te houden. Dat is merkbaar door de vele zijsporen en de manier waarop ze opmerkingen soms parkeert of tactisch doch vriendelijk passeert.

Interactie

Samen met de deelnemers komt er voor de pauze veel interactie op gang en tijdens de pauze zorgt dit voor animerende gesprekken tussen de deelnemers. Geïnteresseerd worden kaartjes uitgewisseld en ontdekken deelnemers dat ze elkaar prima kunnen helpen, het netwerkevent doet zijn naam eer aan. De pauze duurt iets langer dan gepland, het blijkt moeilijk om de energie die in de pauze ontstaat ‘terug te duwen in mijn klasje’ zoals Hoek het gekscherend weergeeft.

Gelukkig blijft Hoek met inspirerende voorbeelden komen, toch wil ze deze situatie ook gebruiken om de verbinding met het publiek te versterken. Met vlagen gaat dat uitstekend en komt vanuit het publiek waardevolle input, af en toe komt er wat weinig reactie en wachten de deelnemers hoorbaar op het antwoord dat uiteindelijk door de expert gegeven wordt.

Theorie in de praktijk

De presentatie op de achtergrond blijft lange tijd staan op de eerste van de ‘zeven vensters’ die in het boek van Hoek worden behandeld, het venster: klanten. Een deelnemer vraagt daarom om nog even snel voor het einde langs de andere 6 vensters te gaan. Het antwoord daarop is duidelijk: ‘het zou kunnen, maar daarvoor is nu helaas te weinig tijd’.

De auteur wil de resterende tijd van deze Masterclass wel graag goed benutten en vraagt het publiek daarom om een keuze te maken. Na een korte stilte oppert een van de deelnemers om de theorie van het boek in de praktijk te brengen: ‘Waarom organiseren we gezamenlijk niet nog een bijeenkomst waarbij we de andere vensters ook behandelen?’ De auteur blijft even stil, begint te lachen en geeft aan het een goed idee te vinden. Direct neemt het enthousiasme van de deelnemers toe, er wordt een locatie geregeld, iemand gaat het geheel coördineren en een van de aanwezigen wil een energiek intermezzo verzorgen. De Masterclass werpt direct vruchten af. Dit is Zakendoen in de nieuwe economie. Marga Hoek en de deelnemers kunnen terugkijken op een succesvol boekevent. Waarbij het meest fascinerende toch wel is, dat succesvol duurzame beweging tot stand brengen onder leiding van een expert dus al in een middag te regelen is.

Er is een LinkedIn-groep rond de aankomende bijeenkomst. U vindt die op: https://www.linkedin.com/groups/Masterclass-Zakendoen-in-de-nieuwe-8176642/about

Over Maarten Fijnaut

Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, adviseur bij Ardis Organisatie Advies, sprekercoach bij TEDx en begeleider van SpiritWalks. Kijk voor meer informatie op: http://www.linkedin.com/in/maartenfijnaut

Interessante links

SpiritWalk - Natuurlijke ontspanning

TEDxAmsterdam

Ardis Organisatie Advies

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden