Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Peter Decuypere | 30 maart 2017 | 4-5 minuten leestijd

Holy Trinity Events - Een radicaal nieuwe methode

Holy Trinity Events toont aan hoe je aan de hand van het unieke en vernieuwende Holy Trinity Model een succesvol event kunt analyseren en opzetten. Via gedurfde analyses en herkenbare cases, en rijkelijk geïllustreerd met uniek beeldmateriaal, krijg je een breed inzicht in de kracht van een Holy Trinity Event. Een preview.

‘Jaren geleden dat ik zo een goed en praktisch marketingboek las!’ Een tweet van Barbara Torfs, directeur Marketing en Communicatie van Schoenen Torfs, waarin ze het heeft over mijn boek Holy Trinity Events. En om er meteen nog een gewichtige influencer aan toe te voegen ook nog deze leuke tweet van Jan Callebaut, topmarketeer en oprichter van van Censydiam en WHY5-research:‘2017 started with high quality! Peter Decuypere publishes a top book Holy Trinity Events.’

Mooie woorden, die mij als auteur veel deugd doen, vooral omdat die loftrompetten komen van topmarketeers van ver buiten de eventsector. Ik denk trouwens dat die loftrompetten vooral te danken zijn aan de manier waarop ik mijn filosofische inzichten heb weten te combineren met mijn praktische ervaring en expertise als eventmarketeer. Die ietwat vreemde combinatie liet me toe om een verrassend eenvoudige Holy Trinity Method te ontwikkelen die niet alleen helpt om te denken over evenementen, maar ook over een marketing van de toekomst. En nog een extra troef: de meer academisch onderlegde marketeers zullen ongetwijfeld blij zijn om te zien dat deze Holy Trinity Method stevig gepoot is in de Service Dominant Logic-theorie van de marketinggrootheden Lusch en Vargo.

Mijn boek samengevat in één zin

De Holy Trinity Methode is zo eenvoudig dat ik ze zelfs in één zin kan vatten. Here we go:

De waarde van een event ligt in het zoeken naar de ideale combinatie van GOD-experiences, -denk aan Bono of David Guetta of Messi-, met (M)E-xperiences, -denk aan exclusief eten van Sergio Herman of zelfs een jaccuzzi op een event, met (W)E-xperiences, -denk aan interessante en onverwachte ontmoetingen met andere mensen op een event-.

Eigenlijk spreekt die waarde-driehoek ‘GOD-ME-WE’ voor zich, en toch zien we dat vele eventmanagers zich verslikken in het boeken van nog maar eens meer en vooral duurdere artiesten, en in het aanbieden van nog maar eens meer exclusieve services. Als bezoeker krijgen we hierdoor een op- en overaanbod van artiesten en dus GOD-experiences en services of (M)E-xperiences, waardoor deze meer en meer vervallen tot inwisselbare commodities.

(W)E-experiences: Give the people an excuse to connect

In dat overaanbod van keuzes, die topdown geïnspireerd zijn, vergeten we als eventmanager iets verder te kijken dan onze neus, oren, mond lang, spits en groot zijn. Daardoor zien we nauwelijks dat de bezoekers zelf misschien wel eens heel veel waarde voor elkaar kunnen hebben. Dat we er dan vooral moeten voor zorgen dat de mensen elkaar kunnen en durven ontmoeten. Zet eens een pingpongtafel op een event, of hang eens een dubbele schommel. Simpele excuses voor mensen om samen iets te doen. Dat levert (W)E-xperiences op en ons event toont zich dan als een exchange platform voor het uitwisselen van waarden. Burning Man in de Nevada woestijn, met zijn onmiddellijk uitverkochte Nederlands broertje Where the sheep sleep is een extreem voorbeeld van de visie van een event als een exchange platform. Minder extreem maar minstens even succesvol is het Belgische Music for Life. De tagline van dit event is ‘Iedereen zorgt voor iedereen’, waarbij we dan zelf ons goed doel kunnen kiezen waarvoor we geld willen inzamelen: customer experience wordt zodoende customer expression.

Van Holy Trinity Events naar Holy Trinity Thinking

Dat Holy Trinity Thinking, vanuit GOD-experiences en (M)E-xperiences en (W)E-xperiences vertaalt zich verrassend eenvoudig vanuit events naar andere producten en services. We moeten ons dan telkens opnieuw drie vragen stellen: How about God? How about ME? en How about US (we)? Om maar één voorbeeld te geven: stel die drie vragen eens rond Red Bull. Dan begrijp je meteen waarom dit een Holy Trinity ‘Product’ is. Red Bull performt als product, en levert waardevolle en liefdevolle (M)E-xperiences en (W)E-xperiences voor nichemarkten, die ze zelfs helpen ontwikkelen.

Niet disruptief, maar evolutief

Kortom: Holy Trinity Thinking gaat om het eenvoudig herdenken van Holy Trinity Events, producten en services. En bij dat herdenken gaan we niet alleen op zoek naar nog meer GOD-experiences, (M)E-xperiences en (W)E-xperiences, maar zoeken we eveneens hoe we die drie waarde-pulsars mooi versterkend met elkaar kunnen laten samenwerken.  En om met nog wat meer goed nieuws te eindigen: Holy Trinity Method breekt niet disruptief af, nee, ze herdenkt wat we al hebben, en ze herschikt en creëert zo op onverwachte manieren waarde. Holy Trinity Thinking staat voor een respectvolle en liefdevolle marketingevolutie in plaats van voor een veelal gewelddadig disruptief denken.

Peter Decuypere is founding father van onder meer het bekende technofestival I Love Techno in Gent en technoclub Fuse in Brussel. Naast marketingconsultant is hij ook docent aan Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen en Hogeschool PXL Hasselt. Hij is de auteur van Holy Trinity Events. Eerder schreef hij We love events.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden