Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Bertrand Weegenaar | 1 maart 2018 | 2-3 minuten leestijd

Microsoft: langzaam weer een sexy techniekbedrijf

In de jaren ’80 en ’90 behoorde Microsoft tot de elite techniekbedrijven op aarde. Met IBM, HP, Intel en dergelijke was dit wel de top om mee en voor te werken. De laatste tien jaar is dat wat in het slop geraakt. Microsoft werd legendarisch om het missen van grote ontwikkeling. Bill Gates memo in 1995 ‘The Internet Tidal wave’ om alles op Internet te zetten, is beroemd. Recente investeringen in mobiel (Nokia) liepen niet succesvol af. Het sociale media domein is via de aankoop van LinkedIn gestart.

Maar Microsoft is een rijk bedrijf en in haar veertig jarige geschiedenis gewend om te concurreren. Een nieuwe koers om de concurrentie met de Big Four aan te gaan (Amazon, Google, Facebook en Apple), is noodzakelijk. Het is nu gepubliceerd in een boek van de hand van Satya Nadella, CEO van Microsoft. Nadella is sinds 2014 pas de derde CEO van Microsoft na de legendarisch medeoprichter Bill Gates en de energieke Steve Ballmer.

Hit Refresh (‘De transformatie van Microsoft en de zoektocht naar een betere toekomst van ons allemaal’) is een diepgaande visie over de rol van Microsoft als bedrijf, de toekomst van techniek en haar rol in de samenleving. Voortbouwend op de toenemende rol van techniek in ons dagelijks leven (bij Microsoft sinds de komst van de PC), neemt Nadella stevig stelling over discussies rondom privacy, innovatie, Internet of Things en de rijkdommen en mondiale rol van (Amerikaanse) ICT bedrijven.

Technisch gokt’ Microsoft de komende jaren op mixed reality, kunstmatige intelligentie (AI), en kwantum computing. Hiermee bouwt het voort op software en hardware die voor haar clouddiensten (Azure Cloud) beschikbaar zijn. Microsoft concurreert hier met Amazon’s clouddiensten. Nadella schetst een rijke variatie aan gebieden waar deze diensten nu al toegevoegde waarde hebben. Developers in Afrika kunnen middels software tools, mobiel en clouddiensten onderscheidende applicaties bouwen zonder grote kosten te maken.

Op het gebied van kunstmatige intelligentie claimt Nadella verder te zijn dan haar concurrentie. Hij voegt wel een belangrijke verantwoordelijkheid voor zijn bedrijf toe: AI en robotica moeten in dienst staan van de mensheid. Deze waarborg moet ook bij de softwarebedrijven en developers liggen. Er zouden geheime afspraken met onder andere Google en Apple zijn om dit aan hun kant te waarborgen. ‘Kunstmatige intelligentie moet beschikken over een vorm van slimme privacy, een geraffineerde bescherming die persoonlijke en groepsinformatie beveiliging op een manier die vertrouwen wekt, en daarnaast moeten de gebruikte algoritmes bij onbedoelde gevolgen aangepast kunnen worden. We moeten deze technologieën ontwerpen met zowel verwachte als onverwachte gevolgen in ons achterhoofd.’

Nadella presenteert zich in dit boek als een gewetensvolle en dienend leider. Hij verwacht dit ook van zijn bedrijf, zijn personeel en de producten die het realiseert en in de markt zet. Het is een mooi boek geworden met een waardevolle boodschap. Microsoft is druk bezig om weer een sexy en integer bedrijf te zijn, bewust van de rol van technologie op ons dagelijks leven. En de kansen die het biedt in een mondiale economie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden