Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Renée Reijers | 8 juni 2018 | 2-3 minuten leestijd

Er was eens - Een theatershow over verhalen vertellen

Jazzmuziek op de achtergrond. Gele sneakers, donkergrijs pak en lichtgrijze krullen op het podium van theater Gooiland. Theo Hendriks presenteert The Wow Starts Now, zijn nieuwe boek over storytelling. Hij heeft dit boek geschreven omdat ieder goed idee recht heeft op een meeslepend verhaal.

Met het ontstaansverhaal van Blendle introduceert Theo Hendriks de eerste wow. Op een zaterdagochtend baalde Marten Blankesteijn. In een vol tijdschriftenschap kon hij geen enkel tijdschrift vinden waarvan alle artikelen hem interesseerden. Wat hem op het idee bracht voor het ideale tijdschrift. Het tijdschrift dat je zelf kunt samenstellen. Het moment waarop het idee zich vormt, dat is het eerste wow-moment. De kunst is nu om die eerste wow vast te houden. Dat doe je door het tweede wow-moment voor ogen te houden. Die tweede wow draait om de realisatie van het idee, bijvoorbeeld de lancering van een product, of de eerste verkoop van een dienst, en het goede gevoel dat je daarbij krijgt.

Hendriks schetst hoe een mooi verhaal zich afspeelt tussen die twee wow-momenten. De magische moleculen, markante momenten en loglines die voorbij komen inspireren om nu dat geweldige idee te krijgen waardoor jouw Wow kan starten en je aan dat onvergetelijke verhaal gaat bouwen.

Als dat je verhaal geschreven hebt moet je het ook nog presenteren. Je moet je reptielenbrein overwinnen dat iedere mogelijke twijfel - variërend van heb ik mijn verhaal op orde tot zit mijn haar niet gek - in je oor fluistert. Aan de hand van zijn eigen ervaringen geeft Theo Henriks tips om houvast te creëren op het podium. Denk bijvoorbeeld goed na over je intentie. Dat is altijd een werkwoord en je kunt er maar één hebben. Een beetje zorg wegnemen en een beetje overtuigen werkt niet, een beetje informeren en een beetje verleiden ook niet. Je moet echt duidelijk hebben wat jouw hoogste doel is. En natuurlijk repeteren, repeteren en nog drie keer repeteren.

Tot slot gaf Theo hendriks nog twee tips om je verhaal levend te houden. De eerste is: Maak je eigen verhalenbank. Niet moeilijk doen, gewoon een Excel waarin je snel momenten en fragmenten kunt terugvinden waarmee je jouw verhaal van nieuw materiaal kunt voorzien. De tweede is: Start een dagboek waarin je iedere dag een markant moment beschrijft. Als je dit later terugleest geven de markante momenten inzicht in je eigen handelen en daarmee inzicht in je eigen persoonlijke ontwikkeling.

De grote zaal van theater Gooiland heeft niet van die grote roodfluwelen gordijnen die ruisend over het podium dicht glijden, maar deze prachtige show verdient wel zulke gordijnen.

Renée Reijers is reputatie- en communicatieadviseur. Ze heeft brede ervaring in profit en non-profit organisaties en up to date kennis van de vakgebieden reputatie en communicatie.

Theo Hendriks is te boeken voor een Incompany programma op maat.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden