Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ger Post | 4 maart 2016 | 2-3 minuten leestijd

Een Happy Meal waar je echt blij van wordt

Onderzoekers vinden in hun onderzoeken aanwijzingen dat een westers dieet net zo slecht is voor iemands geestelijke gezondheid als voor zijn fysieke gesteldheid. Sommigen denken zelfs dat het je brein doet krimpen.

In maart 2015 publiceerde Lancet Psychiatry een rapport waarin de auteurs pleitten voor een integratie van voedingsmiddelen in de behandelingen in de geestelijke gezondheidszorg. ‘Het opkomende en overtuigende bewijs voor voeding als cruciale factor in de hoge prevalentie en incidentie van psychische stoornissen suggereert dat dieet net zo belangrijk is voor psychiatrie als het dat is voor cardiologie, endocrinologie en gastro-enterologie.'

In het rapport werd gerefereerd aan het onderzoek van de Australische Felice Jacka. Zij was een van de eerste onderzoekers die een link legde tussen het typische westerse dieet en depressie en angst, zo schrijft Scientific American Mind deze maand in een coververhaal. Onlangs vond Jacka zelfs een verband tussen een westers dieet en een krimpend brein: volwassenen die vier jaar lang een westers dieet volgden hadden niet alleen een grotere kans op stemmingsstoornissen, maar ook een kleinere hippocampus, zo bleek uit MRI scans.

En in 2011 vonden onderzoekers van de Universiteit van Las Palmas een verband tussen het mediterrane dieet en een kleinere kans op depressie. Een mediterraan dieet bestaat in eerste instantie uit fruit, groente, noten, granen, vis, mager vlees met mate, olijf olie en - vooruit - een beetje rode wijn. Degene die dit dagelijks at over de periode van zes jaar, had een kleinere kans op depressie. Het risico op depressie nam zelfs met 30 procent af voor degenen die zich het strengst aan het dieet hielden.

Volgens Jacka zijn vooral de traditionele voedingspatronen, zoals het mediterrane, Japanse en Scandinavische dieet, het beste voor de neurale en mentale gezondheid. ‘Uit de data blijkt consistent dat de belangrijkste ingrediënten van een gezond breindieet fruit, groenten, peulvruchten, noten, vis, mager vlees en gezonde vetten als olijfolie bevatten.'

Hoewel deze onderzoeken een verband suggereren tussen wat iemand eet en zijn of haar mentale gesteldheid, is het negatieve effect van een westers dieet op het brein nog niet gevonden in experimenten. Jacka vertelt aan Scientific American dat ze op dit moment wel zo'n experiment aan het uitvoeren is. ‘Onze huidige trial is de eerste poging om direct de vraag te beantwoorden: ‘Als ik mijn dieet verbeter, zal mijn depressie dan verminderen?' De eerste resultaten zien er heel veelbelovend uit.' Later dit jaar willen zij en haar collega's over het onderzoek publiceren.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden