Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Hans van der Klis | 18 december 2012

‘Open cookies’

Maurits Kaptein ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden door rekening te houden met hun persoonlijke voorkeuren, dankzij zogenaamde beïnvloedingsprofielen,’ zo lezen we op het omslag van het boek Digitale verleiding. En dat gaat de wereld van online marketing op zijn kop zetten, zo betoogt de auteur in een interview met Managementboek Magazine. Maar gooit de cookiewet geen roet in het eten?

‘De cookiewet heeft zeker invloed. Als je individuen wilt volgen, zal je een ID moeten hebben van een gebruiker. Dat kan een cookie zijn, of een e-mailadres. Om beïnvloedingsprofielen op een website te gebruiken is inderdaad vaak een cookie nodig. Bij veel e-commercesites zijn mensen ingelogd en hebben ze dus al een cookie geaccepteerd. In andere gevallen zal hier specifiek om gevraagd moeten worden, zoals in Nederland op dit moment. Dit is echter voor alle technologieën die personaliseren het geval. Ik zie dit niet als een specifieke "bedreiging" voor beïnvloedingsprofielen. Ik denk wel dat het interessant is om - in het kader van privacy en openheid – de beïnvloedingsprofielen aan gebruikers te laten zien. Dan kunnen gebruikers leren over hun eigen beslissingsgedrag.’ Waarvan acte!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden