Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Daniëlle de Jonge | 18 juni 2015 | 3-4 minuten leestijd

Preview - Human2Human - Maak je klant trending topic

Tevreden klanten worden niet vanzelf ambassadeurs, verkopen met échte aandacht kan daar echter bij helpen. Daniëlle de Jonge schreef Human2Human, waarin ze uitlegt hoe je dat doet. In deze preview doet ze vast een boekje open.

Klanten hebben torenhoge verwachtingen: onvergetelijke ervaringen, bevlogenheid, innovatieve oplossingen. Bevalt het de klant niet, dan stapt hij over naar een ander. De grootste onderscheidende succesfactor in de nieuwe economie is het geven van aandacht. Echte aandacht. Van mens tot mens. Human2Human. In mijn boek Human2Human: de nieuwe klantrelatie maak je kennis met de vijf niveaus van het Human2Human-klantbelevingsmodel: 1 Klantonterend, 2 Minimaal, 3 Verwacht, 4 Verlangd en 5 Human2Human. De praktische tips en inspirerende voorbeelden helpen je om in de top van het model te komen en jouw klanten te vertroetelen in elke fase van het verkoopproces.

Klanten vinden: ga DANSen!

Doeltreffende acquisitie gaat niet om het maken van zo veel mogelijk afspraken, wel om het maken van zo veel mogelijk kwalitatieve afspraken. Daar heb je tenminste wat aan. En dat bereik je door te gaan DANSen. Het acroniem voor de vier manieren van acquisitie die iedereen onder de knie moet hebben:

- Direct contact. Telefonische acquisitie, direct marketing of de vele mogelijkheden benutten op de goudmijn die LinkedIn heet.

- Aanbevelingen. Een krachtige manier om je netwerk te laten werken, zodat jouw relaties je helpen bij het vinden van nieuwe klanten.

- Netwerken. Een must voor iedereen en heel effectief als je het van voorbereiding tot (langdurige) opvolging gedegen aanpakt.

- Spreken. De ideale manier om potentiële klanten te laten kennismaken met jouw deskundigheid.

Realiseer je bij al je DANS-activiteiten: verkooppraatjes maken plaats voor echt contact. Weten wie de ander is en belangrijk vindt. Zo voorkom je een algemene insteek en focus je op what’s in it for them. Zit je eenmaal aan tafel? Vergeet dan niet de regie in gesprekken te houden met de handige checklist uit het boek.

Klanten hebben: stijg boven de klantverwachting uit!

Gelukkig willen steeds meer bedrijven een hoge aandachtsfactor realiseren in het klantcontact. Het is de manier om de kritische klant van tegenwoordig meerwaarde te laten zien en voelen! Er zijn sowieso vijf pijlers waarop je de hedendaagse klantverwachting wilt overtreffen:

- Help de klant tijd besparen

- Maak het de klant makkelijk

- Zie de klant niet als pratende portemonnee

- Geef de klant duidelijkheid tot in detail

- Verras de klant met een onderscheidende aanpak

En ook: geef een kleine attentie of zorg voor pure beleving. Weet je de klant ermee te raken en een glimlach op het gezicht te toveren? De kans is groot dat de klant er enthousiast over vertelt en wederkerigheid gaat werken. Tip: after-sales is evengoed beleving, hier liggen nog volop mogelijkheden als je blije klanten wilt hebben.

Klanten houden: stop met het kerstgeschenk!

De fles wijn met Kerstmis is zo’n typisch symbool van standaardaandacht zonder onderscheid. Geef je een geschenk, kies dan iets wat de klant wil krijgen en past bij zijn of haar interesses. Klanten houden is natuurlijk veel meer dan het relatiegeschenk. Zorgvuldig netvliesmanagement bijvoorbeeld. Een optelsom van meerdere online en offline manieren van zichtbaarheid, waarmee je constant in beeld blijft bij klanten. Zo zorg je er voor dat je online en offline constant in beeld blijft bij klanten. Dat gaat veel verder dan commercie, want juist daardoor ontstaan ambassadeurs die je helpen groeien. Tevreden klanten worden immers niet vanzelf ambassadeurs. Die sleutel tot succes heb jij in de hand. Door alle vormen van aandacht uit dit boek op ongeëvenaarde wijze in te zetten en hun een onvergetelijke ervaring te bezorgen! Door vastberaden te kiezen voor scherpzinnig relatiebeheer en je jachtinstinct naar nieuwe klanten niet de boventoon te laten voeren. Door tijd, energie en geld te investeren. Passie te laten zien! En door meer te brengen dan te halen. De emotionele belevingskant van de relatie boven alles te stellen. Door Human2Human extreem door te voeren.

Daniëlle de Jonge is verkooptrainer en -coach, ondernemer en veelgevraagd spreker op het gebied van acquisitie, sales en klantgerichtheid. Naast Human2Human schreef De Jonge het boek Verleid de klant. Artikelen van haar hand zijn te vinden op haar blog, op diverse zakelijke websites en in offline (vak)media.

Op 13 oktober 2015 spreekt De Jonge op het middagseminar: De klant aan zet!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden