Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - A Story to Tell

A Story to Tell? van Jan Driessen bevat bijzondere verhalen en anekdotes van de tien grootste wereldleiders. Stuk voor stuk hebben ze een heldere missie en een belangrijke boodschap over te brengen. Een preview.

Jan Driessen | 20 mei 2016 | 3-4 minuten leestijd

Waarom spreekt Hillary Clinton in al haar belangrijke toespraken over haar moeder?

Waarom steekt Justin Trudeau als succesvol politiek talent telkens de draak met zichzelf?

Waarom staat Barack Obama toch altijd rechts in beeld?

Waarom blijft Angela Merkel ondanks alle kritiek stug bij haar eigen verhaal?

Waarom wil Bill Clinton echt alles weten over mijn privéleven?

Waarom weigert Paus Franciscus pertinent zijn officiële rode hermelijnen mantel te dragen?

In dit boek vol persoonlijke, onthullende en soms ongelooflijke verhalen neem ik je mee op een zoektocht naar de ideale toespraak. Hoe spreek je aanstekelijk en overtuigend in het openbaar? Hoe vertel je je eigen verhaal met blijvende impact op je publiek? Voor het antwoord op die vragen kijken we vooral hoe succesvolle politici hun aanhang toespreken. Hoe bereiken zij hun ultieme doel? Hoe boeien en omarmen zij hun publiek? Hoe geven zij al hun volgers vleugels? De sprekers van wereldformaat die we volgen in dit boek, gaan daar vaak bizar ver in. 

Stuk voor stuk hebben ze een heldere boodschap en een in hun ogen belangwekkend verhaal te vertellen. Dat verhaal presenteren ze met een jaloersmakende geestdrift en grote passie. De wereldleiders die in dit boek worden aangehaald, blinken uit in hun communicatieve vaardigheden. Het zijn onbetwiste en strijdvaardige communicatiehelden, met diepgewortelde drijfveren en met betekenisvolle hogere doelen. Op hun overtuigingskracht hebben ze de strijd om de macht gewonnen. Iedereen die wel eens een verhaal moet vertellen, weet hoe lastig het soms is een publiek te overtuigen en kan dus ongelooflijk veel van hen leren. 

Persoonlijke ontmoetingen

Gedurende mijn onstuimige carrière als televisiejournalist voor KRO’s Brandpunt en Netwerk en later als directeur communicatie van Aegon heb ik veel wereldleiders live zien spreken en persoonlijk mogen interviewen. Soms was ik echt verbijsterd door hun verrassend doortastende en toch altijd weer effectieve aanpak. Vaak had ik vooraf geen idee van hun bezetenheid. De persoonlijke indrukken die ik heb opgedaan en de vaak onverwachte gebeurtenissen die ik met deze iconen heb beleefd vormen de basis van dit boek. Het staat vol praktische informatie en onvergetelijke en leerzame verhalen. De absolute en onverdeelde aandacht die uitgaat van deze meesters in communicatie is bijna letterlijk voelbaar. Hun voorbereiding is minutieus, hun overtuigingskracht bijna beangstigend. 

Goed spreken wordt steeds belangrijker

Waarom is er zo’n groot verschil met een directievoorzitter, manager of functionaris die zijn vaak technocratische en strikt functionele verhaal vertelt? Waarom leren we niet wat meer van elkaar? Je boodschap goed kunnen overbrengen op je omgeving wordt in deze tijd steeds belangrijker. Alles gaat sneller, iedereen wil direct horen waar je mee bezig bent. Medewerkers willen dagelijks geïnspireerd worden, klanten persoonlijk geïnformeerd. Je mag nog zo goed zijn in je werk, als je anderen daarvan niet kunt overtuigen, bereik je tegenwoordig weinig. Maar goed spreken voor grotere groepen is niet voor iedereen even makkelijk. Spreken in het openbaar moet je leren. Zelfs de topsprekers in dit boek hebben grote fouten gemaakt, maar ze hebben daar wel van geleerd. Geen topspreker spreekt zonder oefening, zonder goede voorbeelden en zonder coaching. Ook voor hen gaat het niet vanzelf. 

De persoonlijke verhalen in dit boek over sprekers van wereldformaat geven daarom elke spreker de juiste handvatten om een goede speech te kunnen geven. Met praktische lessen over de kunst van het overtuigend presenteren. Ingegeven door de bijzondere ontmoetingen met sprekers van wereldformaat. Met onthullende, behartenswaardige en actuele inzichten over hun manier van overtuigen. Want om als leider je opdracht en doelen goed te kunnen uitleggen, is tegenwoordig belangrijker dan ooit tevoren, aldus Bill Clinton.

Jan Driessen is communicatie-expert en heeft als tv-journalist (Netwerk, Brandpunt) veel wereldleiders ontmoet en geïnterviewd. Tot voor kort was hij directeur communicatie van Aegon. Nu heeft hij een eigen communicatie-adviesbureau Q&A Communicatie. Hij is de auteur van A Story to Tell?

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden