Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Aurora Peters | 28 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Patrick Petersen

‘Ben je bereid om na 18.00 uur nog een appje te sturen?’

Online strateeg Patrick Petersen (@Onlinemarketeer) heeft een nieuw boek uit: het Handboek Social Marketing & Business. Een crossmediaal werk met cases, onderzoeken, inzichten van experts en een aanvullende website met extra materiaal. Een goede reden om eens met deze ‘social media addict’ in gesprek te gaan over social marketing.

Een dag voor het interview gaat de telefoon: ‘Hoi, met Patrick. Heb je mijn boek al ontvangen? Anders doe ik ‘m even in de bus. Zit nu toch op de snelweg.’ Een paar uur later ligt er inderdaad een exemplaar van het handboek in de bus, met een persoonlijke boodschap erin gekrabbeld: ‘Life is social! Greets, Patrick Petersen.’

Ben je altijd zo proactief?
‘Ja, ik ben vrij adhd, ook op social. Ik tweet op persoonlijke titel en al mijn losse bedrijven en boeken hebben een eigen twitteraccount. Social media draait om relaties. Mensen die niets met mij persoonlijk hebben, kunnen wel wat hebben aan het servicekanaal van mijn boeken.’

Actief op Twitter is Petersen zeker. Sinds 2008 stuurde hij al meer dan 231.000 tweets de wereld in. Hoewel hij fan is van social media, benadrukt hij dat het geen ‘toverstaf’ is.
‘Het moet menselijk zijn. Je hebt er alleen iets te zoeken als je oprecht sociaal bent. Vooral de jongere generaties snappen dat heel goed. Een social business is een organisatie die sociaal is in zijn core. Het zijn bedrijven die tijd spenderen aan klanten zonder er direct geld aan te verdienen en dus niet maar 3,2 minuten rekenen per klacht. Sociaal betekent overigens ook dat het bedrijf goed is voor het personeel, want ook dat merk je als klant.

Een bedrijf dat het goed doet, is Coolblue. Daar werken veel mensen van onder de 30 die weten dat ze snel moeten reageren. Ook de CEO heeft de juiste instelling. Het zit echt in het DNA van het bedrijf. Zo’n filmpje als met die Pokéballs is fantastisch. Een behind the scenes werkt trouwens ook altijd goed. Dan zien klanten de mens achter de ondernemer en wordt er verbinding gemaakt.’

Hoe verklaar je dat steeds meer mensen Twitter verlaten?
‘Veel twitteraars en bedrijven hebben de afgelopen jaren een spelletje gespeeld: alles liken, alles delen, alles plaatsen. Er zijn bedrijven die denken: als ik dit doe op social media, denken klanten dat we cool zijn. Dat wekt irritatie op. Jongeren duiken weg en de ouderen begrijpen daar niets van. Het werkt niet meer om op social media een nep-imago neer te zetten. Mensen vragen zich af of mensen zich mooier voordoen dan ze zijn. Het draaide te veel om imago’s, terwijl vertrouwen de basis is voor alle relaties.’

Het handboek is een praktisch studieboek dat de lezer van een strategie naar een creatieve social mediacampagne brengt. Daarnaast worden begrippen uitgelegd en komen experts als Boy Sleddering (social media strateeg Rabobank), Henk-Jan Smits (X-factor) en influential Brechtje de Leij aan het woord.
‘Mijn boek heeft eigenlijk twee lagen. Enerzijds behandel ik de sociologische en psychologische aspecten van social marketing om bedrijven aan het denken te zetten: ben ik bezig een spel te spelen of ben ik echt? Bedrijven moeten daar eerst over nadenken voor ze aan social marketing beginnen. Daarnaast kun je mijn boek ook gewoon gebruiken om een social mediaplan te maken.’

Welke tips heb je voor ondernemers die meer met social willen doen?
‘Eerst het boek lezen en vervolgens mij inhuren. Nee, grapje. Het is geen gouden ei. Mijn eerste tip zou zijn: kijk goed naar je cultuur. Past social media bij je bedrijfscultuur en zo ja, bij welk social medium? Voor b2b kun je LinkedIn bijvoorbeeld goed gebruiken, maar Twitter is sneller. Daarnaast gaan je tweets Google in, wat een strategische keuze kan zijn om met Twitter te werken. Vraag jezelf als bedrijf ook af of je wel in staat bent om snel te reageren. En als je overgaat op Whatsapp: ben je bereid om na 18.00 uur nog een appje te sturen?
Ten tweede: just do it! Ben je bang dat klanten moeilijk gaan doen of in het openbaar gaan klagen? Jammer dan! Ga gewoon de dialoog aan met je klant.’

Aurora Peters is als freelance webredacteur actief onder de naam Aurora Peters Media. Ze schrijft onder meer voor www.deondernemer.nl, waar dit interview eerder verscheen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden