Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Pierre Pieterse | 16 maart 2021 | 3-4 minuten leestijd

Redactioneel - Boeken van het Jaar

De shortlist. Zoals elk jaar een paar boeken die je wist dat op de lijst zou komen, naast de witte raaf, en de gedoodverfde winnaar (die het vaak niet wordt). Laten wij voor de verandering eens terug kijken en de toekomst ongewis laten.

De shortlist voor Managementboek van het Jaar 2021 vindt u op deze pagina.

In 2003 wordt een traditie geboren: Joep Schrijvers mag zich de eerste auteur noemen van een Managementboek van het Jaar. Zonder overigens enige festiviteit, zonder jury ook maar via internetstemming, maar wel met het ‘beeldje', wordt zijn Hoe word ik een rat? bekroond. Een jaar later vindt het eerste echte managementboekengala plaats. En heel ‘2021 avant la lettre' wint niet een ‘boze witte man' maar een een vrouw, Susanne Piet, met De emotiemarkt, dat dan weer wel. Het jaar erop was voor Jeroen Smit die met Het drama Ahold de prijs in de wacht sleepte. Helaas, volgens sommigen onterecht, bleef de opvolger, De prooi, in 2009 steken in de shortlist.

We zijn in 2006, het jaar waarin de winnaar niet aanwezig was om het beeldje in ontvangst te nemen. Had Marcel Metze van tevoren geweten dat zijn Ze zullen weten wie ze voor zich hebben zou winnen, dan was hij van de partij geweest. Snel naar 2007. Leen Zevenbergen pakt met En nu laat ik mijn baard staan de prijs. De spreekwoordelijke witte raaf. Een boek dat, aldus een juryvoorzitter, nu niet meer zou winnen. Toch te veel een visitekaartje en geen blijvertje voor in de boekenkast. Het jaar erop was (eindelijk) voor Mathieu Weggeman, al was iedereen die het kon weten het erover eens dat de titel een oeuvreprijs was. Leidinggeven aan professionals? Niet doen! is eerder remake dan original.
2009 was een ‘sterk' jaar, Veranderdiagnose kreeg de titel en liet de gedoodverfde winnaar  De prooi achter zich. Ironisch genoeg vond opvolger Emotionele integriteit niet eens de weg naar de longlist waarmee de geschiedenis zich herhaalde. In 2010 verrast de jury met Inkoop van Gerco Rietveld. De eerste en enige keer dat een zo functioneel boek buiten het enge managementveld won. Het jaar erop brak Menno Lanting door met Connect!. Een boek dat als enige winnaar inmiddels het etiket ‘klassieker' draagt.

De drie volgende jaren laten degelijke managementboeken zien: Gedeeld leiderschap van Dijkstra & Feld (een boek dat nu ook hoge ogen zou gooien, want corona vraagt bij afwezigheid van om een gedwongen opdeling van leiderschapstaken), Leren samenwerken tussen organisaties van Kaats & Opheij (tijdloos thema) en Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek (over verduurzaming van de economie).

In 2015 vloog weer een witte raaf naar de top: Omnichannel in retail van Gino Van Ossel. Een voorbode op de ‘Belgische jaren'. Maar voor het zover is, slepen de dames Kramer & Braun de titel in de wacht, met hun op antropologische leest geschoeide De Corporate Tribe. Building Tribes leert hoe je dat doet, maar verder dan een plek op de shortlist van 2018 kwam deze how to niet. 2017 kende een opmerkelijke winnaar, Het innovatiedoolhof. Opmerkelijk want een oude mare wil dat boeken met ‘innovatie' in de titel ‘niets doen' zoals dat in uitgeefjargon heet. Gijs van Wulfen proved us wrong! De ‘Belgische jaren'. Met The Future of Shopping van Jorg Snoek en Pauline Neerman en afgelopen jaar De wereld is rond van Jo Caudron. Het intermezzo was voor Alles transactie van het Innopay-trio Shikko Nijland, Chiel Liezenberg, en Douwe Lycklama.

In april weten we wie er dit jaar met het beeldje vandoor gaat.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden